Volgorde van routes binnen een map veranderen
-
Vandaag is 'leer uw app kennen'-dag, het lukt mij niet om de volgorde van routes binnen een map te veranderen. Weet iemand hoe dat moet? Dank!
-
-
@Sytze-van-der-Laan Thanks Nick, this gives me 2 options, time based or alphabetically. I'd like to give them a particular private order that is more useful for me. Is there also a solution within the web app?
-
@Sytze-van-der-Laan
Als de volgorde in de webapp wilt veranderen kun je zowel in de persoonlijke bibliotheek als de daarin opgenomen mappen diverse volgorde veranderen door op de namen te klikken. De volgorden wijzigt daardoor op- of aflopend. Of op naam A-Z of Z-A.Door een juiste benaming van de routes te gebruiken maakt sorteren op naam eenvoudiger.
-
@Jack-van-Tilburg OK bedankt. Maar een willekeurige volgorde (bijv. Nederland eerst en dan Duitsland daaronder) gaat dus niet?
-
@Sytze-van-der-Laan
Die gaan dus op alfabetische volgorde.
Duitsland dus boven Nederland.
Maar als je er een getal voor plaatst heb je de volgorde zelf in de hand. Wel lastig als er een map tussen moet komen -
@Jack-van-Tilburg Ja dat met die getallen had ik ook al gedacht. Totaal onhandig maar werkt wel. Overigens: na een dag inwerken vind ik dit wel een totaal niet-intuïtieve interface, heel eighties windows-gedoe.
-
@Sytze-van-der-Laan, ik wil niet heel flauw doen, maar bestanden in de Windows verkenner kun je ook niet in een zelf te bepalen willekeurige volgorde zetten, en op de meeste TV tuners kun je ook niet de TV zenders in een willekeurige persoonlijke volgorde zetten. Ik zie het probleem niet zo. Het is volslagen gebruikelijk om een routes te nummeren in de volgorde die je wilt. Om dat dan "niet-intuïtief" te noemen en zelfs voor "eigthies gedoe" uit te schelden gaat mij wat ver.
Persoonlijk zou ik het bijzonder niet-intuïtief vinden als mijn routes NIET mijn alfabetische of numerieke volgorde volgen...
-
@Con-Hennekens Hm het was niet als schelden bedoeld dus excuus als het zo overkomt. Ik werk veel met beeld en geluidsoftware in studio's en daar is 'pakken, schuiven en plaatsen' zo standaard dat dit soort problemen echt uit de tijd is. Software moet meteen en eigenlijk zonder handleiding doen wat de klant wil en niet andersom, de learning curve is dan veel lager. Dat zie je ook aan de enorme hoeveelheid begeleiding die bij MRA nodig is en de discussies in het forum.
Maar: in de praktijk op de motor werkt het, dus ik zal mijn 'boete doen' en hier doorheen ploegen! Dank voor de tips tot nu toe, het forum helpt me er doorheen. -
i think that the only solution for you now is to think about your own personal naming convention for your files that allows replacing a file by slightly changing the name of the file.
-
@Drabslab yes came to the same conclusion, thanks!
-
@Sytze-van-der-Laan, Haha, je hoeft voor mij niet te excuseren hoor Ben ook maar gewoon een gebruiker. Maar ik denk dat je wel een beetje in perspectief kan zetten. Zo denk ik dat "de enorme hoeveelheid begeleiding" waar jij het over hebt schromelijk overdreven is. Het overgrote deel van de berichten gaat over slechts enkele issues die niet makkelijk te verhelpen zijn in verband met problemen in het HERE platform. Echte vragen mbt hoe iets werkt worden overwegend gesteld door mensen die vinden dat een stuk software geen leercurve mag hebben, en tegelijkertijd niet de moeite nemen om even door de opties te bladeren. Herkenbaar Gelukkig hebben we hier een aantal zeer geduldige leden die vrijwillig bijna al dat soort vragen snel beantwoorden.
Genoeg daarover... terugkomend op je eigenlijke vraag: De lijst met routes in je bibliotheek is niet meer dan dat, een lijstje. Lijstjes kun je meestal op verschillende manieren sorteren. Het lukraak naar eigen inzicht sorteren van lijstjes kom ik als ITer eigenlijk nooit tegen. Er wordt altijd een logica van alfanummeriek, of chronologie toegepast. Dat het in jouw beroepstoepassing wèl voorkomt, heeft ongetwijfeld te maken met de toepassing van timelines in veel beeld en geluidssoftware.
Wat ik me best zou kunnen voorstellen, en misschien voldoet dat een beetje aan jouw wens, is dat er in het lijstje een kolom kan worden toegevoegd waarin zichtbaar is voor wanneer een route gepland staat. Op deze kolom zou je dan weer kunnen sorteren. Misschien ook nog wel middels het nineties-principe van "drag en drop" van datum wisselen. Wie weet wordt er iets van opgepikt. De web-planner staat de rest van dit jaar namelijk een renovatie te wachten.
-
@Con-Hennekens not everything has to conform to standard sorts and lists. For example, the Windows desktop allows the placement of items any way you want. Tablets allow you to place items on home pages in what ever order you wish. I'm sure there lots of other examples. However, I don't really see how that would work with a list of routes. Perhaps if there was an option to display icons on a page/screen and you could sort them however you like? Of course, people would like to be able to specify icons and colours ...
-
@RetiredWingMan I think the routes are stored in a database. As far as I know, this involves a sorting order that you can't easily display as an icon on a grid. Maybe you can, but I doubt it.
-
@Rob-Verhoeff said in Volgorde van routes binnen een map veranderen:
I think the routes are stored in a database
Yes they are. But they are probably stored in a large base without any order. And what we see on our screen is nothing more than a reference to your file in that storage location.
The order in which those references appear on your screen therefore has no influence on the storage location used. -
Ik vind het persoonlijk juist zeer prettig dat er op alfabetische volgorde gewerkt wordt, identiek aan bv Windows Verkenner. Feitelijk werken zowat elke bestandsverkenners en databases op basis van alfabetische volgordes.
Ik moet er niet aan denken dat een bestandsbeheerder voor mij gaat bepalen waar wat moet komen en in welke volgorde... Dan is het elke keer weer een verrassing waar je bestanden staan!
Ik ben blij met alfabetische volgorde zoals MRA deze handhaaft in de routes map. Waarom? Wel, hierom:
- Alles is duidelijk en overzichtelijk;
- Je bepaald zelf hoe alles ingedeeld wordt;
- Je kan zelf je eigen volgorde bepalen dmv een volgnummer of beginletter;
- Mappen met routes van diverse landen kan je makkelijk in een map plaatsen en maakt het zoeken ook makkelijker;
- Belgie komt voor Duitsland komt voor Luxemburg komt voor Nederland, zie punt 4;
- Je kan zelf eigen mappen aanmaken en je eigen volgorde bepalen wat betreft routes;
- Routes die ik importeer zijn makkelijk terug te vinden als ik de eerste letter/woord van het bestandsnaam weet. Daarnaast kan je vrij makkelijk de volgorde van Gewijzigd veranderen;
- Zo kan ik nog wel 10 redenen meer bedenken om te werken met mappen en bestanden op basis van alfabetische volgorde;
Neem mij niet verkeerd, maar mijn ervaring is dat voornamelijk "luie mensen" deze vraag stellen. Ze willen iets van een systeem wat feitelijk niet kan of wil zonder eigen inbreng. Tuurlijk heb je helemaal gelijk dat een besturingssysteem of een applicatie er voor jou moet zijn en voor jou moet werken. Maar aan de andere kant... Computers, applicaties, besturingssystemen doen niks zomaar iets uit zichzelf. Als gebruiker ben jij de gebruiker en gebruik jij de applicatie op een manier zoals deze a) geprogrammeerd is en b) zoals jij er aanvulling aangeeft of mee gaat werken. Neem bv Excel als voorbeeld, prachtige mooie stukje software, maar doet zelf helemaal geen ene moer! Jij, als gebruiker, moet er gegevens in verwerken en zaken automatiseren via macro's ed. Dan werkt het programma grotendeels voor je, maar je moet er toch input aan geven.
MRA werkt net zo. Het team achter deze fraaie stukje applicatie geeft jou alle tools en middelen om routes te maken, te beheren en te bewerken. Maar jij, als (eind)gebruiker, moet er mee werken en dat doe je door er input aan te geven. Net als Excel zijn er bepaalde taken "geautomatiseerd" maar vereist het na het afronden van een dergelijke taak toch nog menselijke interactie.
Mijn tip is: werk mee met het programma maar ga geen zaken forceren die niet mogelijk zijn of (nog niet) ingebouwd zijn. Als je de applicatie gaat gebruiken zoals het opgezet is zal je merken dat MRA een zeer prettig werkende applicatie is die precies doet wat je wilt bereiken.