14 Sept 2024, 18:14

Vandaag heb ik zo'n 2 uur geëxperimenteerd met mijn Carpuride W619B op de BMW r1250GS en MRA navigator via Android Auto.

Helaas liep het op een teleurstelling uit. Want, na meerdere pogingen bleek dat het gewoon niet mogelijk is om probleemloos (zonder steeds te moeten stoppen en mijn telefoon uit mijn zak halen, handschoen uit doen) een motorrit te maken met deze set-up.

Uiteindelijk heb ik MRA uitgezet want het was gewoon niet te doen om fatsoenlijk een rondrit te maken. Ik stapte toen over op Google Maps, sprak ik via Voice Control (Google Assistent) mijn bestemming 'thuis' in en voila, ik reed feilloos naar huis met mooie diepte in de kaarten, tijdige aanwijzingen en goede autozoom. (en zonder storingen of noodzaak tot stoppen) Met Google Maps werkt alles prima, dus mijn setup is echt wel in orde.

Het begin van mijn rit.

In MRA navigator stelde ik een automatische rondrit in. (Rondrit instellen is een geweldig makkelijke functie met genoeg mogelijkheden)

Het volgende maakte ik mee:

• Telefoon had ik aan de USB lader. Toen ik weg ging was de accu 15% vol en dit bleef zo. Bijladen wilde niet lukken. Toen ik na 1,5 uur overschakelde naar Google Maps werd de accu wel opgeladen, en snel ook. Conclusie: MRA gebruikt aanzienlijk meer stroom dan Google Maps (in combinatie met Android Auto)
  • Voordat je MRA kunt gebruiken, moet je eerst de route op je telefoon instellen. Functies aanspreken op de Carpuride werken niet. Tijdens het rijden kun je niks wijzigen, werkt niet. Je moet stoppen en de wijzigingen op je telefoon doen. Communicatie van Android Auto naar MRA app wil niet goed lukken.
  • Als ik mijn motor start, dan gaat de Carpuride even uit en start opnieuw op. Alle connecties worden automatisch hersteld maar... MRA app stuurt dan opeens geen schermupdates meer naar de Carpuride. Ik moet telkens dan mijn telefoon tevoorschijn halen, handschoen uit inloggen op mijn telefoon en dan schrikt de MRA app wakker en begint spontaan weer schermupdates te sturen naar de Carpuride. (herhaaldelijk gestest, het is na elke start zo. Dus na even tanken, pauze, etc. sta je eerst te klooien om je route weer aan te slingeren)
  • Voordat ik kon eindelijk eens kon gaan rondrijden moest ik meerdere keren stoppen om een poging te doen om navigatie te laten bewegen want het beeld bleef bevroren. Als ik gestopt was en mijn telefoon pakte, zag ik dat de app op mijn telefoon wel mijn actuele positie aangaf op de kaart maar dit beeld werd niet doorgestuurd naar de Carpuride die een bevroren kaart toonde. Pas na 4 pogingen van herstarten van MRA en Carpuride en re-connecten kreeg ik het aan de praat.
  • Als je verkeerd rijdt, krijg je geen mededeling te horen (zoals bijv. : u verlaat de route") en gaat MRA de route herberekenen. Dit wordt ook niet medegedeeld. Vervolgens krijg je de meest vreemde omleidingen en weet je niet meer waar je bent, vooral ook omdat de autozoom niet goed werkt en omdat de handmatig in/uitzoom knoppen ontbreken op het scherm van MRA via Android Auto kun je niks doen om weer te oriënteren waar je route ligt.
  • Ik heb een paar keer meegemaakt dat alle route informatie niet meer werd getoond op het scherm. Rit duur, aankomst tijd, eerstvolgende afslag, etc. Alles weg. Ik zag alleen de kaart een blauwe routelijn en een pijltje die mijn positie aangaf. Keihard herstarten van de app (weer stoppen, weer telefoon uit je zak, handschoen uit en inloggen) loste dit op. Maar ja, dan ben je meteen je 'rondrit' kwijt en moet je een nieuwe rondrit laten genereren die totaal anders wordt.. en die maakt dan een nieuw start en eindpunt aan... waar je niks meer aan hebt. Feitelijk is dan het hele concept van ' vanuit huis een rondrit maken tot je weer thuis bent' compleet om zeep.
  • Veelal zag ik dat de navigatiepijl (mijn positie) langs de weg ging zweven, soms zelfs boven huizen ging hangen waar geen straten zijn. Nooit last van gehad met andere routeplanners en mijn telefoon had goede satellietontvangst)
  • Meerdere keren zag ik dat mijn positie hopeloos ging achterlopen (10 tot 50 meter) op de kaartweergave. Instructies via stem kwamen wel op tijd (dus satellietontvangst was goed) maar het was heel verwarrend als deze twee uit de pas gaan lopen en een afslag opeens veel dichterbij is dan je dacht. Af en toe weet je niet meer waar je bent. App herstarten (dus alweer motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen) loste dit op.
  • Een paar keer raakte de app de route kwijt, zelfs een keer stond er opeens een totaal andere route in (dacht dat ik gek werd 😉 motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen....
  • De app is ook een keer spontaan gestopt (crash) weer motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen....
  • Thuis zag ik dat MRA aanzienlijk meer data verbruikt dan Google maps en in vergelijking met Sygic is MRA zelfs een grootverbruiker terwijl ik alle kaarten van europa op mijn telefoon heb gedownload moest ie toch nog 500Mb downloaden onderweg (waarom? Sygic hoeft dat niet)

Kortom, het plezier verging me. De combinatie Android Auto, MRA navigator en Carpuride is gewoon niet te doen. MRA navigator heeft nog een lange weg te gaan voordat deze mij in staat zal stellen om ritten te maken zonder steeds (veel te vaak) te moeten stoppen om mijn telefoon uit mijn zak te halen om de boel weer aan te slingeren.
Nog een poosje geduld hebben dus.😊