MRA via Android Auto niet geschikt voor motorritten
-
Ik heb blind de MRA all-in-one lifetime Gold licentie gekocht vanwege goede verhalen maar kreeg hier al snel spijt van.
Bedoeling was om, na jaren tobben met een BMW Navigator IV, de MRA navigatie te gaan gebruiken in combinatie met Android Auto, zowel in mijn auto via de ingebouwde Android Auto, als op de motor via een Carpuride W619B (wellicht ooit een Chigee)
Maar.. na een paar proefritten op de motor kwam ik tot de conclusie dat MRA nog niet echt geschikt is voor motorrijders die Android Auto (AA) gebruiken. De AA implementatie is echt nog veel te prematuur.
Ben ik nu echt de enige/eerste die hier iets over schrijft??
(want ik vind hier niet veel over op het forum)Een paar voorbeelden die van invloed zijn op mijn conclusie:
-
De instelmogelijkheden zijn nog veel te beperkt: Onderweg iets wijzigen, bijvoorbeeld naar een tankstation rijden, is niet mogelijk. Je moet stoppen en je telefoon pakken om aanpassingen te maken... Dit is natuurlijk vrij onzinnig.
-
Autozoomfunctie ontbreekt via Android Auto. De + en - knoppen voor handmatig in/uit zoomen zijn niet aanwezig. Hierdoor ervaar ik sterk een aantal beperkingen. Het is bijvoorbeeld erg nadelig voor het vooruitkijken en het inschatten van afstanden tot aan bochten of de volgende afslag. Ik voorzie vooral dat dit een groot nadeel is op bochtige wegen, met slecht zicht vooruit, waar je 100 km/uur mag, zoals bijvoorbeeld in het Eifelgebied in Duitsland. Omdat je niet vooruit kunt kijken en op tijd kunt inschatten wat er komen gaat, reageer je vaak net iets te laat.
-
Er is geen 3D weergave. De kaart is lineair en 100% plat. Hierdoor is dynamische diepte weergave onmogelijk en zie je alleen een klein stukje weg vooruit wat, net als het ontbreken van autozoom bij punt 2, veel vervelende beperkingen oplevert.
-
De app loopt regelmatig vast of wordt heel traag.
-
Je moet de route en alles vooraf op je telefoon instellen, dan pas AA starten, je telefoon opbergen en dan pas gaan rijden anders wordt er geen kaart getoond op het Android Auto scherm. (slechts een bevroren wit/heel lichtblauw scherm met links onderin het 'Here' logo)
-
De keuze aan kaarten die ik in de app aantref en andere extra's (o.a. daarom kocht ik de Gold licentie om extra's te ontsluiten) werken niet via Android Auto. Daar is maar één kaart beschikbaar en die is heel erg simpel, gewoon kaal, en biedt te weinig contrasten. Lijkt wel 10 jaar terug in de tijd...
-
Op de te volgen route staat bij een afslag een lang witte pijl op de kaart over het wegdek heen geplot, die aangeeft waar je naar toe moet of moet afslaan. De kleur van deze witte pijl contrasteert nauwelijks met de rest van de kaart waardoor een stuk wegdek lijkt te ontbreken. Door een verkeerde zoompositie (en gebrek aan autozoom) is de pijl soms zo groot dat deze buiten het scherm uitsteekt. Je ziet dan een groot deel van de lijn die je moet volgen niet meer en je ziet niet waar je heen moet. Totdat je opeens hoort "nu hier afslaan". en dan ben je te laat (Door de kaart in de nachtmodus te zetten veranderen de contrasten gelukkig zodanig dat je witte pijl en wegdek beter zichtbaar worden maar hiermee zijn de andere problemen niet opgelost)
-
Het meeste van de (schaarse) getoonde informatie op het scherm is voor mij te klein en daardoor slecht leesbaar. (Een deel van dit probleem zou opgelost kunnen worden als autozoom wordt geïmplementeerd.)
Ben ik nu echt de enige/eerste die hier stelt dat MRA via Android Auto gewoon nog niet te doen is?
Mijn ervaringen met Sygic en Google Maps voor Android Auto, zowel in de auto als op de motor, zijn super. Helaas bieden deze apps geen turn-by-turn route navigatie en kun je (vrijwel) geen routes importeren. Maar het kán dus wel goed werken en het ligt niet aan mijn telefoon of Carpuride.
Hopelijk volgen er snel updates met autozoom en 3D / diepte.
-
-
@PieterG Hoi Pieter, ik denk dat je niet goed gekeken hebt. Er is een speciaal forum onderdeel waar vragen / problemen over Android Auto staan. De meeste die je noemt (eigenlijkallemaal) zijn daar ook te vinden.
Ook ik heb een vergelijkbare ervaring, met name het niet kunnen verschuiven / zoomen op de kaart maakt dat de app via android auto niet fijn is. 3D weergave is er wel, maar, om een of andere reden niet zo goed als bij Google Maps of Waze. Ik denk dat dit vooral met de Here kaart te maken heeft.
Kwa instellingen is er wel e.e.a. goed verbetered, de aankomst b.v. kun je nu ook kiezen om hier het volgende routepunt of vormingspunt te kiezen. Werkt goed. In de laatste versie is het ook mogelijk om andere kaarten te kiezen met een hoger contrast en kun je de groote van icoontjes aanpassen. Helpt goed bij het in ieder geval herkennen van een icoontje onderweg.
Maar het is nog wel onstabiel, vaak wordt het scherm na een stop niet meer geupdate, of laatst had ik eens dat het heel erg uitgezoomd bleef staan omdat ik op de telefoon had uitgezoomd. De kaart op AA nam dat volledig over... Voor mij is het ook nog niet de app om volledig op te vertrouwen, ik pak nog snel google maps of waze, zeker om van a naar b te navigeren. Voor routes is het telkens een puzzel. TomTom vindt ik om één of andere reden ook niet fijn en de Go ride app is geen ontwikkeling op. Ook ik heb een abbo gekocht, in de hoop dat de AA werking net zo goed is als de website, maar, dat is het echt nog niet.
-
@PieterG In se is AA/CP een aanvulling op de app op de telefoon.
Vergis je niet, want MRA is een app op een telefoon waar heel veel mee mogelijk is (als je hem juist gebruikt). De app enkel gebruiken via AA/CP is inderdaad niet ideaal, maar dat ligt helaas niet aan MRA maar aan Google & Apple. De beperkingen in AA/CP zijn heel erg groot. Er mag gewoon heel veel niet, alles onder het motto dat een bestuurder niet door AA/CP mag afgeleid worden tijdens het rijden.
Ikzelf gebruik CarPlay als tweede scherm, maar mijn telefoon zit ook op mijn motor gemonteerd met het scherm actief. En dat werkt voor mij fantastisch.
-
-
Android Auto als Apple CarPlay zijn continue in ontwikkeling. Door de restricties kan niet alles wat je wel op je smartphone kunt. Lees vooral de tips van andere Android Auto en Apple CarPlay gebruikers, want heel veel kan wel.
-
Autozoom is er zeker wel, je kunt de mate waarin zelfs aanpassen via de instellingen.
-
Je kunt via de instellingen de ´kantel´ frequentie instellen en 3D aan en uitzetten.
-
De app is super stabiel en loopt eigenlijk nooit vast, dat kunnen wij zien in onze crash tool. In combinatie met Android Auto is er wel sprake van instabiliteit bij een een aantal mensen. Dat is voor ons erg lastig op te lossen, er zijn zoveel android versies en zoveel verschillende smartphones en dan nog de verschillende Android Auto systemen en de separate schermen. Laat middels de support via screenshots en logs zien wat er bij jou fout gaat, wellicht kunnen we er wat mee.
-
Dat heeft te maken met 4, je kunt natuurlijk gewoon een route starten via Android Auto, maar als er verbindingsproblemen zijn in jou specifieke setting, dan is dat het probleem.
-
Via de instellingen kun je kiezen voor 3 verschillende kaartstijlen en dan nog per kaartstijl voor 6 verschillende kaartthema´s, zit vast een mooie voor je tussen.
-
Je kunt de kaartweergave via instellingen instellen.
-
De informatie op het scherm, bijvoorbeeld de poi´s kun je ook via de instellingen gr4oter maken.
-
-
@Michel-van-Hagen-MRA-Founder Hoi Michel, toch wat opmerkingen.
Met name punt 2 en 3 klopt, heeft ook goed gewerkt, maar, op dit moment gebeurt het vaak dat het niet werkt en de autozoom "vast" lijkt te zitten. De instelling op de telefoon aanpassen werkt dan ook niet. Opnieuw opstarten lijkt ook niet te werke. De cach legen wel, dus de functie is er wel. Maar ergens is iets waardoor het vastloopt en ik vermoed dat het komt na het aanpassen van de zoom op de telefoon omdat je voor een omleiding staat of even wilt kijken waar je bent. En dat laatste moet op de telefoon omdat dit in AA nog niet kan. In googe maps of waze kan dit wel op AA dus is geen beperking van AA.
De app lijkt wel stabiel, hij crasht niet snel, dat wil nog niet zeggen dat het altijd werkt zoals bedoelt. Regelmatig blijft het scherm hangen op het punt waarop je stil stond. Verder rijden of zelfs de route opnieuw starten werkt niet. De blauwe routelijn loopt soms enorm achter met tekenen op het scherm, gaat soms heel erg langzaam. De hele app afsluiten en opnieuw starten helpt soms wel, maar soms ook niet. Verwijderen en opnieuw installeren is wel gelukt, dus ik denk dat het legen van de cach hier ook zou kunnen werken.
Wat echt super fijn is, met de laatste updates zijn de nieuwe kaartweergaven en de mogelijkheid de symbolen groter te maken. Is echt heel fijn op een klein scherm.
-
@Jan-50 Het lastige blijft in dit geval dat het per setting verschild, zo ervaren wij die problemen niet in onze BMW, Toyota, Kia en Honda Africa Twin m.b.t. Android Auto. Niet lang geleden hebben we ook een Carpuride gekocht om te kijken of we de problemen kunnen reproduceren. Maar zelfs daarop gaat alles goed, het ligt er ook aan wat voor smartphone je gebruikt, dat maakt het in dit geval erg complex. Dus blijf gerust je ervaringen delen, liefst met screenshots en delen van het log bestand. Hopelijk wordt het dan ook ook voor jou beter!
-
@Jan-50 and @Michel-van-Hagen-MRA-Founder
Met behulp van een vertaler dus excuseer mijn Nederlands.
Ik heb ook problemen gehad met soortgelijke instanties, vooral sinds ik Build 4.3.1 - 335 gebruik. Het wijzigen van 'Zoomaanpassingen' in de navigatie-instellingen van 'Junctions' naar 'On' lijkt het begin te zijn geweest van de problemen met vastlopen op CarPlay, verlies van lijn enz.
Van hieruit
Aan
Ik heb gemerkt dat wanneer ik de kaart op CarPlay verlies, de foto ultra is ingezoomd.
Bovendien leek het verlies van de blauwe lijn in CarPlay te zijn toen de app 'offline' ging, waarbij het pictogram werd gewijzigd in de standaardinstelling en tracking vreemd was in CarPlay.
Alles ok op de iPhone wel..English:
Using a translator so excuse my Dutch.I have also been having problems with similar instances, particularly since using Build 4.3.1 - 335. Changing 'Zoom Adjustments' in Nav Settings from 'Junctions' to 'On' appears to have been the start of the problems with freezes on CarPlay, loss of line etc.
I have noticed that when I lose map on CarPlay, the picture has ultra zoomed in.
Additionally, loss of Blue Line in CarPlay appeared to be when the app went 'offline' with a change in icon to default and tracking being strange in CarPlay.
Everything ok on the iPhone though.v
-
Dank voor je uitgebreide reactie Michel!
Ik begrijp dat AA veel restricties oplegt. Maar ik kijk naar hoe ontzettend goed en uitgebreid Sygic voor AA het voor mekaar heeft dan zie ik dat er nog heel veel ruimte is voor verbetering.
Betreft autozoom, de keuze aan kaarten met alle thema's, de kantel en 3D instellingen die je beschrijft, deze herken ik uiteraard allemaal terug in de telefoon app.. maar deze functies komen echt niet terug als je MRA via Android Auto gebruikt. Dan zie je een simpele versie van een statische Here kaart die absoluut van veel mindere kwaliteit is dan op de telefoon app. Terwijl ik in de app OSM heb ingesteld, en wat ik ook verander, dat wordt niet doorgegeven aan Android Auto, die blijft gewoon dezelfde uitgeklede platte statische kaart weergeven.
Kan het zijn dat je de functies in de telefoon app verward met wat er gebeurd als je via AA werkt?
Want via de instellingen in AA heb ik maar 6 knoppen die heel weinig mogelijkheden bieden. (Zie foto).knop 'spraakinstructies' : alleen aan of uit zetten
knop 'audio-waarschuwing' : alleen aan/uit zetten
knop 'Kaartstijl' : wisselen tussen simpele Here kaart of satelliet-weergave
knop 'dag/nacht' : wisselen tussen dag/nacht weergave van de Here kaart
knop ' camera modus' : 3 verschillende standen voor kaartweergave (die ik nog niet goed begrijp)
knop 'ETA informatie' : 3 standen voor aankomsttijd e.d.That's it, er zijn geen instel mogelijkheden voor autozoom, kantelen, 3D, etc.
Als ik in AA de knop ' Laatste route' kies dan blijft ie eindeloos lang zoeken, dat moet ik handmatig afbreken.
De meeste uitgebreide instellingen van de super goede en mooie telefoon MRA app worden niet overgenomen via AA. MRA via Android Auto lijkt een een eigen eenzaam bestaan te leiden.
Dank je!!
-
@PieterG Die instellingen doe je eenmalig in de app. Die werken dan door in Apple CarPlay en Android Auto. De navigatie werkt alleen met Here kaartstijlen en niet met OSM. Wat je kunt aanpassen staat bij kaartstijlen in de instellingen en zie je terug in AA of CP scherm. Jouw probleem ligt vooral in de verbinding tussen je smartphone en je Carpuride scherm, daar gaat iets niet goed mbt Next gebruik. Dus graag screenhots en log bestanden, dan kunnen we kijken of we wat van onze kant kunnen verbeteren.
-
@PieterG said in MRA via Android Auto niet geschikt voor motorritten:
knop ' camera modus' : 3 verschillende standen voor kaartweergave (die ik nog niet goed begrijp)
Ik vermoed dat dit de culprit is. Ik weet te weinig van AA om iets daarover te kunnen zeggen, maar weet wel dat de North-up stand voor de kaartweergave fixxed zoom is, en een "uitgeklede platte statische kaart" weergeeft
Zou het kunnen dat je in AA precies die stand hebt geselecteerd?
-
Dank voor je reactie!
Die North-up stand heb ik ook geprobeerd en is inderdaad plat, simpel en niet wat je wilt. Zo juist lange test gedaan. De andere twee standen verbeteren de kaart details en kantelen enigszins waardoor diepte ontstaat. Dat is al wat beter maar niet genoeg diepte om vooruit te kijken om te anticiperen op wat komen gaat. (ok, dat heb je zonder navi ook niet natuurlijk maar eenmaal gewend aan diverse navi's die het wel goed doen, wil je niet meer zonder )
Er is ook een stand ' navigatie pijltje' en dat lijkt af en toe iets te doen met zoomen maar meestal niet. (ik heb alle autozoom en kantel settings op de telefoon app geprobeerd, maar deze komen niet door naar AA, ik merk geen verschillen.
Daarbij kom ik in die stand ' navigatie pijltje', die dus de beste lijkt, het probleem tegen van een witte pijl die wordt geplot op een wit wegdek. Zie fotoSoms is die pijl zo lang dat de punt buiten beeld valt. Als je dan naar een T-splitsing rijdt, dan houdt de blauwe lijn op en zie je alleen maar wit.
Ik heb gemerkt dat als ik de standaard zoom stand een stapje terug zet (op de telefoon) dat dan op de Carpuride een blauw lijntje rondom de witte pijl wordt afgebeeld. Dat is al een grote verbetering. Maar goed, de keuze om een witte pijl af te beelden op een wit wegdek blijft uiterst onhandig. -
@PieterG meerdere mensen hebben opmerkingen geplaatst over AA/CP werking. deels kan ik meegaan in normen cq beperkingen van google en apple maar als er andere zijn die dat wel kunnen is dat dus werk aan de winkel.
jongens van MRA zijn druk bezig een app te ontwikkelen en ze zijn inderdaad nog niet klaar. voor mij werkt AA ook niet optimaal maar ik vind progressie goed. hopelijk zal deze mindere ervaring later dit jaar op veel punten verbeterd worden.
-
Ja, daar heb ik zeker ook vertrouwen in en ik ben heel benieuwd. Dus ik zal wat geduld moeten hebben. De MRA Routeplanner en de MRA navigation Next zijn super goede producten. Duidelijk gemaakt door mensen die snappen wat je nodig hebt! Dus het zal zeker goed komen
-
@Bart-DM Ja, ik ben er zeker van overtuigd dat de MRA routeplanner en MRA navigation Next super goede producten zijn. Echt heel goed in elkaar gezet in inspelend op de behoefte van rijders. Ik denk dat er niks beters bestaat voor navigatie via een telefoon!
Mijn teleurstelling zit 'm alleen in de beperkingen die ik tegen kom bij toepassing van Android Auto. Daar had ik mijn zinnen op gezet in combinatie met de aanschaf van een Carpuride. Maar misschien ben ik, als nieuwe MRA gebruiker, iets te ongeduldig en moet ik even in tunen op de huidige stand van de ontwikkeling van MRA i.c.m. AA.
Ik zal de verdere ontwikkeling, waar ik zeker vertrouwen in heb, met belangstelling afwachten. Dat er, ondanks beperkingen die AA/CP opleggen, nog best veel beschikbare mogelijkheden zijn voor verbetering blijkt bijvoorbeeld uit hoe ver Sygic via AA al is. Dus het zal een kwestie van tijd zijn.Ik denk overigens dat MRA hiermee een hele mooie voorsprong gaat nemen want bijvoorbeeld Calimoto heeft officieel gemeld dat men geen ontwikkelingen gaat doen voor Android Auto. (Naar mijn idee zal Calimoto door dit strategische besluit een achterstand gaan opbouwen waardoor ze hun aandeel in deze onvermijdelijk opkomende markt met zekerheid gaat mislopen.)
-
@PieterG mooi! Leuk te horen. Ik ben dezelfde mening toegedaan. Fijn weekend!
-
-
@PieterG I fully agree. MRA does not seem ready for AA. Coding for Apple environment is much easier while in Android is much more difficult. However, MyRoute company has to understand that there are millions more Android users than Iphone users out there and at the moment, we only use the (free) desktop app for extracting GPX files which we open in different apps on AA. I wish I could use MRA but obviously I cannot rely on it, especially on a long trip. I use Sygic in order to avoid all these issues mentioned.
-
Vandaag heb ik zo'n 2 uur geëxperimenteerd met mijn Carpuride W619B op de BMW r1250GS en MRA navigator via Android Auto.
Helaas liep het op een teleurstelling uit. Want, na meerdere pogingen bleek dat het gewoon niet mogelijk is om probleemloos (zonder steeds te moeten stoppen en mijn telefoon uit mijn zak halen, handschoen uit doen) een motorrit te maken met deze set-up.
Uiteindelijk heb ik MRA uitgezet want het was gewoon niet te doen om fatsoenlijk een rondrit te maken. Ik stapte toen over op Google Maps, sprak ik via Voice Control (Google Assistent) mijn bestemming 'thuis' in en voila, ik reed feilloos naar huis met mooie diepte in de kaarten, tijdige aanwijzingen en goede autozoom. (en zonder storingen of noodzaak tot stoppen) Met Google Maps werkt alles prima, dus mijn setup is echt wel in orde.
Het begin van mijn rit.
In MRA navigator stelde ik een automatische rondrit in. (Rondrit instellen is een geweldig makkelijke functie met genoeg mogelijkheden)
Het volgende maakte ik mee:
- Telefoon had ik aan de USB lader. Toen ik weg ging was de accu 15% vol en dit bleef zo. Bijladen wilde niet lukken. Toen ik na 1,5 uur overschakelde naar Google Maps werd de accu wel opgeladen, en snel ook. Conclusie: MRA gebruikt aanzienlijk meer stroom dan Google Maps (in combinatie met Android Auto)
- Voordat je MRA kunt gebruiken, moet je eerst de route op je telefoon instellen. Functies aanspreken op de Carpuride werken niet. Tijdens het rijden kun je niks wijzigen, werkt niet. Je moet stoppen en de wijzigingen op je telefoon doen. Communicatie van Android Auto naar MRA app wil niet goed lukken.
- Als ik mijn motor start, dan gaat de Carpuride even uit en start opnieuw op. Alle connecties worden automatisch hersteld maar... MRA app stuurt dan opeens geen schermupdates meer naar de Carpuride. Ik moet telkens dan mijn telefoon tevoorschijn halen, handschoen uit inloggen op mijn telefoon en dan schrikt de MRA app wakker en begint spontaan weer schermupdates te sturen naar de Carpuride. (herhaaldelijk gestest, het is na elke start zo. Dus na even tanken, pauze, etc. sta je eerst te klooien om je route weer aan te slingeren)
- Voordat ik kon eindelijk eens kon gaan rondrijden moest ik meerdere keren stoppen om een poging te doen om navigatie te laten bewegen want het beeld bleef bevroren. Als ik gestopt was en mijn telefoon pakte, zag ik dat de app op mijn telefoon wel mijn actuele positie aangaf op de kaart maar dit beeld werd niet doorgestuurd naar de Carpuride die een bevroren kaart toonde. Pas na 4 pogingen van herstarten van MRA en Carpuride en re-connecten kreeg ik het aan de praat.
- Als je verkeerd rijdt, krijg je geen mededeling te horen (zoals bijv. : u verlaat de route") en gaat MRA de route herberekenen. Dit wordt ook niet medegedeeld. Vervolgens krijg je de meest vreemde omleidingen en weet je niet meer waar je bent, vooral ook omdat de autozoom niet goed werkt en omdat de handmatig in/uitzoom knoppen ontbreken op het scherm van MRA via Android Auto kun je niks doen om weer te oriënteren waar je route ligt.
- Ik heb een paar keer meegemaakt dat alle route informatie niet meer werd getoond op het scherm. Rit duur, aankomst tijd, eerstvolgende afslag, etc. Alles weg. Ik zag alleen de kaart een blauwe routelijn en een pijltje die mijn positie aangaf. Keihard herstarten van de app (weer stoppen, weer telefoon uit je zak, handschoen uit en inloggen) loste dit op. Maar ja, dan ben je meteen je 'rondrit' kwijt en moet je een nieuwe rondrit laten genereren die totaal anders wordt.. en die maakt dan een nieuw start en eindpunt aan... waar je niks meer aan hebt. Feitelijk is dan het hele concept van ' vanuit huis een rondrit maken tot je weer thuis bent' compleet om zeep.
- Veelal zag ik dat de navigatiepijl (mijn positie) langs de weg ging zweven, soms zelfs boven huizen ging hangen waar geen straten zijn. Nooit last van gehad met andere routeplanners en mijn telefoon had goede satellietontvangst)
- Meerdere keren zag ik dat mijn positie hopeloos ging achterlopen (10 tot 50 meter) op de kaartweergave. Instructies via stem kwamen wel op tijd (dus satellietontvangst was goed) maar het was heel verwarrend als deze twee uit de pas gaan lopen en een afslag opeens veel dichterbij is dan je dacht. Af en toe weet je niet meer waar je bent. App herstarten (dus alweer motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen) loste dit op.
- Een paar keer raakte de app de route kwijt, zelfs een keer stond er opeens een totaal andere route in (dacht dat ik gek werd motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen....
- De app is ook een keer spontaan gestopt (crash) weer motor stoppen, telefoon uit je zak halen, handschoen uit, inloggen....
- Thuis zag ik dat MRA aanzienlijk meer data verbruikt dan Google maps en in vergelijking met Sygic is MRA zelfs een grootverbruiker terwijl ik alle kaarten van europa op mijn telefoon heb gedownload moest ie toch nog 500Mb downloaden onderweg (waarom? Sygic hoeft dat niet)
Kortom, het plezier verging me. De combinatie Android Auto, MRA navigator en Carpuride is gewoon niet te doen. MRA navigator heeft nog een lange weg te gaan voordat deze mij in staat zal stellen om ritten te maken zonder steeds (veel te vaak) te moeten stoppen om mijn telefoon uit mijn zak te halen om de boel weer aan te slingeren.
Nog een poosje geduld hebben dus. -
Binnenkort nog en weekendje weg. Ik wil wel gaan rijden met de MRA navigator app want op mijn telefoon is die subliem. Dus ik heb een telefoonhouder besteld die past in mijn BMW cradle
Mijn zinnen heb ik nu gezet op het volgende.
Ik ga een (kleine) ruggedized tablet aanschaffen met GPS ingebouwd, waterdicht en met sim kaartje. En dan een steun maken zodat die in mijn BMW cradle past (BMW cradle-adapter heb ik al, die zit bij mijn Carpuride)De tablet sluit ik aan op mijn USB lader.
De MRA navigator app draait dan op de tablet dus alle top functionaliteit beschikbaar en de mooiste kaarten (en dus geen Android Auto meer gebruiken)Ik zit alleen nog even met de sim kaart. Want ik wil wel on-line zijn. Desnoods neem ik een extra abonnement en deel ik dat nieuwe telefoon nummer alleen met mensen die mij mogen bellen als ik op de motor zit of ik schakel mijn huidige nummer door naar het nieuwe nummer als ik ga rijden.
Volgens mij heb ik dan het beste van alles?
Iemand nog aanvullende suggesties?
Of advies om dit niet te doen? -
@PieterG Ikzelf ben sinds enkele weken ook begonnen met combinatie MRA, Android Auto, Carpirude (W702) en Cardo headset. Eigenlijk ging van in het begin alles vlot. Enkel bij sommige Google Assistent aanwijzingen, vraagt hij me de telefoon te unlocken (bvb rijd naar huis). Geen idee hoe dat komt maar moet er me nog verder mee bezighouden.
Heb je MRA al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Wat betreft het contact wegvallen tijdens starten vd motor, dit heeft te maken met het feit dat usb aansluitingen even stroomloos worden gezet zodat de starter alle vermogen krijgt. Dus beter is om Carpirude aan batterij te koppelen, of in mijn geval een Ezcan.
Het klopt wel dat er nog enkele kleine verbeteringen kunnen gebeuren ivm MRA en Android Auto. Maar het geweldige team van MRA is er mee bezig en ik ben er zeker van dat ze dit tot een goed einde kunnen brengen.
Als je problemen nog verder aanhouden, zou idd een rugged tablet een oplossing zijn. Heb het vroeger ook gebruikt maar een scherm van 8" vond ik uiteindelijk toch te groot. En door de recente implementatie van AA icm MRA, had ik besloten om een AA scherm aan te schaffen. Tot dusver geen spijt van gehad.
Alleszins het her-installeren van de app is mss het proberen waard. -
@PieterG En een data sim voor je tablet is al wat je nodig hebt m.i. Geen gedoe met andere telefoonnr etc...