Route segments.
-
For those that do not see Facebook.
Wij zijn druk bezig met onze nieuwe projecten, waaronder het mogelijk maken van segmenten in de route! Momenteel is alleen het grafische gedeelte geïmplementeerd. Binnenkort kun je je route opsplitsen in segmenten, om zo voorkeuren voor bepaalde delen van de rit aan te geven. Wil jij van routepunt 5 t/m 10 de snelweg vermijden? Geen probleem! Dat kan dan aangegeven worden met segmenten. Binnenkort meer..!
We are busy with our new projects, including enabling segments in the route! Currently only the graphics part is implemented. You will soon be able to split your route into segments to indicate preferences for certain parts of the ride. Do you want to avoid the highway from route point 5 to 10? No problem! This can then be indicated with segments. More coming soon..!
-
Ik neem dat de route in het geheel wel in stand blijft. En als zodanig niet opgesplitst wordt?
Dus zo dat de nieuwe functionaliteit binnen de route toegepast wordt?I assume that the route will remain intact as a whole. And if such is not split up?
So that the new functionality is applied within the route? -
Hallo Jack, ja de route wordt niet gesplitst, maar je kunt per segment aangeven waar je wil rijden
-
This is the figure that is attached to the Facebook post. -
This sounds very promising and a great way to “slightly” amend existing routes.
-
Echt een heel welkome verbetering van de planner
Maar er zit wel een risico aan.
Inmiddels zit de routeplanner wel vol met functies, gadgets en gimmicks en de vraag is of de gemiddelde gebruker daar nog blij van wordt.
Een beetje zoals Microsoft Word. Mensen hebben niet meer functies nodig dan wat in Kladblok zit maar moeten wel met Word (leren) werken.A really welcome improvement to the planner
But there is a risk.
The route planner is now full of functions, gadgets and gimmicks and the question is whether the average user will still be happy with this.
A bit like Microsoft Word. People don't need more features than what's in Notepad, but they do need (to learn) to work with Word.
-
De ene gebruiker zal het wel gebruiker en de andere weer niet, de keus is aan de gebruiker.
One user will use it and the other will not, the choice is up to the user.
-
Ik ben vooral héél benieuwd hoe dit vertaald wordt naar de Navigation App...
Wil dit werken in MRA's eigen Navigation, dan is het nodig dat de navigatie-instellingen onderdeel gaan worden van de route. Dat is nu in elk geval niet het geval. Gaat elk waypoint dan informatie bevatten over hoe naar het volgend WP genavigeerd moet worden? Aangezien we in Navigation geen Track-naar-route conversie kunnen doen lijkt me dit best wel een probleem.
-
@con-hennekens said in Route segments.:
Ik ben vooral héél benieuwd hoe dit vertaald wordt naar de Navigation App...
Ik was nog even terughoudend om meteen deze open deur in te trappen, maar jij stelt mijn vraag al . Stiekem ga ik er vanuit dat de ontwikkelaars hier goed op inspelen, maar het vormt zeker te weten een risico dat een hoge prio moet krijgen :).
-
@stefanhummelink @Con-Hennekens
Ik weet niet of de rekentechniek van MRAplanner vergelijkbaar is met BaseCamp. Maar in BaseCamp is deze functie ook mogelijk en ik heb die geregeld gebruikt zonder problemen bij het navigeren van de gemaakte routes.
-
@jack-van-tilburg ik denk dat het er in de praktijk straks op neer komt dat de segmentering alleen voor de planning gebruikt zal worden, en dat de gebruiker simpelweg met de segment instellingen de route maakt, in dat segment genoeg routepunten opneemt, zodat vervolgens als alle segment instellingen "uit" worden gezet (zie dit als een overdracht naar device zonder meesturen van instellingen) de route nog steeds identiek is. Dit gebruiken we nu ook als we tijdens een route verschillende route instellingen over verschillende segmenten willen hebben. Ook dan maken we er een twee of drietraps raket van tijdens de planning. Prima werkbaar m.i. Immers wil ik zeker niet dat MRA Navigation op basis van de instellingen mijn gemaakte route gaat betekenen. Zoals het nu gaat vind ik het het beste.
Segmentering dus vooral voor planning. kijk er overigens zeker weten naar uit.
-
@stefanhummelink said in Route segments.:
kijk er overigens zeker weten naar uit.
Ik ook!
Maar ik denk dat het een functie is voor de gevorderde gebruikers en niet voor de normale planners. -
ik denk dat het er in de praktijk straks op neer komt dat de segmentering alleen voor de planning gebruikt zal worden, en dat de gebruiker simpelweg met de segment instellingen de route maakt, in dat segment genoeg routepunten opneemt, zodat vervolgens als alle segment instellingen "uit" worden gezet (zie dit als een overdracht naar device zonder meesturen van instellingen) de route nog steeds identiek is. Dit gebruiken we nu ook als we tijdens een route verschillende route instellingen over verschillende segmenten willen hebben. Ook dan maken we er een twee of drietraps raket van tijdens de planning. Prima werkbaar m.i. Immers wil ik zeker niet dat MRA Navigation op basis van de instellingen mijn gemaakte route gaat betekenen. Zoals het nu gaat vind ik het het beste.
Segmentering dus vooral voor planning. kijk er overigens zeker weten naar uit.
Hmm, nee ik zou het beter vinden als ook MRA de segmentering ondersteund, en dat de routerings en toolkit-instellingen worden meegenomen naar Navigation. Zoals je de route plant, wil je hem ook in je toestel hebben, zónder de noodzaak van track-conversie of plaatsen van extra routepunten om hem gelijk te krijgen in je navigatie-app. De routeringsfuncties krijgen op die manier ook ècht een functie, nu zijn het meer cosmetische functies.
-
@con-hennekens Volgens mij (en dit is in het 'verre' verleden, voordat er sprake was van MRA Navigation, ook uitgedragen door MRA) zijn tracks de manier om routes over meerdere soorten apparaten gelijk te houden. Het zou dus m.i. de beste oplossing zijn om ook MRA Navigation bij voorkeur tracks te laten gebruiken voor navigatie. En dan i.c.m. via-punten, zodat die tijdens de rit extra aandacht kunnen krijgen. Dit komt in feite overeen met de functionaliteit van Garmin apparaten die met GPX "1.2" overweg kunnen.
-
@con-hennekens gelukkig mogen we het in onze maatschappij oneens zijn haha. Ik wens graag dat mijn navigatie device niets anders doet dan mij instructies geven hoe ik de vooraf geplande en door mij kennelijk goedgekeurde route moet rijden.
Zoals je de route plant, wil je hem ook in je toestel hebben,
Precies dat wil ik ook.
Elk medium, hetzij de online routeplanner of welk gps device dan ook, kan zelfs met dezelfde routeinstellingen toch tot een andere route komen. Precies daarom rijdt men ook met een track.Dat MRA nav met een route rijdt hebben we te slikken... Voor nu?
Daarnaast heb ik bewust nog niet gerept over de instellingen overhalen naar MRA Nav omdat de Nav app van zichzelf nog zoveel ruimte voor verbetering biedt in zijn huidige vorm. Daar hebben we met ons allen al heel veel verbetering punten voor kenbaar gemaakt.
Ik zou graag zien dat MRA Nav dus met een track gaat rijden, maar dat wél alle leuke kleur en info dingetjes overkomen.
-
@herko-ter-horst
Wat mij betreft heb je niet helemaal gelijk.
Het gebruik van tracks voor het uitwisselen van routes is de makkelijkste manier van delen en geeft de minste kans op verschillen bij gebruik van diverse typen en merken navigators. Vooral als het gebruikte kaartmateriaal niet gelijk of recent is.
De best manier is wat mij betreft nog steeds om een goed gemaakte route te gebruiken. En MRAplanner is daar buitengewoon goed geschikt voor met de optie om routes tijdens het plannen via de toolkit te vergelijken met andere kaarten.
Zeker ook omdat je dan tijdens het navigeren fatsoenlijk gebruik kan maken van de functie "herberekenen" van jouw navigator.
Maar er zijn al navigators die ook met tracks goed kunnen herbereken hoor. -
@jack-van-tilburg Ik gebruik zelf voornamelijk TomTom (momenteel vooral de app, eerder een losse TomTom) en die werkt wat mij betreft perfect met tracks en (gedwongen) afwijkingen daarvan: hij brengt je bij een afwijking (omleiding of wat dan ook) via de snelste weg weer terug naar de track, zonder de track verder opnieuw uit te rekenen o.i.d.
Het enige wat er dan mist, is de aankondiging van geplande stops (via-punten), want die zitten niet in de track en worden door TomTom ook niet meegenomen.
Als MRA Navigation Next dat weet te bieden (track + via-punten + correct om gaan met omleidingen/afwijkingen van de track), dan is het wat mij betreft de ultieme navigatie-tool.
Qua route-planning kan ik al prima uit de voeten met MRA Routeplanner, daar ontbreekt voor mijn gebruik eigenlijk niet zo veel en zeker geen essentiële functionaliteit. Segmenten zou ik wel waarderen, maar essentieel is het niet. Meestal ziet mijn gebruik er als volgt uit: via de snelste/een minder uitgebreid geplande weg naar het begin-punt van een route, rij de route (volgens een track), via de snelste weg naar huis. Als ik die 3 segmenten straks kan combineren in 1 route, levert mij dat wel een klein beetje meer gemak op, maar zoals het nu gaat, gaat het ook prima.
-
@con-hennekens gelukkig mogen we het in onze maatschappij oneens zijn haha.
Zéker!
Ik wens graag dat mijn navigatie device niets anders doet dan mij instructies geven hoe ik de vooraf geplande en door mij kennelijk goedgekeurde route moet rijden.
We zijn het er dus over eens dat de door jouw kennelijk goedgekeurde route kan worden voorzien van planner-specifieke routerings-eigenschappen, en zélfs dat die per segment kunnen verschillen.
Zoals je de route plant, wil je hem ook in je toestel hebben,
Precies dat wil ik ook.
Om dat te bereiken, is het dus noodzakelijk dat die planner-specifieke route-instellingen onderdeel worden van de route, en deze door Navigation ook correct worden geïnterpreteerd.
Ik zou graag zien dat MRA Nav dus met een track gaat rijden,
Excusez le mot, maar dat is een lapmiddel, bedoeld om incompatibiliteit tussen ouderwetse dedicated SAT-Navs te omzeilen. In een modern alles-in-één ecosysteem voor navigatie hoort dat niet meer thuis. Wèl voor export naar SatNavs dus, maar niet als omweg omdat MRA en Navigation elkaar niet kunnen verstaan. Dat zou ècht een zwaktebod zijn.
-
Excusez le mot, maar dat is een lapmiddel, bedoeld om incompatibiliteit tussen ouderwetse dedicated SAT-Navs te omzeilen. In een modern alles-in-één ecosysteem voor navigatie hoort dat niet meer thuis. Wèl voor export naar SatNavs dus, maar niet als omweg omdat MRA en Navigation elkaar niet kunnen verstaan. Dat zou ècht een zwaktebod zijn.
Ik zie dat echt anders en zeker niet als "omweg". Aangezien het onrealistisch is te denken dat de hele wereld MRA en MRA Navigation gaat gebruiken, blijft de track m.i. juist de enige juiste manier om te navigeren. Zoals je zelf zegt: je hebt de route kennelijk goedgekeurd op de manier waarop je die gepland hebt, waarom zou je dan willen dat een navigatie-apparaat of -app daar nog aan gaat rekenen, zelfs al snapt die app toevallig alle tierelantijnen die er in de geplande route zitten?
De track is simpelweg de uitgerekende route die je wilt gaan rijden, zoals je die gepland hebt (en het maakt daarbij eigenlijk niet uit in welke plannings-app je dat hebt gedaan). Volgens mij wil je ook niet dat MRA Navigation (zeer waarschijnlijk) als enige app of apparaat de route correct kan rijden en alle andere apps en apparaten niet, of omgekeerd, dat MRA Navigation als enige NIET de juiste route van iemand anders kan rijden omdat die alleen met MRA Routeplanner gemaakte routes snapt.
-
@herko-ter-horst
Deze functie neemt niet de mogelijkheid weg om een nummer nog steeds precies te gebruiken zoals je het had gepland.
U kunt ervoor kiezen om het niet te
Persoonlijk zie ik veel toepassingen voor deze functionaliteit en ik kijk uit naar de implementatie ervan.This function does not remove your ability to still use a track exactly as you planned it.
You can choose not to use it!
I personally can see lots of uses for this functionality and I look forward to its implementation.