Verschil in tijdsuur route tussen Myrouteapp en TomTom Rider 400
-
Route is gemaakt met Myrouteapp, ingesteld op de TomTom (gold) kaart. Bij vrijwel alle routes, die vervolgens op de TomTom rider via Myrouteapp worden geladen is de tijd op de TomTom Rider bij ritten rond de 200 - 220 km ongeveer een uur langer dan Myrouteapp aangeeft. Er zijn geen verschillen te vinden in de route op Myrouteapp en TomTom. Het lijkt op verschil in gehanteerde snelheid ofzo. Iemand hier ervaring mee en bij voorkeur ook een oplossing? Dank alvast
-
@Theo-Henderik Een uur op 200 km lijkt erg veel. Het enige dat ik zo kan bedenken, is iets met een verkeerssituatie of een afsluiting die de Rider wel kent.
En anders: kun je de route delen (zorg dat deze Publiek toegankelijk is), dan kunnen we kijken of er iets vreemds in zit?
-
@Herko-ter-Horst
@Theo-HenderikIk ken dat verschijnsel zelf ook met OSM, HERE en Garmin Zumo XT. Trok er zelf weinig van aan.
Als ik een route heb en ik zet de kaart om van OSM naar HERE, dan zag ik dat er ook een tijdsverschil zat tussen OSM en HERE.
Ik vermoed inderdaad dat het te maken heeft met wegafsluitingen, seizoen afsluitingen, wegomleggingen, verkeersborden (verboden in te rijden), dat soort dingen. En ik zag de route een enkele keer ook verspringen.
Wat ik zag, ik heb er niet zo op gelet, maar ook exporteren van MRA naar mij Garmin Zumo XT heeft wel es dit akkefietje, maar dan is het mij echt opgevallen op dat moment.
Geen idee of dat ongeveer hetzelfde is, maar denk dat @Herko-ter-Horst wel op de juiste weg is wat betreft zijn vermoedens.
-
@Herko-ter-Horst https://www.myrouteapp.com/route/open/7694626 De eerste keer dat ik een route deel, dus hoop dat dit werkt. Zowel de tomtom als myrouteapp staat op kortste route. Na via Myrouteapp downloaden van deze route op de TomTom Rider 400 geeft de TomTom aan 231 km en 4 uur 51 minuten terwijl myrouteapp aangeeft 232 km en 3 uur 57. Dit probleem komt regelmatig voor en lijkt (mijns inziens) niet te worden veroorzaakt door verkeersopstoppingen. Als je zo'n route rijdt zijn daar geen storingen mee. Door allerlei stops etc is het uiteindelijk resultaat km / tijd niet echt na te kijken (is mij in ieder geval niet gelukt). Wellicht zie je iets dat hieraan ten grondslag ligt. Alvast dank voor de ondersteuning:
-
@Theo-Henderik Ik gebruik relatief veel routepunten om de TomTom te "dwingen" de route te hanteren die ik heb uitgezocht. En ook om te testen of meer routepunten meer nauwkeurigheid in de tijd oplevert. Dat doet het niet, zo te zien.
-
@Theo-Henderik
Je route is niet gepland met behulp van de TomTom-kaart, maar is gepland met behulp van OpenStreetMap.Your route is not planned using the TomTom map, it has been planned using the OpenStreetMap.
-
dit herken ik ook. tomtom is beter het het inschatten van werkelijke tijd dan MRA. ik krijg ook het gevoel dat tomtom de gemiddelde snelheid overneemt van vorige ritten. op 400 km binnendoor rij ik gemiddeld 40 km/uur en dat geeft tomtom ook vaak aan. MRA als ik het terug reken gaat dan uit van 50 km/uur. mijn zumo xt of 345 zit er meestal tussen in.
-
@Nick-Carthew Klopt, zie ik nu. Te vaak gewisseld met kaarten Met de TomTom gold kaart is het resultaat 232 km in 4 uur 9 minuten. Het grote verschil wordt dus niet door de gebruikte kaart veroorzaakt (denk ik).
-
@Theo-Henderik Ondanks het tijdsverschil rij ik de routes evengoed. In die zin heeft het verschil geen effect. Echter, ik wil altijd graag weten waar een verschil door komt, omdat het ook een structureel probleem van Myrouteapp OF TomTom Rider 400 kan zijn. In het (grijze) verleden was ik werkzaam in de ICT, waarschijnlijk let ik daarom meer op dit soort verschillen.
-
@Theo-Henderik @Bouke-Ent Ik heb voor de zekerheid en controle enkele kleine wijzigingen aangebracht, de route gelijk gemaakt voor zowel de standaard kaart als Here gold en TomTom gold en opnieuw gedownload op de TomTom 400 (handige functie in de Toolkit om verschillen tussen kaarten zichtbaar te maken). Het effect: aantal KM is gelijk voor myrouteapp en TomTom: 232 km De tijdsduur op Myrouteapp is 4 uur precies en op de TomTom 4 uur 49 minuten. Er zijn geen opstoppingen / files te zien op de route. Het lijkt er op, dat de TomTom andere parameters voor snelheid gebruikt dan Myrouteapp. Zou dat kunnen? Te meer omdat ik 3 routes heb gemaakt met op alle 3 hetzelfde resultaat: TomTom geeft een tijdsverschil aan van: Dag 1 +37 minuten (dit is de openbare route, die ik op een aantal punten heb gewijzigd om het effect te kunnen zien), Dag 2: + 38 minuten en dag 3: + 43 minuten. Alle 3 geven op de TT geen opstoppingen of files aan. Is bekend welke parameters voor snelheid door TT Rider en Myrouteapp worden gehanteerd, want daar zou het verschil in kunnen zitten. Als er geen duidelijke oplossing is, dan laat ik het los en ga al rijdend wel zien hoe lang het genieten is
-
@Theo-Henderik Hi Theo
Ik denk dat het redelijk normaal is dat verschillende navigatiesystemen verschillende reistijden genereren. Voorbeeld Ik gebruik MNRA Next en de Garmin Zumo XT. De aankomsttijd verschilt daar ook waarbij ik opgemerkt heb dat de tijd die MRA next aangeeft realistischer is dan die van mijn XT. Kortom het blijft een beetje gokken. -
@Marinus-van-Deudekom I find that running my routes seems to take longer than MRA estimated. Difficult to say as I have never actually timed my stops.
-
@RetiredWingMan when arrive at your destination itβs over. To time to get there is the fun Time, enjoy
-
OK, voor mij is het duidelijk. Ik vermoed dat verschillen in algoritmen tussen Myrouteapp en TomTom de oorzaak zijn van het ondervonden tijdsverschil. Aan de verschillende te gebruiken kaarten van Myrouteapp ligt het niet (zie eerder beschreven). Ik ben voornemens om de verschillen in verwachte tijdsduur te accepteren en vooral te genieten onderweg Wat mij betreft kan deze "draad" worden gesloten! Dank aan de meedenkers
-
Het is geen vermoeden maar het is gewoon zo.
Als ik met TomTom rij, loopt mijn eindtijd altijd terug. Bij MRA Next veranderd de eindtijd vrijwel niet. En blijkt bij mijn rijstijl ook vrij precies te kloppen. -
@M-Schrijver Ik heb dezelfde ervaringen en kan je antwoord dus alleen maar bevestigen als MRA- en TomTom-gebruiker.