Wat een drama
-
De laatste keer dat ik MRA Next geprobeerd heb was iets van versie 4.0.5. Ondertussen geupdate naar 4.0.8. Deze in de auto maar eens getest op Android Auto. Ik ben er bekend mee dat Android Auto niet goed werkt maar wat is gisteren heb mee gemaakt slaat werkelijk alles.
Ik moest van A naar B. Bij punt A de telefoon gekoppeld aan Android Auto (AA) en op AA het adres opgezocht. Dat werkte en kreeg een route. Heel mooi, totdat ik ging rijden. De navigatie deed helemaal niets. Niet op het AA scherm en niet op de smartphone.
Route gestopt en weer gestart. Helemaal niets.
App gesloten en weer gestart en het adres weer uit de geschiedenis gehaald. Op de telefoon gebeurde nou iets maar nog niets op het AA scherm. Deze maar afgesloten en weer gestart. Moest hiervoor eerst een parkeerplaats zoeken
Uiteindelijk van A naar B werkt het.Daarna van punt B naar punt C gereden zonder navigatie. Bij punt C de auto in een ondergrondse parkeergarage gezet. Deze heeft daar ongeveer 30-45 minuten gestaan. De telefoon heeft in die tijd in mijn jaszak gezeten die ik aan had getrokken. De telefoon wist dus goed waar ik was.
Vervolgens in de parkeergarage van C de telefoon weer aangesloten op AA en op de telefoon een adres opgezocht naar punt D. Adres werd gevonden maar vanwege de ondergrondse parkeergarage geen GPS locatie dus geen route. Deze reden had ik vrede maar het kan anders.
Andere apps hebben hier geen problemen mee. Deze geven dan een route op basis van de laatst bekende locatie. Zodra er weer een GPS fix is, wordt de route op de juiste manier voortgezet of heel snel gecorrigeerd.
Ik rij de parkeer garage uit en stond in de buitenlucht stil bij de uitgang vanwege verkeer. Kon ik mooi de route weer starten. Ik druk start en..... GEEN GPS LOCATIE volgens de app. 100 meter en 30 seconden later weer geprobeerd en GEEN GPS LOCATIE. Toen knapte er iets bij mij.Mijn vrouw zat naast mij en heeft de eerste paar kilometer na de parkeergarage geprobeerd om MRA op de telefoon weer aan het navigeren te krijgen. Dus niet eens aangesloten op AA. Een adres en locatie werd gevonden maar navigeren deed de app niet meer. Je kan wel op start druk drukken maar de navigatie pijl bleef gewoon op zijn plek staan.
Toen was ik er klaar mee.
Waze gestart op AA en in AA het adres van punt D opgezocht en rijden maar. Met 20 seconden reed ik weer. Zo moeilijk hoeft het dus niet te zijn.MRA Next heeft nu al leuke functies en heeft daarmee best wel potentie om een goede app te worden maar de stabiliteit is ver te zoeken.
Ik wil gewoon een navigatie app die in principe met geen mogelijkheid om zeep te helpen is tijdens gebruik.
Daar waar apps als Google Maps, Waze en TomTom GO minimaal 90% van deze gevraagde stabiliteit bieden. Heb ik het gevoel dat MRA nu met moeite op 10% zit.Functies zijn leuk maar zorgt eerst voor super stabiele applicatie. Dat blijft toch een belangrijke vereiste voor een succesvol product
-
@M-Schrijver, om eerlijk te zijn ben ik gestopt met lezen na de eerste regel. Je hele epistel is na ergens volgende week niet meer relevant, want er verschijnt een update waarin het hele AA/CP verhaal is herschreven. Dat is ook al vaker gemeld in het forum.
-
Ik hoop het.
Dat zou betekenen dat de stap in de nieuwe versie groter is dan alle voorgaande versies bij elkaar opgeteld.
Eerst zien dan geloven. Gebaseerd op de huidige en oudere versies heeft MRA nog enorm veel werk te verzetten om de stabiliteit op een vergelijkbaar niveau te krijgen als de competitie.
De beperkte keren dat ik MRA gebruikt heb (i.c.m AA) is het nog nooit in 1x goed gegaan.Mijn post is inderdaad een heel epistel. Meer dan ik zelf had ik verwacht.
De manier hoe het nu bij mij werkt, had niet eens in een release versie mogen zitten. Laat staan in een bredere testversie.
Ik heb het al vaker geschreven. MRA is voor mij nog lang niet goed genoeg om alleen op MRA te vertrouwen als ik op vakantie ben. Daarvoor is het te instabiel.
De beperkte keren dat ik MRA gebruikt heb (i.c.m AA) is het nog nooit in 1x goed gegaan. -
@M-Schrijver bedankt voor het duidelijke verhaal.
Helaas herkennen we ons goed in het beeld dat veel gebruikers van Android Auto nog niet tevreden zijn. Om deze reden hebben we het volledig opnieuw opgezet en verwachten eind deze maand een publieke release met een veel betere stabiliteit!Deze week gaat de versie worden getest door ons beta platform!
-
@M-Schrijver, ik snap het wel, ik gebruik het gelukkig allemaal niet. Ik vind het persoonlijk ook nodeloos complexe methodes. Er gaat niets boven een native app Waarom maken ze zo'n headend niet gewoon dat je de app native kunt installeren... Wat dat betreft ben ik meer van de dubbel-din apparaten in auto's. Maar ja, met een beetje moderne auto/motor kun je er bijna niet meer omheen. Ik zal er ook wel een keer aan moeten geloven
-
En hier ben ik nu eens 200% mee akkoord zie. ik zie geen enkel nut in die apple car en andere bazar.
Waarom maken ze zo'n headend niet gewoon dat je de app native kunt installeren...
Dat noemt een tablet
-
@Drabslab said in Wat een drama:
Dat noemt een tablet
Ja, maar dan graag in het dashboard in plaats van die dure half-compatible onzin die ze er nu in steken... ;-). Ik hoef geen AA, ik wil gewoon de Play Store...
-
Maar los van persoonlijke voorkeuren gaat het er om dat mensen het nou eenmaal wel willen hebben.
Als we het aanbieden, moet het ook goed zijn. Die mensen betalen immers voor die functionaliteiten terwijl anderen (jullie) liever een goede app hebbenIedereen wordt straks gelukkiger!
-
@Con-Hennekens said in Wat een drama:
dure
voila, ge slaat de nagel op de kop.
Die dingen worden alleen gemaakt om er veel geld voor te kunnen vragen, geen concurrentie = woekerprijzen.
Alleen jammer dat MRA zijn schaarse middelen gebruikt om die "half-compatible onzin" te ondersteunen, maar er zijn ook mensen die dat heel belangrijk vinden dus ...
-
Ik vind het persoonlijk ook nodeloos complexe methodes.
use all the technology you need, but nothing more
-
@Corjan-Meijerink said in Wat een drama:
Iedereen wordt straks gelukkiger!
Maar "straks" kan wat "later" zijn
-
@Corjan-Meijerink, haha, ja, zonder meer! Mijn betoog was gericht op de makers van de AA/CP hardware, niet op de MRA app
-
@Con-Hennekens
Ik denk dat het ondertussen bij veel mensen al wel bekend is dat de af-fabriek gemonteerde (navigatie)systemen snel verouderen. Niet meer ondersteunt worden.
Koop je de auto tweedehands. Dan heb je vaak een achterhaald of niet meer ondersteunt systeem.Het grote voordeel van Apple Carplay en Android Auto is dat het min of meer tijdloos is. Je smartphone doet al het werk. Apple Carplay en Android Auto is eigenlijk een soort extra scherm voor je telefoon.
Op mijn Goldwing navigeer ik met een 7" scherm welke op precies de juiste plek gemonteerd is.
In auto's worden de scherm ook steeds groter. Daar zit dus ook een voordeel voor Apple Carplay en Android Auto. Je telefoon apps op een groot scherm.In de toekomst zal Android Auto waarschijnlijk vervangen worden door Android Automotive. Hier heeft je telefoon geen functie meer. Je hele auto zal dan op Android draaien.
Polestar, Volvo en Renault gebruiken het al in een of meerdere modellen. Als het goed heb, is Ford ook geΓ―nteresseerd in dit systeem.
Apple is met iets soortgelijks bezig.Op de motor is Apple Carplay en Android Auto nog vrij onbekend.
Buiten de Goldwing en de modellen op het AfricaTwin platform, maken er verder geen andere merken gebruik van (zover ik weet). Onder BMW rijders wordt het als gemis gezien dat de nieuwe modellen van BMW niet de mogelijkheid voor Android Auto en Apple Carplay hebben. -
@M-Schrijver. Klopt allemaal, maar het punt is dat de auto systemen nu net zo snel verouderen met AA/CP en al, dat helpt dus niet echt. Wat zou helpen is een goed onderhouden platform (of dat nou Android is of niet) met native apps die je gewoon kunt updaten of vervangen voor minimaal 10 jaar. De meeste Android smarthphones van 10 jaar gelden zouden nu nog steeds prima draaien met MRA en allerhande muziek-apps, als deze gewoon werden onderhouden en van Google updates voorzien (incl OS). Dat wordt ook wel bewezen door de zeer matige hardware-specs in diverse Android head-ends die voor auto's te koop zijn. Alleen daar zitten helaas Chinezen achter die garantie tot de deur bieden.
En als dat dan al te veel gevraagd is: een normaal gestandaardiseerd dubbel-din format, zodat je zelf je head-end kunt vervangen.
-
Juist door ACP en AA zou het voor de rest verouderd systeem nog steeds bruikbaar (kunnen) zijn.
Een android (of apple) gebaseerd systeem zou inderdaad kunnen. De ondersteuning is alleen een ding.
Kijk maar een naar je telefoon. Die krijgt ook geen 10 jaar lang updates. Je kan hier het argument verdienmodel aan hangen. Maar verschillende systemen onderhouden is gewoon niet goedkoop.Voorbeeld:
In een Volkswagen Up zal een systeem met andere hardware gemonteerd worden dan in een Passat. Dan hebben we het over 2 modellen Dus onderhoud voor 2 systemen. Maar een auto gaat makkelijk 20 jaar mee. Dus de consument willen dat het systeem over 20 jaar nog steeds kunnen gebruiken. De Up en Passat zijn in die tijd al 3 keer vernieuwd. Dan hebben we het dus al over 6 modellen. Wereldwijd heeft Volkswagen op dit moment misschien wel 40 modellen in de meest recente generatie in de showroom staan. Die moeten dan allemaal onderhouden worden. Dat is niet te doen.ACP en AA bieden dan toch voordelen. Je telefoon bepaald immers voor het grootste gedeelte hoe het werkt. En zorgt voor de noodzakelijk dataverbinding. Ook dat is een ding.
Mijn Volvo uit 2013 heeft een mobiele datamodem waar een simkaart in kan. Heel mooi maar die ondersteunt maximaal 3G. Dat werkt tegenwoordig niet meer. Ook in 2019 werkt het al vrijwel niet meer. Dan zijn we nog maar 6 jaar na aanschaf. -
@M-Schrijver said in Wat een drama:
Maar verschillende systemen onderhouden is gewoon niet goedkoop.
Juist daarom zou er een universeel platform moeten zijn waarop je alleen dingen aan zet die je zelf wilt. Een FM autoradio heeft meer dan 50 jaar goed gefunctioneerd en doet dat nog steeds. Helaas gaat elke nieuwe technologie steeds minder lang mee. En dat is vooral by design.
-
Juist daarom zou er een universeel platform moeten zijn
Dat bestaat allemaal al, zoals gezegd: zoiets noemt een tablet, of als het scherm kliener is dan 8 inch, een smartphone.
Hoe moeilijk kan het zijn om een universele craddle in te bouwen voor rugged phones of tablets: Kijk maar eens naar de aanpak van RAM mounts. als voorbeeld:
https://rammount.com/products/ram-hol-sam60pu
Het probleem voor de toekomst wordt om een auto of motor te vinden die NIET verprutst is met electronische gimmicks die niet compatibel zijn met de IT industrie standaarden.
of kan je me echt dingen aantonen die met die speciale android of apple extensies voor voertuigen mogelijk zijn die NIET met android of ios mogelijk zijn, en die niet simpelweg in android kunnen ingebouwd worden?
-
@Drabslab, volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde. Een tablet inderdaad, maar dan wel gewoon ingebouwd in het dashboard. Met een versterker er achter uiteraard, in plaats van een autoradio die (zoals bij mij) automatisch de FM zender laat horen als je start.
Het probleem voor de toekomst wordt om een auto of motor te vinden die NIET verprutst is met electronische gimmicks die niet compatibel zijn met de IT industrie standaarden.
Precies, en dat is vooral voor de tweedehandsmarkt een probleem. omdat industriestandaarden tegenwoordig maar een paar jaar duren...