Test met CarPlay 4.0.4. (215)
-
Vandaag route gereden met CarPlay en laatste software. App is onderweg meerdere malen gecrashed. Meldingen in de app gedaan op die momenten.
Aanvankelijk geen stembegeleiding bijv. bij afslagen met en zonder waypoint. Meestal wel vooraf een waypoint. Plotseling begint Claire weer te brabbelen. Ik heb geen instellingen gewijzigd tov van de vorige versie.
Verder zie ik op het scherm (niet de IPhone) geen inzoomen op bijv rotondes. Zou fijn zijn en een stuk duidelijkheid geven bij complexere rotondes. En zeker als Claire niet praat.
Gelukkig wordt geluid van radio nu goed gemute als navigatie instructies geeft. Een dezer dagen verder testen. -
@Gos-Kuus spraakinstructie zou je kunnen beïnvloeden door je eigen waypoints niet vlak voor of vlak na een kruising of splitsing van wegen of een rotonde plaatsten! plaats gerust een eind na een splitsing. Een waypoint is tenslotte niets meer of minder dan een aanduiding van "deze weg wil ik berijden". Je zult zien dat er dan meer spraakinstructies loskomen. Geldt natuurlijk niet voor viapunten (handjes) die je op plekken zet waar iets moet gebeuren. Maar de vormingspunten (druppels) kan je gerust ver van een kruising plaatsen. Vraag mij niet waarom, maar het werkt!
-
@Rob-Verhoeff ik snap wat je bedoeld. Had daar ook al rekening mee gehouden. Het bijzondere is ook dat in mijn hele route de waypoints ongeveer op dezelfde manier zijn geplaatst. En dat het dus verderop in de route opeens wel OK gaat. Er kwamen toen bijv. ook meldingen op momenten zonder waypoint: “volg deze weg 2 kilometer” of “flauwe bocht naar rechts”. Ga overmorgen met een volgende route nog eens uitproberen.
-
@Gos-Kuus denk ook aan deze (nieuwe) instelling. Die stelt het aantal instructies in:
-
@Rob-Verhoeff Only in BETA test at the moment.
-
@Nick-Carthew said in Test met CarPlay 4.0.4. (215):
@Rob-Verhoeff Only in BETA test at the moment.
TS opened this topic with that buildnumber. So he is a betatester. I guess you can transfer it to the right section?
-
-
Gebruik op de motor (Honda NT1100 DCT) de bluetooth CarlinKit4.0 in combinatie met Apple Carplay. Gisteren een begeleiding met de motor gedaan en gelijk gebruik gemaakt van de nieuwste versie van MRA-NEXT. Kreeg ik in de vorige versie van MRA afgebroken aanwijzingen te horen, nu was het perfect. De aanwijzingen waren nu wel volledig te horen.
Had onderweg wel wat issues met betrekking tot enkele bedienknoppen van de motor, maar dat moet ik nog verder bekijken. Tot nu toe is de laatste versie een goede verbetering. -
@Siepermann-Ronald heel fijn om dat te horen!
-
Vandaag de hele dag wel stembegeleiding. Vraag me niet waarom want ik heb geen instellingen gewijzigd. Een keer een crash-melding gehad toen ik even was gestopt voor een broodje. Werkte daarna weer goed. Niet inzoomen op CarPlay vind ik nog wel een dingetje. Zeker als vandaag door Verona rijdend met Italiaanse verkeerschaos en weinig details in rotondes e. d. Neem aan dat daar nog verbeteringen in komen.
-
@Gos-Kuus Zowel Apple CarPlay als Android Auto hebben hun eigenaardigheden. Je merkt ook aan andere apps dat het heel soms hapert. De ene keer start Spotify wel automatisch op en de andere keer niet terwijl je hetzelfde doet. Wat kan helpen is dat je soms de verbinding met Apple CarPlay verbreekt, dus verwijderen uit Bluetooth en WiFi en dan weer verbinding maken. Ineens werken de apps dan weer zo als het hoort, vraag me niet waarom . De crash na het afsluiten van CarPlay en-of de navigatie is vervelend, het is een ´zachte crash´, je kunt daarna de navigatie gewoon weer hervatten, maar het blijft vervelend. Hopelijk vinden de programmeurs daarvoor snel een oplossing.
-
Als Claire weer eens stopt met praten ga ik dat proberen. THX. Crash blijf ik wel melden in de App als ze voorkomen. Wellicht dat er daardoor meer inzicht komt voor de programmeurs. Verdere ontwikkeling van CarPlay wacht ik met spanning af.
-
@Corjan-Meijerink Vandaag een route gereden met andere motorrijders. Over het algemeen ging het heel goed, al hoe wel bij diverse pauzes crashte de app. Zoveel mogelijk de melding van de crash gedeeld.
Aan het einde van de rit een vervelende melding namelijk: Er ging iets mis. Op dat moment week ik af van de route en in plaats dat de route gelijk werd herberekend kreeg ik meerdere malen deze melding in beeld op de iPhone.
Op het grote CarPlay scherm bleef Recalculating op het scherm staan, maar de rode pijl bleef wel de weg volgen. Tijdens het rijden geprobeerd om over te schakelen naar de Offline navigatie maar dit mocht niet helpen. Werd in een melding aangegeven dat er geen route met de offline kaarten berekend kon worden en dat ik online weer moest inschakelen. Dit dan ook gedaan. Maar de melding van dat er een fout was opgetreden kwam meerdere malen terug op het scherm.Gebruik de laatste versie van MRA 4.0.4 - 216, iPhone 12 PRO, Honda NT1100 DCT met Apple CarPlay, bluetooth verbonden met CarlinKit 4.0
Onderweg een paar screenshots gemaakt van deze meldingen;
-
@Siepermann-Ronald Dit is heel vervelend onderweg. Ik neem aan dat je de offline kaart hebt gedownload. Het enige wat ik kan bedenken is dat je in een ´gap´ terecht bent gekomen met slecht Internet en slecht gps ontvangst. Hou het zelf ook in de gaten met testen. Komende vrijdag ruim 1000 km op de planning staan.
-
@Michel-van-Hagen-MRA-Founder said in Test met CarPlay 4.0.4. (215):
Ik neem aan dat je de offline kaart hebt gedownload. Het enige wat ik kan bedenken is dat je in een ´gap´ terecht bent gekomen met slecht Internet en slecht gps ontvangst.
zou het geen correcte aanpak zijn om by default altijd te werken met de gedownloade kaarten, en eventuele downloads van het internet te behandelen als extra zonder dat een wegvallend internet in een tunnel of zoiets het navigeren kunnen verstoren?
-
@Corjan-Meijerink, @Michel-van-Hagen-MRA-Founder
Wat @Drabslab hier zegt ben ik het mee eens. Ik zou het zo verwoorden:
In online mode heeft de offline kaart prioriteit, maar de routecalculatie niet, die gebeurt online. Lukt dat niet, dan wordt gevraagd of je de offline calculatie wilt gebruiken (offline mode enablen). Wat volgens mij handiger zou werken is dit:Indien kaartmateriaal offline staat, is offline calculatie mogelijk, gebruik die dan ook. Lukt dat niet, geef geen melding, maar probeer het gewoon online (mits offline niet enabled is). Lukt dat óók niet, dan een melding natuurlijk. De offline calculatie kan eventueel verrijkt worden met online traffic info.
andere optie:
Als offline mode disabled is, mag er gewoon online gecalculeerd worden. Lukt dat niet, geef geen melding, maar probeer het gewoon offline. Dus meteen de tijdelijke offline-mode inschakelen en opnieuw proberen. Pas als dat ook niet lukt een melding.
Heel eerlijk: Ik heb doorgaans internet gewoon aanstaan. Het zal me worst wezen of er online of offline gecalculeerd wordt. Ik hoef het ook niet te weten. Het symbooltje voor offline navigatie werkt prima en is meer dan voldoende om te weten. Wil ik (vanwege buitenlandtarieven) géén internetverbinding, gebruiken, dan zet ik gewoon mijn roaming uit. De app gaat dan vanzelf in de tijdelijke offline modus. Tevens heb ik de keuze om de permanente offline modus aan te zetten. Dat blijft handig voor als mijn bundel bijna op is maar wel nog Appjes wil ontvangen bijvoorbeeld.
Simpel gezegd: probeer de routecalculatie online of offline whatever. Welke eerst geprobeerd wordt maak me niks uit (hoewel vanwege de traffic info wellicht een voorkeur voor online bestaat maar dat is voor scenic routes nauwelijks relevant).
-
@Con-Hennekens @Drabslab Om ook hier even op terug te komen.
Wanneer kaarten offline beschikbaar zijn, worden deze altijd gebruikt voor de visuele weergave (scheelt een hoop mobiele data).
Route calculatie (extreem snel, weinig data) gaat altijd online wanneer er internet is / offline mode niet is ingeschakeld.
Bij offline navigatie, kunnen we snel klaar zijn: dan mag de SDK helemaal geen verbinding maken met internet dus alles gebeurt offline.
Wanneer een route hercalculatie mislukt omdat de internet verbinding niet aanwezig is / weg viel / te traag is, wordt gelijk het volgende gedaan:
- Tijdelijk offline modus aan
- Melding tonen overschakelen naar tijdelijk offline
- Direct opnieuw proberen met de offline beschikbare kaarten
- Dit lukt wel / niet
-- Indien niet: foutmelding tonen, weer terug naar de standaard online modus (als er weer internet beschikbaar is)
-- Indien wel: super! Lekker laten zo - Elke minuut controleren we wanneer de tijdelijke offline modus is ingeschakeld of er weer internet is. Indien dat zo is, gaan we weer terug naar de gewenste offline modus.
Nogmaals: wanneer de offline modus door de gebruiker is ingeschakeld, is dit allemaal niet relevant.
Het beste wat we kunnen veranderen is denk ik de simpele "is er internet" check veranderen in "voldoet het internet minimaal aan kwaliteit x"
Nu kan je bij heel slecht bereik (maar wel 'internet') mogelijk in een ongemakkelijke situatie komen.