Graag maak ik een onderwerp bespreekbaar waar mogelijk nog een mooie winst binnen MRA kan worden behaald. Het is misschien een beetje veel, maar het heeft wel allemaal relatie met elkaar. Hoop dat het duidelijk is
Ben benieuwd wat jullie er van vinden:
Bij het maken van een route hebben we momenteel 3 keuzes in MRA: “Rijden”, “Fietsen” en “Te Voet”. Deze profielen zijn gekoppeld aan data/profielen vanuit HERE. HERE kent meer dan deze 3 profielen.

Het profiel “Rijden” binnen MRA is gekoppeld aan het profiel “Auto” van HERE. Bij het berekenen van routes zal dus rekening worden gehouden met geslotenverklaringen en beperkingen voor auto’s. Dit terwijl de doorgang voor motorfietsen dus wel mogelijk zou kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan wegen waarbij het bord C06 is toegepast:

Ook zijn er steeds meer wegen die zijn gesloten voor motorrijders middels bord C11:

Bij het berekenen van routes wordt er dus vanuit gegaan dat we met de auto gaan rijden. Mijn voorstel zou dus zijn om het profiel “Rijden” op te splitsen in “Auto” en “Motor” om beide categorieën de juiste route aan te bieden.
In het verlengde hiervan wil ik graag de optie “Seizoensafsluitingen” in MRA bespreken. Het zou mooi zijn als deze kan worden gekoppeld aan de voorgestelde profielen “Auto” en “Motor”. Als voorbeeld de Lekdijk. De gesloten verklaring aldaar is alleen van toepassing voor motorrijders en middels een onderbord alleen binnen een bepaald tijdsvenster.

De optie “Seizoensafsluitingen” houdt momenteel rekening met het tijdstip waarop de route wordt gemaakt/bewerkt. Onder “Route-informatie” is het mogelijk om een “Vertrekdatum en tijd” in te vullen. Het zou handig zijn als er vervolgens rekening wordt gehouden met de afsluiting tijdens de ingevulde datum- en tijd.

Nog mooier, van het tijdstip dat aldaar wordt gereden volgens de route (de starttijd is niet per definitie de tijd van de locatie in de route).

Voorbeeld door bovenstaande toe te passen: Door het maken van een route in het “Motor” profiel in de winter, met een ingevulde datum in de zomer, zal de afsluiting van de Lekdijk voor motorrijders worden meegenomen in de routeberekening.
En als laatste: Mij valt op dat de totale tijd van de route wordt gekoppeld aan het moment waarin de route wordt bewerkt. Ook hierbij zou het fijn zijn als het kan worden gekoppeld aan de onder “Route-informatie” ingevulde “Vertrekdatum en tijd”. De tijd blijft hiermee hetzelfde en laat niet elke keer iets anders zien.