Foute berekening bij omleiding?
-
Het gaat over een track, deel 1, 61 km.
Ik heb vandaag bij een omleiding het volgende probleem gehad. 2/3 van mijn route was helemaal ok, dan kwam er een kleine omleiding. Op het moment dat ik de omleiding rijdt, maakt MRA een herberekening.
Omdat ik de track (witte lijn) kon zien ben ik er zelf terug naar toe gereden.
MAAR, de app maakte een berekening naar het eindpunt, en ook al was ik terug op de route, de app bleef mij navigeren volgens de herberekening, en kruiste een paar keer de originele route. dat ging de hele tijd, tot het laatste stukje naar het eindpunt, logisch, andere wegen waren er niet..
Ik was in de veronderstelling dat de app mij snelst mogelijk terug naar de route brengt?
Mijn tablet van oukittel (geen simkaart) was gekoppeld met mijn gsm (S21 Galaxy), die als hotspot mobiel fungeerde, dus hij had (normaal gezien) internet.
De route was op dat moment niet offline op de tablet.geïnstalleerd, maar ik was ook niet offline aan het rijden.
Ik heb nu (achteraf) mijn volledige bibliotheek gesynchroniseerd op de tablet.
Ik weet dat het thema omleidingen goed werkt, maar heb ik hier iets verkeerd toegepast? een instelling?
De omleidingen werken offline toch idem als online? niet?
De regio's staan ook geïnstalleerd op de tablet.
Bedankt voor een oplossing.
Gr Victor -
@De-Keyser heb je de optie track rijden als route aanstaan.
Wat je omschrijft is het klassieke gedrag van track navigatie dus ik vermoed dat je die optie ff moet activeren -
@Marinus-van-Deudekom waar staat die optie? dan zet ik die ook direct aan als dat de oplossing is.
-
@Nomko-Nomden said in Foute berekening bij omleiding?:
waar staat die optie?
dat staat in "Navigatie instellingen - Functioneel, onderaan de lijst (scrollen!).
@De-Keyser said in Foute berekening bij omleiding?:
de app maakte een berekening naar het eindpunt
Dat zou naar mijn idee niet meer moeten gebeuren sinds de laatste publieke update. Maar wat mij interessant lijkt: Heb je een "route als track" gereden (dus een route met waypoints, in combinatie met de setting hierboven) of heb je een track geladen uit je route overzicht? Dat kun je herkennen aan het icoontje:
-
Ik heb géén route met waypoints gereden, ik heb een track gereden, enkel met begin en eindpunt, met de optie "route als track rijden" aangevinkt, grt
-
@Marinus-van-Deudekom
Hoi Marinus, die optie staat op aan, al sinds die geinstalleerd is, maar mijn vraag, is die optie enkel voor Routes, of ook voor Tracks. moet die mss bij een track uitgeschakeld worden? grt en alvast bedankt -
@De-Keyser, precies dat is dus het interessante aan die vraag
In een ander forum hoor ik ook iemand die na een foute afslag direct naar het eindpunt werd gedirigeerd. Dat is strijdig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van track-navigatie. Ik krijg het vermoeden dat een "route rijden als track" toch anders werkt dan een track starten die al track was toen je hem startte.
-
@Con-Hennekens nu ben ik wel benieuwd wie hier nu een passend en tot een oplossing wordend antwoord op heeft.
-
@De-Keyser, het ziet er naar uit dat het eerlijke antwoord "bugje" is. Het lijkt zich inderdaad voor te doen bij "routes" die al als track in de bibliotheek staan, of die bijvoorbeeld gegenereerd worden door de rondritgenerator in de app. Normale routes met waypoints hebben hier geen last van, ook niet als ze "als track" worden gereden.
Ik kan je dus op korte termijn geen oplossing bieden. Ik kan je dan ook niets beloven, maar ga er maar vanuit dat er aan gewerkt wordt
-
@Con-Hennekens
Hoi Con, het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "routes" die al als track in de bibliotheek staan", ik ga ervan uit dat je gewoon een track bedoelt, met 1 begin, en 1 eindpunt.
Als de tracks echt niet goed werken, dan denk ik, en je mag mij gerust corrigeren,
wanneer je de track als track wil rijden, en geen misere wil, gewoon herberekening uit zetten, dan is XT wel licht in het voordeel, want daar kun je converteren naar reis.
OF
hopen dat er geen omleidingen zijn
OF
Je upload de track naar MRA routeplanner en je gebruikt de optie +GEBRUIK route, dan voegt MRA punten toe, en je rijdt ze met de optie "rij route als track"
een beetje omslachtig, maar ik zie, als je gelijk hebt met de bug, niet zo meteen een andere oplossing,
Groetjes -
het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "routes" die al als track in de bibliotheek staan", ik ga ervan uit dat je gewoon een track bedoelt, met 1 begin, en 1 eindpunt.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Mijn vermoeden is dat, als je een route (met waypoints dus) navigeert met de functie "route als track", dan gebeurt er iets op de achtergrond met de resulterende track waardoor een logische terugkeer naar de track wordt bewerkstelligd na een omweg. Het lijkt erop dat een track (die dus al als track in de routebibliotheek staat) die extra "behandeling" niet krijgt, waardoor hij tóch ineens naar het eindpunt navigeert.
Bij een track die je in de planner omzet naar een route, en die vervolgens met "route als track" gaat navigeren zul je dit bij-effect hoogstwaarschijnlijk niet zien inderdaad.
-
@Con-Hennekens
Is de optie herberekening uit eventueel niet ook een mogelijkheid?Ik heb hierover een ticket aangemaakt, ben benieuwd.
Groetjes en hartelijk dank voor jou feedback -
feedback
Geen idee eigenlijk. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om die uit te zetten
Als tijd komt, zal ik dat eens uitproberen. -
@Con-Hennekens
Hoi Con, dit antwoord van de helpdesk wou ik u niet onthouden. GRT VICTOROndersteuning via freshdesk.com
26 feb 2025, 15:15 (5 dagen geleden)
aan mijBeste De Keyser,
Een track bevat maar 2 punten, zolang u op de route blijft gaat dat goed, als u van de route afwijkt zal de app gaan herberekenen (als dit aanstaat) en je naar het eindpunt brengen volgens de routeringsinstellingen van de app.
Wel is het zo dat de app nog steeds verbeterd wordt.
Een bugje zou ik het niet noemen, dit is een normale reactie van het rijden op een track.
Wel kunt u van de geuploade track een route maken en deze route rijden als een track.
Met vriendelijke groeten,
Met vriendelijke groet/mit freundlichen Grüßen/Best regards,
Hans
Customer support -
@Con-Hennekens
Dag CON, ben vandaag een track gereden met de optie herbereken UIT.
Dit is wat er gebeurde.
"Ik heb vandaag een track getest met de optie herberekenen uit, u suggereerde "als die aanstaat", daarom. Ik ben toch enigszins verbaasd wat er gebeurde.Ik ben opzettelijk van de route afgeweken, en tijdens de afwijking herberekend de app niet, maar op het moment dat ik terug op de route kom stuurt ie mij terug naar het begin- of eindpunt, in het geval van deze route was het een lus, begin-en eindpunt liggen vlak bij elkaar.Ik ben dan effe gestopt, en heb op de kaart iets verder van mijn locatie, in de richting waar ik naartoe rijd, op de kaart en op de route een punt ingeduwd, het werkte, maar enkel online, offline werkte dit niet.Ik vind dit nogal een gedoe, ik kom van de XT, waar je de track converteert naar een reis, daar is geen on- of offline, werkt altijd. (geen kritiek he) Maar op gebied van een track werkt de XT toch veel gemakkelijker. Ik kijk dus uit naar een eventuele UPdate van jullie" -
@De-Keyser, Hans van de customer support heeft in zoverre wel gelijk dat dit gaat over het rijden van een track (die al als track in de bibliotheek staat of wordt gegenereerd door de rondrit generator). Bij het rijden van een "route als track" werkt dat wel al veel beter. Garmin kampt met hetzelfde probleem (direct naar het eind als er gecalculeerd wordt) en heeft daarom de optie "herberekenen uit" als noodoplossing bedacht. Op veler verzoek heeft het dev-team een soortgelijke functie bedacht, maar het begint zich af te tekenen dat dat nog niet feilloos werkt. Het heeft de aandacht van het MRA team.