Gemaakte route wordt door app aangepast zonder waarschuwing
-
Zojuist terug van een motorvakantie in de Dolomieten en Alpen.
Vooraf de routes gemaakt in MRA.
Voor sommige route was het noodzakelijk om 'uitschakelen seizoensafsluitingen' aan te vinken zodat de route via de gewenste weg kon gaan.
Voor andere routes was dit niet nodig en ging de route via alle gewenste wegen.Ik gebruikte zowel een Garmin XT2 als de navigatie app op de telefoon.
Bij tenminste 2 dagen viel het op dat het aantal te rijden kilometers en de rijtijd van beide navi's erg afweek. Als nieuwe gebruiker van de mra app was het mij niet direct helder waardoor dit kwam. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen.Bij twee route's (die ik zo zal noemen) ging de mra app er vanuit dat er kennelijk (seizoensafhankelijk) afgesloten wegen in de route waren en navigeerde een andere route dan de oorspronkelijke route.
Hij navigeerde naar het eerste routepunt na het afgesloten gedeelte en pakte daar de draad weer op.Tijdens het maken van de route via de webapplicatie een paar weken eerder hoefde ik niet de optie 'uitschakelen seizoensafsluitingen' aan te vinken. De route kon via de gewenste weg gepland worden.
Vreemd en vooral onwenselijk is dat de app op de telefoon de route zonder waarschuwing wijzigt.
Na het in de app aanvinken van de optie seizoenssluitingen werd de route weer zoals gewenst.Het lijkt mij gewenst dat;
- De route door de mra app wordt overgenomen zoals gemaakt in de webapplicatie en daarbij de zelfde instellingen gebruikt.
- Als de mra app het door wat voor reden dan ook vindt dat de route aangepast moet worden, dit EERST gemeld wordt aan de gebruiker. Laat de gebruiker bepalen of hij de wijziging overneemt of zelf een alternatief bedenkt.
- Geef het gewijzigde deel van de route een andere kleur dan de geplande route. Dit kan voorkomen dat bepaalde stukken dubbel gereden worden EN kan helpen bij het zelf bepalen van een alternatief.
De routes waar het bij mij mis ging zijn:
https://www.myrouteapp.com/route/open/9759176 Foto 1 hoort hierbij wat een schermafdruk is van de route op de mra app op dat moment. De app routeerde mij via routepunt 24 en 23 naar routepunt 4 en pakte daarna de gemaakte route weer op. Dat betekende onnodig omrijden (want de pas was gewoon open) en daar na weer het hele stuk terugrijden.
en
https://www.myrouteapp.com/route/open/9757520 Foto 2 hoort hierbij wat ook weer een schermafdruk is.
Ook hier wilde de app niet van routepunt 4 naar routepunt 5 maar routeerde via punt 1 naar 8, 7, 6 naar 5 en weer de route oppakken.Al met al een verwarrende en ongewenst manier van samenwerking tussen de webapplicatie en de app.
-
@robriechelman-nl zoals je hieronder kunt zien was de weg al geblokkeerd in de planning
Zet de verkeerslaag eens aan in je Gold abo en dan zie je wat er verkeerd is gegaan. -
-
@Marinus-van-Deudekom, dank je voor je reactie. Ik ben het echter niet met je eens.
Op het moment dat de route gemaakt werd was er geen sprake van een afsluiting.
Maar ook tijdens het rijden van de route was er geen afsluiting.
Maar los daarvan. Als de mra app de route gaat wijzigen door een vermeende wegafsluiting, dan nog vind ik dat dit gemeld moet worden aan de gebruiker. Informeer hem en geef hem de optie om hetzij de wijziging te accepteren dan wel een eigen aanpassing te maken. Ook een andere kleur van het aangepaste deel blijft wenselijk.
Overigens is het ook handig om in de planner op de website de wegafsluitingen e.d. die zichtbaar worden in de verkeerskaart een afwijkende kleur te geven. Dan valt dit beter op tijdens het maken van een route. -
Dat is kaartdata, waar de route op reageert. Als de kaartdata aangeeft dat een weg geheel of gedeeltelijk is afgesloten dan zal je route aangepast worden, omdat de route daar niet geplaatst kan worden.
Dat gebeurd ook bij weekend afsluitingen die als kaartdata bekend zijn. -
@Hans-van-de-Ven-MR-MRA dank je voor de toelichting Hans.
Ik snap dat de kaartdata hier invloed op heeft. Deze data zal uit een bepaalde database komen waar MRA geen invloed op heeft. Ook daar heb ik begrip voor.Het is volgens mij wel een keus van de programmeur (MRA) om de route zonder meer aan te passen zonder dat de gebruiker (ik) hier invloed op kan uitoefenen. Net als dat seizoensafsluitingen aan of uit gezet kunnen worden zou dit met wegwerkzaamheden ook kunnen.
Het zelfde geldt voor de keus en zichtbaarheid (route kleur) van de routeaanpassing. Laat de gebruiker hier ook een keus of informeer hem vooraf.De Garmin XT2 liet bijvoorbeeld de route in stand maar gaf wel aan dat er bepaalde wegen waren afgesloten middels een bord icoon. Ik weet niet zeker of een instelling hiervoor verantwoordelijk was. Ik heb altijd herberekenen uit staan in de XT2 wat, helaas, in de MRA app niet mogelijk is.
-
@robriechelman-nl het intact laten van de route, maar wel duidelijk laten zien dat er een mogelijke afsluiting is heeft ook mijn voorkeur. 9 van de 10x kan je er gewoon langs of er is niks aan de hand…