Complimenten en 1 aandachtspunt
-
Geweldig, na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van Garmin en Tom Tom, met beide hun problemen, aandachtspunten en wisselende resultaten nu een systeem wat gewoonweg werkt, doet wat je zou verwachten van een navigatie geschikt voor moter in combinatie met Android Auto of Carplay!!! De laatste update brengt hele fijne functies. De functie om tijden te kiezen voor aankomst/waypoint is een hele fijne toevoeging en geen problemen meer gezien met vertraging in de kaart. Ook het kunnen kiezen en starten van routes direct vanaf Android Auto werkt erg fijn.
Nu nog 1 laatste punt van aandacht. Het stroomverbruik. Dit zit meer in de kaart (vermoed ik) als in de app, maar zelfs aan de stroom in b.v. de auto wordt de telefoon dusdanig heet dat alles vertraagd en het bijladen niet snel genoeg kan waardoor de telefoon het zelfs aangesloten aan de stroom niet bijhoud.
En een aangepaste kleurstelling zodat met name de kleine zijweggetjes beter zichtbaar zijn ook in het zonlicht. Mooi uitgangspunt was op de Zumo altijd het Michelin thema.
Als dat nog verbeterd zou worden is het lastig om nog andere functies te gaan wensen.
-
Hi Jan, vraagje, laad je telefoon magnetisch op? Zoja, dan zou dit het probleem kunnen zijn????
Ik heb op de bmw houder die magnetisch oplaad ook al een oververhitte telefoon gehad, en dan schakelt deze uit. Collega van me had dit ook in de auto en in beiden gevallen was er sprake van magnetisch opladen.
Als ik op de motor rijd, dan laad ik telefoon op via kabel, en heb MRA en Flitsmeister en muziek aan, zonder problemen en speel MRA af op apple carplay scherm.
-
@Hdb het stroom verbruik is een helaas bekend probleem waarvan ik weet dat er volop aan gewerkt wordt. De Here kaarten zijn de oorzaak van dat grote stroom verbruik
-
Goed om te weten, wel nieuwsgierig hoe dat in elkaar zit.
Vraag me af of weergave op apple carplay scherm voordeliger is qua stroom verbruik dan direct van de telefoon?
-
@Hdb je telefoon kan dan aan een kabel in je koffer BV. Zal dan minder stroom verbruiken. Ik schat dat iPhone gebruikers je dat kunnen bevestigen of ontkennen.
-
@Hdb Hi, ik kan hem magnetisch opladen, maar, ook bedraad wordt veel stroom verbruikt in tegenstelling tot bv google maps. Kan me voorstellen dat draadloos meer warmte genereerd, dus vandaar dat ik hem meestal bedraad aansluit in de auto. Op de motor altijd bedraad.
-
Stroomverbruik van MRA is bekend. De oorzaak is Here, niet MRA. MRA heeft hierover regelmatig contact met HERE om het opgelost te krijgen.
Als dit opgelost is, moet het (bij)laden een stuk beter gaan maar de telefoon kan/zal dan nog steeds warm worden. Ook met Android Auto of Apple Carplay. Navigeren blijkt gewoon veel energie te kosten. Daarom is het bedraad opladen altijd aan te raden boven draadloos laden. Draadloos laden zorgt namelijk ook voor meer warmteontwikkeling dan bedraad laden.
-
@M-Schrijver het "het ligt aan HERE" antwoord dat door iedereen gegeven wordt, heeft denk ik ook wel zijn langste tijd gehad.
De problemen spelen al meer dan een half jaar.
Er staat een mooi marketing artikel op de site van HERE , hoe goed MRA bezig.is. Als men daar echt zo veel waarde aan hecht zou dit probleem ook volle aandacht krijgen. Het oplossen van het rotonde afslag issue door HERE duurde al weken.Persoonlijk moet ik mijn s24+ terugzetten naar de allerlaagste resolutie ,refresh rates etc om nog een beetje het stroomverbruik te beperken. Maar structureel positief batterij laden is lastig. Soms wel soms niet, offline lijkt stukje beter etc.
-
Ik zou zeggen. Probeer de app HereWeGo en kijk naar het stroomgebruik. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (ben niet echt een fan van Here navigatie). MRA heeft mij gegarandeerd dat HereWeGo dit probleem ook heeft en dat Here dit al heel lang weet.
Als Here zijn belangrijkste doelgroep in-dash systemen is, dan boeit het stroomverbruik niet echt.Jouw oplossing (lager resolutie en detail), geeft al de oorzaak van het probleem aan. Het kaartmateriaal.
Met geen enkele navigatie is het mogelijk om structureel zonder bijladen een dag te rijden. Navigeren kost gewoon veel energie.
Ik gebruik TomTom Go heel veel. Deze is een heel stuk zuiniger dan MRA (met Here) maar ook hier moet de telefoon aan de voeding en kan deze warm worden. -
@M-Schrijver je begrijpt me verkeerd
Ik bedoel dat HERE duidelijk meer effort moet steken in het oplossen en samen met MrA development veel sneller naar een oplossing moet werken.
Anders is het marketing artikel dat ze zelf gemaakt hebben (interview met Corjan) wel heel 'dun'... -
Helaas zo werkt marketing.
Ik heb ooit eens een bevriende verkoper gesproken over het vak verkopen van de producten.
Hij vertelde mij. Als het product maar de helft doet van wat het moet doen, verkoop ik de andere helft er wel bij.Ik walg van dit soort praktijken maar helaas dit is wel wat verkopen en marketing inhouden. Niet de volledige waarheid vertellen.
-
@M-Schrijver **Quality is the way you can get away with it! ** Kwaliteit is de manier waarop je ermee wegkomt! Dat was een leuze 40 jaar geleden van de firma I.T.T en er is op dat gebied niets veranderd.
-
@Jan-50 said in Complimenten en 1 aandachtspunt:
Nu nog 1 laatste punt van aandacht. Het stroomverbruik. Dit zit meer in de kaart (vermoed ik) als in de app, maar zelfs aan de stroom in b.v. de auto wordt de telefoon dusdanig heet dat alles vertraagd en het bijladen niet snel genoeg kan waardoor de telefoon het zelfs aangesloten aan de stroom niet bijhoud.
Ik plaats mijn iPhone in de auto steeds voor een ventilatierooster zodat de airco het toestel kan afkoelen.
Het beschermhoesje er afhalen helpt ook.
Idem op de motor : het toestel wat in de wind zetten en zeker niet in je tanktas bovenaan want dan geniet van het serre-effect. -
@Hdb said in Complimenten en 1 aandachtspunt:
Vraag me af of weergave op apple carplay scherm voordeliger is qua stroom verbruik dan direct van de telefoon?
Als je twee schermen actief hebt, dan moet er tweemaal kaart data worden opgehaald... De formaten van die twee schermen (telefoon en CP) zijn nooit gelijk aan elkaar.
-
@Rob-Verhoeff
Bij AA en ACP kan het scherm van je Telefoon gewoon uit. Daar hoeft er dus niets berekent te worden.
Feit blijft dat het stroom verbruik gewoon erg hoog is. In welke situatie dan ook -
@M-Schrijver said in Complimenten en 1 aandachtspunt:
Bij AA en ACP kan het scherm van je Telefoon gewoon uit. Daar hoeft er dus niets berekent te worden.
Hij moet toch voor minimaal 1 scherm kaartdata ophalen lijkt mij! Dat kost links of rechts om data en energie.
-
@Rob-Verhoeff
Ja, maar dan voor 1 scherm en niet voor twee.
Ik rij in principe met offline kaarten. Dus vrijwel geen data wel het energiegebruik.
Daarnaast is de resolutie van een AA of ACP scherm over het algemeen veel lager dan die van je telefoon. Dus minder pixels die gerenderd moeten worden. -
@Rob-Verhoeff ik gebruik beiden niet, dus helaas dit argument kan van tafel.
-
@Edwin_M said in Complimenten en 1 aandachtspunt:
ik gebruik beiden niet, dus helaas dit argument kan van tafel.
Voor jou misschien! Maar niet voor de TS...
-
@Rob-Verhoeff dit is precies het lastige aan dit toch irritante punt. Het wordt iedere keer weerlegd met een dergelijk antwoord. Maar daarmee is het niet opgelost. Voor degenen die er last van hebben is dat teleurstellend.
No offense intendedMaar het is een serieus issue mijns inziens. Waarbij afhankelijkheid van een andere partij is,eens (Maar wellicht ligt niet alles daar) helaas horen we weinig voortgang op het onderwerp.
MRA is en blijft een mooi product, begrijp me niet verkeerd. En ik blijft het ook zeker gebruiken, maar ik moet altijd met een schuin oog naar de batterij kijken. Als er vol zon schijnt is uiteraard het batterij verbruik ook nog eens hoger(met een enkel scherm) Dus ja het zal zeker een complex issue zijn.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er iets in de calculaties lijkt te zitten. (Here of Mra..)
Anyway ik hoop dat er snel iets gevonden wordt.
Ik zal ook verder niet meer reageren. Want ik wil de discussie ook niet verder opblazen, slechts de noodzaak voor aandacht nog eens aankaarten.