Rijbaaninstructie op snelwegen: veel te groot en komt te vroeg!
-
De nieuwe versie van MRA uitgeprobeerd (4.0.4 (216). De rijbaaninstructie is een hele mooie toevoeging. Echter,
-
- de instructie beslaat ±50% van het scherm van mijn smartphone (iPhone). Zie onder fig. 1.
Suggestie: Maak de instructie 20-30% kleiner
- de instructie beslaat ±50% van het scherm van mijn smartphone (iPhone). Zie onder fig. 1.
-
- de instructie komt al heel erg vroeg, een keer zo vroeg dat er nog een andere afslag tussen zat. Dat brengt veel verwarring. Geen plaatje van, wel dat de instructie al ruim voor 800m tot wel 1.3km in beeld komt. Zie fig. 2.
Suggestie: geef de instructie pas vanaf 350-400 meter om minder eerdere afslagen te vermijden.
- de instructie komt al heel erg vroeg, een keer zo vroeg dat er nog een andere afslag tussen zat. Dat brengt veel verwarring. Geen plaatje van, wel dat de instructie al ruim voor 800m tot wel 1.3km in beeld komt. Zie fig. 2.
-
- de instructie is soms zeer verwarrend omdat de NIET TE NEMEN afslag met een bord aangegeven wordt en de te nemen route geen bord heeft. ZIe fig. 3.
Suggestie: probeer altijd de te nemen afslag/route (rechtdoor) te ondersteunen met een bord.
- de instructie is soms zeer verwarrend omdat de NIET TE NEMEN afslag met een bord aangegeven wordt en de te nemen route geen bord heeft. ZIe fig. 3.
-
- de navigatie in mijn auto laat het bord van de NIET TE NEMEN afslag kleiner zien en wat meer gedimd. Erg handig (zie ook punt 3). Zie fig. 4.
Suggestie: maak het bord van de NIET TE NEMEN afslag of richting kleiner en ietswat gedimd.
- de navigatie in mijn auto laat het bord van de NIET TE NEMEN afslag kleiner zien en wat meer gedimd. Erg handig (zie ook punt 3). Zie fig. 4.
Hopelijk heeft het ontwikkelteam iets aan mijn suggesties. Keep up the good work!
Figuur 1: de instrucitie beslaat ±50% van het scherm
Figuur 2. De instructie is hier al 1.3km voor de afslag op het scherm. Andere tussenliggende afslagen zijn soms aanwezig en veroorzaken verwarring.
Fig 3. verwarrend dat je hier NIET de afslag met het bord moet nemen!
Fig 4. Suggestie om een layout te maken (indien mogelijk) zoals hier: het bord dat niet relevant is, is kleiner en deels gedimd. (Kia Niro)
-
-
@Dikke-Wim Waar is figuur 4? Heeft figuur 4 wellicht de afslag ri. Abcoude genomen in plaats van de 5 rechtdoor linksaanhouden banen?
Verder ben ik het eens met de suggesties voor zover ik het kan beoordelen op jouw bevindingen.
-
Ben het gedeeltelijk met je eens, maar duidelijk te lezen zijn de borden niet is mijn mening, was hiervoor duidelijkeris mijn mening, tenminste op de motor, auto is het wel goed. en verwarend als je rechtdoor gaat en het bord afslag wordt heel duidelijk aangegeven, dimmen ben ik mee eens. Denk niet dat het verkleind moet worden is het helemaal niet meer te lezen.
-
@Stefan-Hummelink
Dank. De figuur was in bytes te groot en blijkbaar niet geüpload. Was me ontgaan. Nu staat fig. 4 er wel bij. -
Is het niet zo dat de afbeeldingen ook uit een database komen die niet door MRA wordt onderhouden? De grootte van de afbeelding is denk ik niet storend zolang hij maar kort voor de actie wordt getoond.
-
@Rob-Verhoeff
Ongetwijfeld komen deze beelden uit een database die Kia gebruikt. Mogelijk is het daarom moeilijk om in te bouwen in MRA.
Waarschijnlijk geeft de bron (HERE) ook niet overal borden bij de afslagen. Jammer.Ontwikkelteam: Klopt mijn gedachte van hierboven?
-
Prachtige en goed doordachte verbeterpunten van Dikke Wim die naar mijn idee MRA nog fraaier en effectiever kunnen maken.
Ik wil graag nog het volgende toevoegen:
Het zou ook handig zijn om deze functionaliteit te implementeren.Op het moment dat de rijbaaninstructie op je scherm verschijnt:
Dat je de mogelijkheid heb om de rijbaan instructie te verwijderen door er heel eenvoudig op te klikken.
1 Handig als de instructie het zicht op de gehele route belemmert.
2 Vooral handig als je de instructie al hebt bekeken en niet langer nodig hebt, zodat je weer direct je actuele route in het volledige scherm kunt bekijken. -
In English.
Lane instructions on highways: much too big and come too early!
Tried the new version of MRA (4.0.4 (216). The lane instruction is a very nice addition. However, the instruction covers ±50% of the screen of my smartphone (iPhone).
See below fig. 1.Suggestion: Make the instruction 20-30% smaller the instruction comes very early, once so early that there was another turn in between. That causes a lot of confusion. No picture, but the instruction appears well before 800m to 1.3km.
See fig. 2.
Suggestion: only give the instruction from 350-400 meters to avoid fewer earlier turns. the instructions are sometimes very confusing because the exit NOT TO TAKE is indicated with a sign and the route to take has no sign.
See fig. 3.
Suggestion: always try to support the exit/route to be taken (straight ahead) with a sign. the navigation in my car shows the sign of the exit NOT TO TAKE smaller and more dimmed. Very useful (see also point 3).
See fig. 4.
Suggestion: make the sign for the exit or direction NOT TO TAKE smaller and slightly dimmed.Hopefully my suggestions will help the development team. Keep up the good work!
Figure 1: the instruction takes up ±50% of the screenFigure 2. The instruction is already on the screen 1.3km before the turn. Other intermediate turns are sometimes present and cause confusion.
Fig 3. confusing that you should NOT take the exit with the sign here!
Fig 4. Suggestion to create a layout (if possible) like this: the board that is not relevant is smaller and partly dimmed. (Kia Niro)
-
@Dikke-Wim said in Rijbaaninstructie op snelwegen: veel te groot en komt te vroeg!:
de instructie beslaat ±50% van het scherm van mijn smartphone (iPhone). Zie onder fig. 1.
Suggestie: Maak de instructie 20-30% kleinerProbeer eens te navigeren met je telefoon in landscape. Dan zul je zien dat de grootte van de afbeelding naast de route past i.p.v. er overheen en dat dan ook de borden nog goed leesbaar zijn. Vandaag een route gereden met 1 telefoon in portait en 1 in landscape. Waarom hebben de meeste - zo niet alle - dedicated devices een schermlayout in landscape? Volgens mij ben je dan van het hele probleem af. Geef het eens een kans zou ik zeggen.
-
Persoonlijk gebruik ik de telefoon het liefst in portretmodus om meer van de weg voor me te zien, en ik maak graag gebruik van de eenvoudige rijstrookinstructies.
Maar een pluim voor de ontwikkelaars omdat ze ons meerdere opties hebben gegeven voor iedereen. -
@Lynchy67 heb je portait en landscape al eens naast elkaar gezien? Leg mij het verschil eens uit. Ik zie in beide gevallen evenveel van de weg.
Alhoewel, in portrait stand zie ik eigenlijk minder van de weg omdat die door dat blauwe blok met tekst heenloopt…Portrait:
Landscape:
-
Het is meer een persoonlijke voorkeur, afhankelijk van waar ik mijn telefoon heb geplaatst.
Hoog rechts naast de linker spiegelsteel. Dat houdt mijn telefoon direct in de open lucht en niet afgeschermd door het scherm.
Dat zou voor mij in Landscape gewoon niet werken -
Ik ben het er echter mee eens dat beide standpunten dezelfde informatie opleveren.
Maar dat had ik niet geweten, aangezien ik nooit landschap heb gebruikt. -
@Lynchy67 said in Rijbaaninstructie op snelwegen: veel te groot en komt te vroeg!:
Ik ben het er echter mee eens dat beide standpunten dezelfde informatie opleveren
Dat wel. Maar in verschillende verhoudingen.
Yes. But in different proportions.
-
@Lynchy67 I too was a fan of portrait view for the same reason that you gave in a previous reply, to see more of the road ahead. Since dumping my old TomTom and now only using MRA on my phone, I moved the position of my QuadLock mount from my handlebars to the Evotech bracket previously used for my TomTom. The Evotech bracket positions my phone above my instruments and in direct line of sight but in portrait mode it covered some of my instruments so I now have it in landscape mode. To be honest with you I now actually prefer it this way. The screen appears less cluttered in landscape and because of the better position it’s easier for me to see without taking my eyes off of the road.
And this reply is a good excuse for another Tiger pic -
@Nick-Carthew Hahahaha great to read this ... I can recall a very specific person, a.k.a. the bearded friendly giant from the UK, asking me during the beta zoom call why I preferred to drive in landscape.
Good to see you've turned.
-
@Stefan-Hummelink Ha ha I’m never afraid to say I was wrong. #LandscapeRules
-
My Tiger 900 Rally Pro on a PCP has now gone back to Triumph.
On Friday I pickup the 1200 Tiger Rally Pro, which I’ve bought outright, again in the Khaki Green with the White sub frame.
No more chain maintenance Woo Hoo!
It’s fully loaded with every extra they have, including the Ceramic Coating which they have introduced this year.
As I live in South London, (The land of thieving Toe Rags) I mount the Quadlock on a 1” ball so I can easily take it off and stick it in the back box when stopping.
I will try Landscape but I suspect I’ll stick with Portrait.
Only 4 days to go -
@Lynchy67 geef het een kans... veilige en goede rit
-
@Rob-Verhoeff
In landscape mode zie je wel hetzelfde (ongeveer), maar het oppervalk waarop je dat ziet is veel kleiner. En, dus ook de resolutie waarmee dat wordt getoond.
In mijn beleving is het dus niet vergelijkbaar.Daarmee blijft mijn suggestie staan: verklein de rijbaaninstructie
Supersuggestie van @PeterKerkhof om een optie te maken zodat je door te klikken op de rijbaaninstructie deze kunt laten verdwijnen.