MRA Navigation op groot scherm op een GSA
-
De meeste mensen navigeren op de motor nog steeds met een navigatie-systeem. Of het nu een oude TT Rider Urban, een Garmin Zumo 660 of de nieuwe XT of TT550 is, overstappen op een alternatief, of zelfs afstappen van het oude bekende, is voor velen nog een (te) grote stap.
Ikzelf reed tot dit jaar met mn TT410 boven de tellers van mn R1100GS, en dat was prima. Op een Ruggedized DooGee S55 draaide ik MRA Navigation en tracking, en ik was best tevreden.
De TT deed het prima, maar MRA Navigation ook. Waarom zou ik met 2 systemen, die precies dezelfde taak doen rijden? En met welke moet ik dan mn headset verbinden, ik heb ook nog een telefoon in mn zak waar Spotify op draait en waar ik op gebeld kan worden. Dit moet anders!
Dit jaar ruilde ik de R1100GS in voor een R1200GSA en dat leek me de uitgelezen mogelijkheid om ook de TT410 aan de wilgen van Marktplaats te hangen. Ik ga het helemaal anders doen!
Dus kwam er na lang zoeken een Samsung Tab Active Pro 2 naar voren. Deze heeft namelijk een Rammount met voeding, dmv zgn PoGo Pins, dus geen gesukkel meer met kabeltjes en mini-USB.
Verder is de Tab ruggedized, waterproof, dustproof en kan er een SIM in. Verder alle Android-gemakken, dus dat wordt hem.
Even een beetje zoeken naar een knappe montagesteun, om de set boven de tellers van de GSA achter het windscherm te plaatsen. Dat is ook gelukt!
Nu heb ik alle functionaliteiten op 1 device, schakel ik mijn telefoon door voor de oproepen van bepaalde mensen naar de Tab als ik rij en heb ik dus 1 audio-kanaal nodig, voor alle audio die vanaf de Tab naar mn headset moet.
Spotify, Flitsmeister, Telefoon, de stembediening van Google en eventueel de navi-aanwijzingen maar die staan bijna altijd uit. Geweldig!
En zoals je kunt zien heb ik het helderste scherm dat je je maar kunt voorstellen, de XT is echt niet de enige! Spotify past makkelijk naast Navigation en de processor in de Tab kan het werk makkelijk aan.
Op de DooGee bedien ik nu de externe camera, en laat ik de MRA Track lopen. Zo kan ik onderweg ook makkelijk fotos maken en dat is superhandig voor het maken van je reisverslag.Ik heb er mee test gereden en het is fantastisch! De kosten liggen eerlijk gezegd wel iets hoger dan die van een TT550 of Garmin Zumo XT, maar daar staat tegenover dat ik ook meteen een tablet heb waarmee ik onderweg in een hotel, restaurant of op de camping de routes kan voorbereiden, Netflix en YouTube kan kijken en dus kan de PC en de iPad thuisblijven.
Ik ben er blij mee! -
@Serge-van-Driel-RouteXpert said in MRA Navigation op groot scherm op een GSA:
DooGee
Kijk daar zie, jij hebt het idee al in praktijk gebracht dat ik enkele weken geleden op MRA forum heb opgeworpen.
Ik denk dat hier echt een markt inzit. Waarom een GPs toestel kopen als een rugged tablet hetzelfde kan? een smartphone vind ik niet stevig genoeg op de motor.
en als het ding een sim aankan dan mag de smartphone ook thuis blijven.Een stomme vraag, werkt de navigatie ook ofline of heb je een constante verbinding nodig.
-
@Drabslab Hi!
Deze tablet heeft sim voor 2/3/4G en kan dus bellen en internetten.
Ik download kaarten, dat scheelt onderweg data en snelheid (zeker in gebieden met minder bereik)
De route kan offline of met gebruik van 3/4G gereden worden met als voordeel dat je dan ook actuele info hebt zoals verkeer.
Als je een ruime databundel hebt, is dat geen probleem. In het buitenland of gebieden met mindere dekking is offline een goed alternatief. Ik rij al zolang MRA Navigation er is, er mee op een smartphone en dit is de end-state solution, ik weet het zeker -
@Serge-van-Driel-RouteXpert said in MRA Navigation op groot scherm op een GSA:
databundel
Voor mij is ofline kunnen rijden een echte must. Ik ben een beetje conservatief op dat punt. Zelfs in frankrijk valt de dataconnectie vaak weg in het midden van de Provence of ergens tussen grenoble en nice.
-
@Serge-van-Driel-RouteXpert Een paar jaar geleden is het scherm van mijn TomTom rider 400 losgekomen op reis en ik heb het op zijn plaats geplakt met ductape. Het werkt, maar het ziet er niet echt goed uit.
Achteraf is mijne frank gevallen dat de vorm van mijn windscherm de zonnestralen focuste op de GPS waardoor dat ding, in de provencaalse hitte, aan het bakken was. Ik heb dit opgelost door een zwarte film voorop mijn windscherm te plakken en nu zit mijn GPS netjes in de schaduw, het scheelt minstens 10 graden. Uw scherm ziet er heel donker uit maar ik zou je toch hetzelfde aanraden.
Zo'n tablet, misschien mits wat extra programmeerwerk, zou een echte routecompanion kunnen worden. GPS, foon, internet searches, muziek (MRA Road Radio: zou dat niet iets zijn? ), skype... Het scherm heeft zelfs plaats genoeg voor allerlei extra info naast de GPS zoals het oude bolletjes pijltje systeem, of om vooaf ingestelde info op het scherm te brengen tijdens een rit bij het bereiken van een waypoint, en s'avonds kan je uw route voor de volgende dag gewoon aanpassen in het hotel.... Misschien moeten de MRA guru's daar wel eens een boompje over opzetten.
Eerlijk gezegd, ik zou er zelfs aan denken om mijn gewone smartphone in het dagelijkse level buiten te smijten en te vervangen door zoiets
bleutooth headphone
in combinatie met een tablet. -
@Drabslab Yep, alles wat jij bedacht heb, had ik al ingericht.
Allereerst natuurlijk de Tab zelf, is helemaal geschikt voor onderweg, waterdicht en kan tegen stof en een stootje.
Dan heb ik de MRA apps er op en Chrome natuurlijk.
Verder is de Tab gekoppeld met de SRL in mijn Shoei Neotec2 om muziek van Spotify te kunnen luisteren en evt waarschuwingen van Flitsmeister of de Navi te horen.
Dat Bolletje-Pijltje heb ik niet, zou best geinig zijn als daar een app voor was?
En wat je zegt over in de avond in het hotel de tab voor vanalles gebruiken schreef ik ook al, en is tesamen exact de reden van mijn keus.
De enige reden om nog een smartphone mee te nemen is omdat ik niet van 1 afhankelijk wil zijn, en bv Whatsapp niet onderweg op de tab wil binnenkrijgen
Nu nog even de Corona weg en we kunnen echt gaan rijden! -
Kun je ook een foto posten van de bevestiging?
-
Bolletje - pijltje of andere methodes om richtlijnen te geven, de mogelijkheid om waarschuwingen te voorzien bij het bereiken van bepaalde waypoints, en waarschijnlijk nog veel andere dingen die plots interessant worden als we een scherm ter beschikking hebben dat veel groter is dan de klassieke GPS/Smartphone lijken me typisch iets om te bekijken door MRA zelf.
Mischien kan wel een volledig pakket worden samengesteld, installer incluus?
-
How has the Samsung Galaxy Active 2 been working out? I have a Garmin 595 but would like to have a larger screen and some other functionality that the Garmin cannot provide so I am considering switching to a rugged tablet.
I have been reading the reviews on Amazon and there seem to be two camps, those that absolutely love it, and those that say it's nothing more than a tablet in a waterproof case and has horrible waterproofing.
Any insights would be greatly appreciated.
Thanks,
Joe -
Hi all, sorry my Dutch is rather inexistent so I might have missed important info here. Do you need the SIM to run the Nav app?
Can I haver all the maps I need stored on the Tablet and just use it that way? Thank you, -
@Eric-Molimard I’m no expert on tablets but as far as I know they work in a similar way to a smartphone. MRA Navigation will work without a SIM card and yes you can download the maps required. The SIM card if installed will use its mobile data to give you traffic information.
-
@Eric-Molimard, No you don't need a SIM. If you download maps and routes beforehand and put Navigation in Offline mode, there is no need for an active internet connection. Also it is possible to theher your wifi using your usual smartphone of course.
-
@Serge-van-Driel-RouteXpert, ik roep dit eigenlijk al jaren. Alleen is een tablet voor mij echt te groot. Het past niet achter het sportschermpje van mijn R1200R Maar ik heb toevallig net in een andere draad mijn CAT S52 vermeld. Iets kleiner dan jouw tablet, maar verder dezelfde voordelen, èn handschoen-bedienbaar.
Ik gebruik deze echt als dedicated satnav. Maar er zijn ook veel goedkopere opties te vinden. Misschien is het een goed idee ergens de aanbevolen systeemeisen te gaan vermelden. Veel mensen zullen rugged tablets gaan zoeken nu, maar ze zijn zeker niet allemaal even geschikt. Denk aan het GPS systeem dat ze hebben, de hoeveelheid geheugen, welke chipsets het meest geschikt zijn voor Navigation etc.
-
@Drabslab Slaan we niet een beetje door, alles met een onhandige tablet gaan doen, als te grote navigatie op je motor, waar laat ik die als ik een nieuwe motor koop met een info scherm voorop. met een tablet aan je oor gaan zitten bellen als je de smartphone buiten mikt, of elke keer een headset op zetten als je belt op gebeld wordt is vreselijk onhandig.
Prijs van deze configuratie met een tablet van 650 eurietjes is nogal wat.
Old scool, een handzame losse Tom\Tom of Garmin voor je op de motor, een smartphone in je binnenzak geconnect aan je navigatie voor bellen en spotify, en een goedkope tablet in je koffer voor de aanpassingen van routes 's avonds lijkt me toch wat handiger werken.Heb je ook nog een beperkte opstelling die niet afleidt van de weg voor je, nietwaar.
-
@Jos-Mathijssen Natuurlijk sla ik door maar:
Old scool, een handzame losse Tom\Tom of Garmin = 400 euro
een smartphone in je binnenzak = 300 euro
en een goedkope tablet in je koffer = 300 eurolijkt me heel wat duurder than a one fits all tablet van 650 euro, en dan moet je ook plaats vinden voor 3 laadtoestellen, en kabeltjes ...
Da iphone werd een succes omdat het verschillende functies combineerde naast telefoneren, waarom zou dat niet kunnen met navigatie als centrum? Misschien is het ideale toestel nog niet op de markt, maar de evolutie om steeds meer fucnties in 1 kastje te steken is onmiskenbaar.
Het lijkt me dat het enige wat de tablets missen is een vorm van ruggedness die toelaat om zo'n ding op een motor te zetten, zonder te vrezen dat het kapotgetrild wordt.
-
Impressive. Glad to see such content after so long.
-
heb inmiddels een samsung tab active 2 naast mijn navi.
ik lees voor en nadelen en heb dus gekeken of mra navigation vergelijkbaar is met tomtom en garmin.
ik loop tegen 2 dingen aan.
offline kan je dus geen gpx laden. was je online dan staan routes uit mra er tussen maar achteraf kun je niets laden.
wegen uitsluiten is erg beperkt. je kan alleen snelweg uitsluiten maar waarom kan je niet per weg type je voorkeur aangeven zodat je kleine wegen kan nemen en steden vermijden. oke geen kronkelroute maar wel meer landelijk. app van mapfactor kan dat wel.