De meeste mensen navigeren op de motor nog steeds met een navigatie-systeem. Of het nu een oude TT Rider Urban, een Garmin Zumo 660 of de nieuwe XT of TT550 is, overstappen op een alternatief, of zelfs afstappen van het oude bekende, is voor velen nog een (te) grote stap.
Ikzelf reed tot dit jaar met mn TT410 boven de tellers van mn R1100GS, en dat was prima. Op een Ruggedized DooGee S55 draaide ik MRA Navigation en tracking, en ik was best tevreden.
De TT deed het prima, maar MRA Navigation ook. Waarom zou ik met 2 systemen, die precies dezelfde taak doen rijden? En met welke moet ik dan mn headset verbinden, ik heb ook nog een telefoon in mn zak waar Spotify op draait en waar ik op gebeld kan worden. Dit moet anders!

Dit jaar ruilde ik de R1100GS in voor een R1200GSA en dat leek me de uitgelezen mogelijkheid om ook de TT410 aan de wilgen van Marktplaats te hangen. Ik ga het helemaal anders doen!
Dus kwam er na lang zoeken een Samsung Tab Active Pro 2 naar voren. Deze heeft namelijk een Rammount met voeding, dmv zgn PoGo Pins, dus geen gesukkel meer met kabeltjes en mini-USB.
Verder is de Tab ruggedized, waterproof, dustproof en kan er een SIM in. Verder alle Android-gemakken, dus dat wordt hem.
Even een beetje zoeken naar een knappe montagesteun, om de set boven de tellers van de GSA achter het windscherm te plaatsen. Dat is ook gelukt!

Nu heb ik alle functionaliteiten op 1 device, schakel ik mijn telefoon door voor de oproepen van bepaalde mensen naar de Tab als ik rij en heb ik dus 1 audio-kanaal nodig, voor alle audio die vanaf de Tab naar mn headset moet.
Spotify, Flitsmeister, Telefoon, de stembediening van Google en eventueel de navi-aanwijzingen maar die staan bijna altijd uit. Geweldig!
En zoals je kunt zien heb ik het helderste scherm dat je je maar kunt voorstellen, de XT is echt niet de enige! Spotify past makkelijk naast Navigation en de processor in de Tab kan het werk makkelijk aan.

Op de DooGee bedien ik nu de externe camera, en laat ik de MRA Track lopen. Zo kan ik onderweg ook makkelijk fotos maken en dat is superhandig voor het maken van je reisverslag.
Ik heb er mee test gereden en het is fantastisch! De kosten liggen eerlijk gezegd wel iets hoger dan die van een TT550 of Garmin Zumo XT, maar daar staat tegenover dat ik ook meteen een tablet heb waarmee ik onderweg in een hotel, restaurant of op de camping de routes kan voorbereiden, Netflix en YouTube kan kijken en dus kan de PC en de iPad thuisblijven.
Ik ben er blij mee!