routepunt automatisch op de weg plaatsen
-
Als ik een route plan dan werk ik meestal op de kaart met een schaal van 1 km.
Nu valt het mij telkens weer op dat als ik denk dat ik een routepunt op een weg plaats deze bij controle meters er naast blijkt te liggen.
Ook als ik inzoom en werk met een schaal van 200 meter, Dan lukt het mij vaak nog niet op het routepunt precies op de weg te plaatsen.
Bij controle van de routepunten op een schaal van 10 meter, moet ik de punten vaak nog opnieuw op de weg plaatsen.
Is het niet mogelijk dat het programma dit uit zich zelf doet. Als je een routepunt, ongeacht op welke kaartschaal op een weg (of een klein stukje ernaast) plaatst dat de positie automatisch gecorrigeerd wordt naar "op de weg". Pas als je het punt daarna zelf verplaatst kan er voor gekozen worden het naast de weg te zetten.Het is zo maar een ideetje!
-
@white-mouse
Zo te zien gebruik jij de HERE kaart? Als ik een route maak/bewerk, dan kan ik tot op 10 meter inzoomen en dat is vaak al ver zat om de routepunten op de weg te zetten.Wat jij doet (routepunten plaatsen bij zoom niveau van 1 km) lijkt net op darten. Je gooit het pijltje en je hoopt dat ie de bulls eye raakt!
Ook inzoomen tot 200 meter is net als darten. Je zal met dergelijke zoom niveau's nooit een routepunt exact op een weg plaatsen.
Denk dat dit jouw probleem.
Je moet gewoon zover mogelijk inzoomen en met jouw muispijl op de zwarte lijn gaan staat. Dan krijg je een zwart/wit rondje te zien met een zwart plus teken. Die klik je aan en daarmee plaats je een routepunt zowat exact op de route en ben je niet aan het darten.
Afbeelding 1
-
@Nomko-Nomden het is een veel gehoorde wens en als die ingewilligd zou worden, zou het veel tijd en bij sommigen die het niet direct in de gaten hebben ergernis kunnen besparen. Ik weet dat het de aandacht van de Devs heeft en tot die tijd blijft het ouderwets handwerk. Je ziet het ook bij uitbreiden van het aantal routepunten. Dan moet je ze ook altijd nalopen. Het zou mooi zijn als het automatisch zou kunnen maar als het makkelijk zou zijn hadden onze Devs het allang geregeld. Tit due tijd, Gave fun
-
@white-mouse Wat ik vaak doe is als ik de route voor zover mogelijk klaar heb om dan als laatst de routepunten na te lopen.
Open routepunt 1 en klik op zoom icoontje, want dan zoom je helemaal in.Dan verplaats je indien nodig het routepunt. Als je het routepunt hebt verplaatst klik je nogmaal op het route punt en kun je met de pijltoets naar rechts op je toetsenbord naar het volgende route punt en zo verder. Pijltoets links gaat natuurlijk een punt terug.
Het is een paar minuten werk dan (mits je niet heel veel routepunten hebt natuurlijk) en je hebt geen last van slecht geplaatst routepunten
Ik ben het verder met je eens dat het een fijne optie zou zijn als je dit enigsins automatisch zou kunnen doen. Probleem blijft dan wel, hoe kiest de planner de goede weg, helemaal als wegen vlak bij elkaar liggen.
-
@Nomko-Nomden
Bedankt voor je reactie, maar ik del jouw mening niet. Het is bij mij ook geen probleem. Maar ik maak mijn routes vaak op de kaart met en schaal van 1 km zodat ik een overzicht heb hoe de route loopt. Vervolgens zoom ik in naar de 10 meter en klik ik in het linker venster gewoon elk routepunt aan en zet het op de weg. En dat is nu zo bewerkelijk. Zeker als je een route hebt met bijvoorbeeld 50 punten, Vandaar mijn verzoek! -
I agree with the request. I hope they implement a snap to route line option when the web site gets an update. It's annoying to have to go through the entire route and move waypoints. I'm not sure if the app suffers from the same problem.
-
Vind het ook een goed idee, maar vraag me af of het (makkelijk) te implementeren is.