CarPlay routepunt overslaan (of niet)
-
Tijdens het rijden van een aantal route in de Eifel kwam ik het volgende probleem tegen
- als het startpunt een hard routepunt is en je vertrekt niet exact vanaf dat startpunt, blijft MRA je terugsturen naar het begin. Oplossing: starten en meteen eerste routepunt overslaan
- na dit gedaan te hebben weken de aanwijzingen steeds van de route af. Wat vreemd is, was dat op punten waar de aanwijzing van de route afweek, de route wel als een witte lijn zichtbaar was. Dat was een indicatie dat er iets “mis” was. Mijn oplossing is dan vaak simpel het volgende routepunt over te slaan, maar… MRA begon dan ná routepunt 2 over te slaan, dus routepunten 3, 4 enz. en bleef terugsturen naar punt 2, alsof dat een hard routepunt geworden was.
Erg verwarrend en ik heb geen oplossing gevonden. Anderen in mijn groep die de MRA app rechtstreeks op hun telefoon gebruikten (dus niet net als ik met CarPlay) ondervonden hetzelfde probleem.
Additionele informatie: de routes waren niet gemaakt met de Here kaart, dus bij opstarten in de app werd gevraagd of je route of track wil gebruiken. Nadeel van track: je kunt niet meer kiezen routepunten over te slaan.
-
@Ad-V je geeft het zelf al aan bij een track zijn er slechts 2 via punten. De start en het einde.
De app maakt gebruik van de Here kaart. Dus beter van tevoren de route omzetten naar Here en de route punten controleren -
@Marinus-van-Deudekom Dat kan, maar is een mijl op zeven. Het was juist zo handig dat de organisator de 12 routes voor drie dagen in een MRA groep had gezet, waaruit ik ze direct kan downloaden en rijden in de app. Alles omzetten en controleren is niet mijn oplossing en bovendien ging het bij 10 van de 12 routes wel goed.
-
@Ad-V misschien een tip voor de organisator om bij een volgende keer de routes gelijk te maken voor alle drie de kaarten
-
@Ad-V een veel gemaakte fout is dat mensen de start van de route vaak precies voor de voordeur plaatsen. Plaats het startpunt verder weg van de plek waar je op dat moment bent. Dat mag best een paar honderd meter zijn. In dat geval navigeert MRA je keurig naar het eerste punt en volg je de route zonder problemen.
-
Interessante discussie en bevindingen.
Ik heb nu twee routes gereden met de Route app en kom tot vergelijkbare tekortkoming, die de app voor mij niet als bruikbare vervanger van mijn huidige TOMTOM ,HD nav en BMW connect app kan dienen.
Ik heb gebruikmaken van standaard routes uit de bibliotheek en zie hieroder mijn bevindingen.
De app gebruikt in combinatie met apple carplay op mijn Harley, gebruik maken van online kaarten.
Inderdaad als je een route punt mist dan blijft hij je maar terugsturen, duurt vrij lang alvorens hij de routen vervolgd. Maar soms begint hij ook alternatieve route te bereken en te volgen zonder dat ik daarom gevraagd heb. Terwijl je al wel op de juiste route rijdt.
Routes rond de landgrenzen zijn een probleem omdat de GSM verbinding dan even wegvalt en hij er even geen raad mee weet blijft maar aangeven dat de route niet berekend kan worden, echter het carplay display geeft dit niet aan, terwijl de telefoon waar de app op draait dat wel doet.
Stem aanduidingen die niet altijd gesynchroniseerd zijn met de weg te vroeg of te laat.Wat ik dan mis is dat ik de route/app wil herstarten en verdergaan waar ik gebleven ben. Helaas is dit volgens mij niet mogelijk tenzij je handmatig route punten weggooit, maar dat is een omslachtig proces zeker bij een route met 100 punten.
Op mijn HD-nav kan ik starten vanaf ieder punt op de route. De BMW connect geeft je die mogelijkheid ook.Gisteren hetzelfde geprobeerd met een route track met de BMW connect app en Route app op mijn IPhone. Gebruikmaken van offline kaarten gedownload op de iphone. Meerdere keren moet afwijken van de route i.v.m. afgesloten wegen. De Route app berekende keer op keer alternatieve maar bleef je maar terugsturen, tot dat hij het leek te begrijpen maar vreemde alternatieve route begon te navigeren. Pas na +/- 50km snapte hij het pas.
Ik durfde de route app niet te herstarten omdat ik uit ervaring weet. hij je dan weer terug wil sturen naar het begin.
Ook de BMW-app maakte er halverwege een potje van. Was na een restart van de motor helemaal de weg kwijt maar even de route opnieuw laden en de route starten van het dichtstbijzijnde punt en weer zonder problemen de route vervolgen.Al met al de nodige frustraties onderweg. De route app mist gewoon gebruiksgemak en de nodige mogelijkheden. Tenzij ik ze niet heb kunnen vinden. De HD nav en TOMTOM blijven nog steeds mijn favorieten
Ik lees graag jullie reacties eventuele aanbevelingen.
-
@Twan-Verbeek said in CarPlay routepunt overslaan (of niet):
Inderdaad als je een route punt mist dan blijft hij je maar terugsturen, duurt vrij lang alvorens hij de routen vervolgd. Maar soms begint hij ook alternatieve route te bereken en te volgen zonder dat ik daarom gevraagd heb. Terwijl je al wel op de juiste route rijdt.
Het algoritme is juist wat strenger ingesteld. De app zal je gedurende x-afstand proberen terug te sturen alvorens een volgend routepunt wordt gekozen (het precieze algoritme is nog wel ergens vindbaar in een ander topic, heb ik niet voorhanden nu).
Routes rond de landgrenzen zijn een probleem omdat de GSM verbinding dan even wegvalt en hij er even geen raad mee weet blijft maar aangeven dat de route niet berekend kan worden,
In die gebieden maak ik juist gebruik van offline kaarten! Je hebt dan geen last van wissel tussen online/offline. En omdat je toch je geplande route wilt rijden, heb ik ook geen behoefte aan verkeersinformatie. Je moet hiervoor wel de kaarten van de gebieden waar je route doorheen loopt en de route zelf offline beschikbaar hebben.
Stem aanduidingen die niet altijd gesynchroniseerd zijn met de weg te vroeg of te laat.
Hier loopt volgens mij nog wel een onderzoekje naar...
Wat ik dan mis is dat ik de route/app wil herstarten en verdergaan waar ik gebleven ben. Helaas is dit volgens mij niet mogelijk tenzij je handmatig route punten weggooit, maar dat is een omslachtig proces zeker bij een route met 100 punten.
Op mijn HD-nav kan ik starten vanaf ieder punt op de route. De BMW connect geeft je die mogelijkheid ook.Dit kan in MRA ook door na de herstart het routepunt waarvandaan je de route wilt vervolgen lang ingedrukt te houden. Alle routepunten voor het punt dat je ingedrukt houdt worden dan overgeslagen. Je hoeft dus niet punt voor punt weg te gooien!
Ik durfde de route app niet te herstarten omdat ik uit ervaring weet. hij je dan weer terug wil sturen naar het begin.
Een track heeft inderdaad maar twee routepunten: een begin- en een eindpunt! Als je die halverwege herstart dan wil hij inderdaad naar het begin terug.
Ook de BMW-app maakte er halverwege een potje van. Was na een restart van de motor helemaal de weg kwijt maar even de route opnieuw laden en de route starten van het dichtstbijzijnde punt en weer zonder problemen de route vervolgen.
Nogmaals, dit kan ook met MRA gewoon! Alleen met een route natuurlijk. Die heeft namelijk meerdere routepunten waarvan je zomaar de helft in één keer kan overslaan als je dat zou willen (zie uitleg hierboven).
Ik hoop dat je hier iets mee kunt