downloaden van offline kaarten frustrerend
-
@Drabslab said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
Rob zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.
Daarmee ben ik het wel eens. Ik ben ervan overtuigt dat de pijp bij Here niet volledig open staat voor alle klanten.
Maar dat maakt geen onderscheid tussen jouw Rob's of mijn ervaring.
Het pakketje verlaat Here voor ons op dezelfde snelheid. Maar komt onderweg zo veel componenten tegen dat er aan het eind van het traject grote verschillen kunnen zijn.
Er hoeft maar één router tussen te zitten die een ip-adres verkeerd doorstuurt. Dan hoef je niet verbaasd te zijn dat een route van Amsterdam naar Eindhoven via Leeuwarden loopt.
En ik heb in de praktijk ergere afwijkingen gezien. -
@Jack-van-Tilburg
Android 13 op Nokia XR20
22 regio's downloaden van europa.
up: 31,86 Mbps
down: 32,04 Mbps
ping: 15 ms
wifi
thuis ook met 5g getest.
nu weer hetzelfde verhaal, er is een update voorhanden, staat er bij offline kaarten.
Dus OK doen dan maar, van versie 94 naar 96.
eerst hele tijd bericht " update voorbereiden" dan update klaar, installatie begint.
En dan zijn we weer vertrokken voor bijna ganse dag prullen met de download.
Is toch niet normaal dat dit echt zooooo lang hoeft te duren.
Laatste keer uit ellende uitgelogd, opnieiuw ingelogd en deelgebied per deelgebied moeten downloaden.
Soory maar dat is niet te doen.
Intussen mag je ook niets anders doen met je gsm anders kan je weer opnieuw beginnen.Daar zal toch iets aan gedaan moeten worden.
Als ik dan vergelijk met de TomTom app op mijn gsm, dan is daar voor een update van +- 9Gb kaarten ( ook zelfde selectie als in MRA) maar ongeveer een goede 10 min voor nodig.Nu weer al meer dan 1 uur bezig en nog maar enkel Frankrijk erop.
-
@truckpilot Heb toevallig een uurtje geleden mijn kaarten gedownload. Heel Duitsland, Luxemburg en België in knap 5 minuten.
Ik heb het gedaan via een echt goede wifi verbinding en ervoor gezorgd dat mijn telefoon niet in de beslissingsstand ging dus het scherm de hele tijd actief.
Ik ondervond geen enkel probleem
Dat helpt jou niet meer misschien is mijn tip zorg ervoor dat je een echt goede wifi verbinding hebt met behoorlijke download mogelijkheden. -
@Marinus-van-Deudekom
Aan de internetverbinding kan ik weinig veranderen hier. Zit vlak naast de modem geleverd door provider (Proximus).Opnieuw moeten beginnen wegens inkomend gesprek, dus weer herstarten die rommel. Sorry voor de uitspraak maar is wel frustrerend dat dit zo moet gedaan worden.
Je moet dus echt deel per deel doen want anders loopt het zaakje vast. -
@truckpilot vervelend voor je
Ik zag dat je ook heel Frankrijk wilde downloaden. Dat kun je beter in stukken doen want heel Frankrijk is best een groot bestand.
Je hebt er nu niks meer aan maar voor de volgende reis is het verstandiger om de kaarten thuis met goede wifi te downloaden. -
Wie de bron van de downloads is, doet er niet zo veel toe.
Het is MRA die het in goede banen moet leiden. Zoals zorgen dat het op de achtergrond gewoon doorgaat.Ik ben er ook zeker niet happy mee.
Voor nu heb ik alleen de Benelux en Duitsland op de telefoon staan. Aangevuld met de noordelijke regio's van Frankrijk. Dit is voor mij de "basiskaart". Per reis/vakantie bekijk ik wel welke landen ik toevoeg/verwijder.Op deze manier blijft de tijdsduur hoe lang het duurt om de kaarten te update ook binnen de perken.
Heel Europa in 1 keer is gewoon een ramp op de huidige manier. -
@M-Schrijver zoals jij het doet is ook mijn huidige werkwijze. Misschien dat @Corjan-Meijerink nog wat kan doen aan de manier hoe MRA de verkeersregelaar is voor het downloaden van offline kaarten. Het is inderdaad niet handig dat je de telefoon actief moet blijven houden om de download goed te laten plaatsvinden.
Overeind blijft dat goede voorbereiding van je trip veel ellende bespaard -
@Marinus-van-Deudekom
Ik zie in jouw onderschrift dat je een Garmin XT hebt.
Daarmee heb ik geen ervaring. Maar ik weet dat de Garmin gewoon download zonder dat je er naar om hoeft te kijken.
Maar hoe lang duurt het als je de kaarten van de XT vernieuwd? -
@Jack-van-Tilburg hoi Jack
Mijn post ging over MRA download van offline kaarten. Om je vraag over mijn XT te beantwoorden: Net ff gekeken en bleek dat er een kaart update was. Alleen de kaart update gedaan. Het bestand was 104mb groot en werd in een kleine 90 seconden via WiFi gedownload en geïnstalleerd.
Voor wat betreft MRA. In zijn algemeenheid gebruik ik de app met online kaarten, tot nu toe is mijn ervaring in Nederland, België Luxemburg en zeg maar het Eifel gedeelte van Duitsland dat ik nooit zonder verbinding zit. Ik gebruik T-Mobile unlimeted.
Ik heb bij wijze van proef ook de kaarten gedownload via mijn 5G verbinding en dat ging ook soepel. Voor mij is het kernwoord hebben van goede verbinding, of via WiFi of 5G maar in beide gevallen moet het wel een sterke verbinding zijn. Blijft dat het tof zou zijn als de download van offline kaarten ook op de achtergrond zou kunnen gebeuren. In dat geval is de sterkte van je verbinding van minder belang. Het duurt dan wat langer maar je hoeft er ook niet bij te blijven -
@Marinus-van-Deudekom said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
Mijn post ging over MRA download van offline kaarten.
Zeker.
Maar ik probeer verschillen en overeenkomsten te vinden. -
@Jack-van-Tilburg je ziet in ieder geval dat rechtstreeks van Here downloaden snel gaat. Misschien dat @Corjan-Meijerink nog eens met Here rondom de tafel kan gaan om een grotere pipeline mogelijk te maken. Dat zal ook zeker helpen
-
@Marinus-van-Deudekom said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
je ziet in ieder geval dat rechtstreeks van Here downloaden snel gaat
Ik heb begrepen dat de kaarten voor MRA rechtstreeks vanaf Here komen. En ik lees veel klachten over de snelheid.
-
Ik zal ze zeker nog eens aanschieten!
-
@Corjan-Meijerink Je ziet in ieder geval het verschil in download zoals hierboven in mijn aanvankelijke post vermeld.
De download van België, Luxemburg en heel Duitsland in knap 5 minuten via MRA en de hele kaart update van Garmin in 90 seconden, het is een knap verschil -
@Marinus-van-Deudekom, Het is een heel verschil natuurlijk of je heel Europa download (16GB) of slechts een update bestandje van 104MB. Overigens was op de eerdere Zumos een update óók een volledige update, die ik meestal 's nachts deed omdat die vele uren duurde.
De HERE update van MRA gingen aanvankelijk ook alleen over de delta (klein bestandje dus, met alleen de verschillen erin), maar de berekening van die verschillen bleek dusdanig traag en onbetrouwbaar dat daar vooralsnog vanaf is gezien. In plaats daarvan wordt nu een volledige download gedaan waarvan de voortgang wel zichtbaar is. Ik hou goede hoop dat HERE dat nog een keer gaat verbeteren. Dan wordt een update sowieso een stuk sneller en minder problematisch.
Ik heb overigens zojuist een update gedaan van BE-NL-LUX-DE (download van 2GB) in 12 minuten. Op mijn werkplek is de snelheid van de wifi verbinding 52Mbps. Op grond daarvan zou de minimale tijdsduur van deze download ongeveer 5,5 minuut zijn. Niet briljant dus, maar wel acceptabel.
-
@Con-Hennekens said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
Op mijn werkplek is de snelheid van de wifi verbinding 52Mbps
Dat is niet bepalend voor de duur van de kaart update.
De data die je ontvangt gaat nu eenmaal niet rechtstreeks van HERE naar jou. Onderweg zijn vele obstakels in de vorm van routers en switches. En daar kan om diverse redenen vertraging ontstaan. -
@Jack-van-Tilburg, dat zeg ik (theoretisch) minimale duur van deze download. Dat het dan 2x zo lang duur: niet briljant, wèl acceptabel
-
@jack-van-tilburg
Om het iets beter vergelijkbaar te houden.
Ik gebruik ook regelmatig TomTom Go op mijn smartphone. Hierop staat ook een volledige offline kaart van Europa.
Een volledig update duurt ongeveer 15 min. Dit updaten gaat op de achtergrond gewoon verder. Ook met scherm uit. -
@M-Schrijver said in downloaden van offline kaarten frustrerend:
Dit updaten gaat op de achtergrond gewoon verder. Ook met scherm uit.
En ik denk dat die functie echt de meeste frustratie voorkomt.
Over de snelheid per user kunnen nog duizend ervaringen geschreven worden. Maar wachten maakt elke seconde langer.