MRA Community Forum

• Login
    • Search
    • Categories
    • Awards
    • Recent
    • Tags
    • Popular
    • Users
    • Groups
    • Support

downloaden van offline kaarten frustrerend

[App] Problems, Bugs and other Issues
    10
    39
    2426
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • truckpilot
      truckpilot last edited by

Hallo, ben al gans een weekend bezig met het proberen van kaarten te downloaden voor offline gebruik.
      Al de suggesties gedaan welke ik gevonden heb op het forum, zoals cache leegmaken, opslag leeg maken.
      Dan terug de ganse opstartprocedure doorlopen en terug schuiver op "kaarten op SD kaart instaleren" verschuiven naar on, dus kaarten op SD kaart plaatsen.
      Gestart met downloaden van enkele landen en dit gaat goed tot op een bepaald moment.
      Als ik bv gans Spanje wens te downloaden stopt de download halfweg en blijft daar hangen.
      Opnieuw op geklikt en dan krijg je de melding "download annuleren" OK maar dat duurde ook ellendig lang voor je terug opnieuw kan starten.
      Daarna weer cache leeg gemaakt, gans Duitsland aangevinkt en nu al weer een paar uur verder blijft de cursor gewoon draaien en gebeurd er weer niets.
      Begint nu toch stiiletjes aan frustrerend te werken.
      toestel is Nokia XR20 android 13 MRAversie 4.0.2-203 account lifetime Gold

Marinus van Deudekom RetiredWingMan Con Hennekens 3 Replies Last reply Reply Quote 0
      • Marinus van Deudekom
        Marinus van Deudekom RouteXperts @truckpilot last edited by

@truckpilot ik heb gemerkt dat het helpt als je een kei goeie wifi verbinding hebt.
        Duitsland in zijn geheel downloaden duurt zowieso een hele tijd. Als je verbinding dat niet super is krijg je wel dit soort gedoe
        Omdat ik onbeperkt internet op mijn gsm heb, heb ik het met een 5G verbinding geprobeerd. Dat ging wel sneller. Hou vol
        Heb overigens een week lang met de online kaarten gereden in Luxemburg en Duitsland en dat ging super en met weinig data verbruik. Dus......

Honda Goldwing GL1500,
        Honda Silverwing GL 650
        DMD2 T865X 8 inch Android tablet using MRA next for navigation
        Garmin XT (almost in the cupboard)
        Samsung S20FE mounted on a Quadlock and using Android Auto in my car

1 Reply Last reply Reply Quote 0
        • RetiredWingMan
          RetiredWingMan @truckpilot last edited by

@truckpilot it also helps to make sure your phone does not timeout and don't switch to other apps. Turning off your screen or allowing it to timeout seems to cause the download to get suspended.

2010 GL1800 Goldwing using Samsung Galaxy S20 5G Android 13.

• Con Hennekens
            Con Hennekens @truckpilot last edited by Con Hennekens

@truckpilot, Als je merkt dat die echt stil staat, kun je de app sluiten, opnieuw opstarten en de download opnieuw aanzetten (zonder de opslag te legen dus!). De app zal de delen die reeds gedownload zijn overslaan, en verder gaan met downloaden waar die gebleven was.

Maar je hebt wel gelijk, dit behoeft verbetering. Het probleem ligt niet zozeer bij MRA, maar bij het HERE platform.

I am not affiliated with MyRoute-App. The help I am offering is entirely voluntary.
            I am just an enthusiastic user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Gregor 6 1 Reply Last reply Reply Quote 0
            • Gregor 6
              Gregor 6 @Con Hennekens last edited by

@Con-Hennekens Ik herken het probleem. Dit treedt bij mij op als de bestanden te groot zijn. Dus niet heel Spanje in één keer downloaden, naar de sd kaart maar in delen. Dat werkt bij mij goed. (echter de kaarten zijn daarna niet meer te lezen, maar dat komt denk ik vanwege het oudere toestel -Samsung A3 android 8.0.0. daarom wrs niet meer te gebruikten)

truckpilot 1 Reply Last reply Reply Quote 0
              • truckpilot
                truckpilot @Gregor 6 last edited by

@Gregor-6 idd, na een tijdje dus van elk groot bestand, zoals Duitsland, Frankrijk etc, deelgebied per deelgebied aan gevinkt. Blijft wel een omslachtige en lange procedure. Zal toch iets aan moeten gedaan worden in de toekomst.

Drabslab 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                • Drabslab
                  Drabslab Banned @truckpilot last edited by

@truckpilot yep, van zodra ze de batterij problemen hebben opgelost is dit het volgende dat moet aangepakt worden. Downladen van kaarten is echt een probleem.

Ik vraag me af of die kaarten van de MRA server komen, rechtstreeks van Here, of via de MRA server van Here?

• Jack van Tilburg
                    Jack van Tilburg Banned last edited by

Ik vind dit een heel lastig issue.
                    En alleen meten is weten. Dan kun je het hetefrituurpansyndroom voorkomen.
                    Welke kaarten worden gedownload?
                    Wat is het OS van het device?
                    Wordt gedownload via Wifi, 4g of 5g?
                    Wat is de downloadsnelheid van de verbinding?
                    Ik heb zojuist de kaarten voor Nederland en België gedownload op mijn iPhone 13 met IOS 16.5.1 en een Wifi verbinding van 69 Mbps.
                    Voor MRA duurde dit 90 seconden.
                    Voor BMW Connected (TomTom) 230 seconden.

Drabslab truckpilot 2 Replies Last reply Reply Quote 0
                    • Drabslab
                      Drabslab Banned @Jack van Tilburg last edited by

@Jack-van-Tilburg

Ik haal bij mij thuis ongeveer 28Mbps download snelheid (gemeten op mijn foon via wifi met de officiele test app van de provider) .

Dat is heel wat trager dan wat uw systeem aankan maar de oorzaak ligt bij de "last mile" van de provider die een dezer vervangen wordt als ze de straat gaan openbreken (zucht)

Het downloaden via Wifi van een volledig land (gans Frankrijk) werkt gewoon niet. De zaak blokkeerd na het downloaden van 2 a 3 regions.

Region per region downloaden werkt wel maar je mag er maar eentje aanclicken en wachten voor de volgende als de eerste volledig binnen is, anders blokkeerd de boel weer.

Gans Frankrijk downloaden op die manier vraagt wat geduld 🙂

Jack van Tilburg 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                      • Jack van Tilburg
                        Jack van Tilburg Banned @Drabslab last edited by

@Drabslab
                        Dat wilde ik eens reproduceren.
                        Onder gelijke omstandigheden als hierboven vermeld.
                        Geheel Frankrijk: 4min en 12seconden.

Corjan Meijerink Drabslab 2 Replies Last reply Reply Quote 0
                        • Corjan Meijerink
                          Corjan Meijerink administrator @Jack van Tilburg last edited by

@Jack-van-Tilburg dat is inderdaad zoals het zou moeten gaan 🙂

• Jack van Tilburg
                            Jack van Tilburg Banned @Corjan Meijerink last edited by

@Corjan-Meijerink
                            En waardoor het lastig is om de individuele "klachten" te beoordelen zonder inzicht in het laatste stukje van de keten.
                            De vraag moet steeds zijn onder welke omstandigheden de gebruiker de download uitvoert!
                            Met minimaal de volgende gegevens:

Welke kaarten worden gedownload?
                            Wat is het OS van het device?
                            Wordt gedownload via Wifi, 4g of 5g?
                            Wat is de downloadsnelheid van de verbinding?

Rob Verhoeff 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                            • Rob Verhoeff
                              Rob Verhoeff @Jack van Tilburg last edited by Rob Verhoeff

@Jack-van-Tilburg Zojuist ook jouw test eens gedaan. Kaart van Frankrijk (2Gb) verwijderd en opnieuw gedownload via WiFi (250Mbps vóór download en 245Mbps ná download, dus redelijk stabiel - test van Ookla). Dan nog duurt het 3min:30sec. In vergelijking met jouw downloadsnelheid denk ik dat de bandbreedte die de kaartleverancier beschikbaar stelt ook meespeelt!

BMW K1600GT-P (2013) with BMW Navigator V | Nolan N100-5 with Sena 30K
                              iOS on iPhone 13 (mounted on Quadlock)
                              Apple CarPlay in VW T-Roc (wired)
                              Routelab on MacBook Air & iMac (Ventura & Monterey)

• Jack van Tilburg
                                Jack van Tilburg Banned @Rob Verhoeff last edited by

@Rob-Verhoeff said in downloaden van offline kaarten frustrerend:

In vergelijking met jouw downloadsnelheid denk ik dat de bandbreedte die de kaartleverancier beschikbaar stelt ook meespeelt!

Die snap ik niet?
                                Bedoel je dat jij dan een andere kaartleverancier hebt?

Rob Verhoeff 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                                • Rob Verhoeff

@Jack-van-Tilburg Ik ga er vanuit dat Here de kaartleverancier is? Die zal een zekere bandbreedte beschikbaar stellen voor alle downloads? Zo te zien krijg ik niet de volle 250Mbps ter beschikking bij het downloaden. Anders had de download wel een factor sneller klaar geweest.

• Jack van Tilburg

@Rob-Verhoeff
                                    Dat verklaart dus niet het verschil tussen jouw en mij resultaat.
                                    Ik heb in mijn werkzaam leven veel te maken gehad met "Vermeende" klachten over netwerk snelheden. En heb toen te vaak gezien dat er héél veel omstandigheden zijn die van invloed zijn.
                                    Zo kunnen onder gelijke omstandigheden download resultaten van smartphones enorm verschillen. (Denk aan 7voudig)

Rob Verhoeff 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                                    • Rob Verhoeff

@Jack-van-Tilburg ben het niet geheel met je eens. Mijn download snelheid t.o.v. die van jou scheelt aanzienlijk. Dat betekent dat mijn download veel sneller klaar zou moeten zijn. Maar als de server van waaraf je de kaarten download maar een tunnel beschikbaar stelt van stel 20Mbps, dan kan je een Gigabit verbinding hebben, maar toch moeten wachten ondanks je snelle verbinding. Dus ja, je snelheid doet er wel toe, maar ook de snelheid - of het aantal kanalen waarover je mag downloaden - die de server je beschikbaar stelt telt mee. Of snap ik het nu helemaal niet meer?

• Jack van Tilburg

@Rob-Verhoeff
                                        Exact wij zouden dus dezelfde resultaten moeten hebben onder de conditie die jij noemt.
                                        Maar de keten is lang en complex met vele componenten.
                                        Wij hebben alleen invloed op het laatste deel.
                                        Vandaar dat ik noemde hoe groot het verschil is tussen de verschillende smartphones
                                        Onder 100% gelijke omstandigheden doet een
                                        Huawei Mate 20 Black 748 Mbps
                                        Motorola One Black 123 Mbps

1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                        • Drabslab
                                          Drabslab Banned @Jack van Tilburg last edited by

@Jack-van-Tilburg

Hai Jack,

Ik heb een nieuwe poging gedaan:

Frankrijk eraf en terug downloaden: 4 minuten (give or take) voor 2GB
                                          Polen downloaden (1 GB) , ook 4 minuten.

een gans verschil met de berg problemen dat ik eerder had, en aan mijn installatie is niks verandert.

Making wild guesses waar de problemen vandaan komen: de beschikbare capaciteit van de kaartserver kan er inderdaad iets mee te maken hebben. Hou er rekenign mee dat veel mensen in dezelfde periode naar Next zijn overgeschakeld en er zijn dus heel veel kaart downloads gebeurt in een korte periode.

@Rob-Verhoeff said in downloaden van offline kaarten frustrerend:

Maar als de server van waaraf je de kaarten download maar een tunnel beschikbaar stelt van stel 20Mbps,

Rob zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.

@Corjan: komen de downloads via MRA naar ons, of komen ze rechtstreeks van HERE?

Corjan Meijerink Jack van Tilburg 2 Replies Last reply Reply Quote 1
                                          • Corjan Meijerink
                                            Corjan Meijerink administrator @Drabslab last edited by

@Drabslab Rechtstreeks van HERE 🙂

1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                            • 1
                                            • 2
                                            • 1 / 2
                                            • First post
                                              Last post
                                            ACTIVE USERS
                                            POPULAR TOPICS
                                            • Das Höhenprofil in MRA - The elevation profile in MRA

• Back skipping route point

• Navigatie niet mogelijk

• Grey lines on the route

• Export gpx van Pc naar Navigator 6 via Usb

• Search on iOS

• AI and POI bulk upload

• Autorenewal

MY GROUPS