Afstand van het startwaypoint ?
-
Op reis vertrek ik met de motor voor een met MRA uitgestippelde route. Op mijn GSM heb ik de route geactiveerd en de GSM dan in de koffer van de motor geplaatst, want ik rij met Carpuride (wat best meevalt).
Mijn motor staat een tiental meter verder dan het vertrekpunt, dus al op de route.
Goed vertrokken stel ik vast dat de navigatie constant de route herberekent naar het vertrekpunt; vrij vervelend want op de Carpuride kan ik dit waypoint niet overslaan.
Mijn vraag: moet men nu echt voor het vertrekpunt of zelfs op het vertrekpunt staan om de route aan te vatten, of hoever maximum mag men van het waypoint verwijderd zijn opdat navigation zonder herberekenen kan werken? -
@Marc-Notredame Waarom niet gewoon het vertrekpunt een 100 of 200 meter verderop zetten? Zodra je op navigeren klikt word je dan keurig naar het startpunt geleid door de navigatie. Zo mis je nooit het eerste (start)punt.
-
@Rob-Verhoeff said in Afstand van het startwaypoint ?:
@Marc-Notredame Waarom niet gewoon het vertrekpunt een 100 of 200 meter verderop zetten? Zodra je op navigeren klikt word je dan keurig naar het startpunt geleid door de navigatie. Zo mis je nooit het eerste (start)punt.
Inderdaad! Startpunt enkele 100-en meters verder neerzetten dan je feitelijke startpunt.
GPS systemen zijn best wel nauwkeurig maar als je feitelijke startpunt te dicht bij de startpunt van de route ligt, dan kan jouw navigatie systeem toch wel van in de war raken en jou constant terug sturen naar de startpunt van jouw route.
Als ik routes maak of een route heb gedownload en aanpas, dan zet ik het startpunt van de route minimaal 500 meter verder van mijn feitelijke startpunt (dit is bv een verzamelplaats of voordeur van mijn huis).
Ik rij regelmatig met een groepje en we verzamelen meestal bij de McDonalds aan de Zilverstraat te Zoetermeer (zie afbeelding hieronder). Als we dan ergens naar toe gaan, dan zet ik de startpunt van de route bij de kruispunt met stoplichten (waypoint 1) zodat mijn navigatie (Zumo XT) mij eerst naar die startpunt brengt en vandaar de verdere route automatisch oppakt. De afstand tussen de parkeerplaats en de de startpunt van de route is ongeveer 500 meter. En dit gaat altijd goed.
In het begin was ik ook altijd zo, waar ik start daar is mijn startpunt en dat heeft mij ook wel es in de problemen gebracht. Navigatie die mij terug wilde brengen naar de starpunt, al was ik ettelijke routepunten verder. Rondjes rijden omdat de navigatie de route herberekende terug naar het startpunt (tip: zet herberekenen uit op jouw navigatie!). Beetje zoeken op dit forum leerde mij dat het meestal verstandiger was om de startpunt dus verder weg te zetten dan jouw feitelijke startpunt.
Als het startpunt van de route en jouw feitelijke startpunt/vertrekpunt te dicht op elkaar zit, dan raakt jouw navigatie van slag. Jouw navigatie kan je dan fantastisch laten zien waar je bent, maar de punten liggen dan zo dicht op elkaar dat deze binnen de foutmarges valklen of net op het randje vallen waardoor de navigatie moeite heeft om exact te lokaliseren waar jouw startpunt is tov jouw positie. Ik heb dit gemerkt op de ZUmo XT maar ook op Google Maps. Die heeft hetzelfde probleem wanneer jouw locatie te dicht op jouw eindbestemming ligt, raakt ie van slag en loop je eerst rondjes om te kijken welke kant je echt op moet.
Dus doe jezelf een plezier en leg de startpunt van jouw routes verder weg dan jouw feitelijke startpunt/vertrekpunt.
-
..... Carpuride .....
Nog nooit gehoord van deze merk. Net ff gekeken en ze hebben behoorlijk wat systemen in de etalage staan!
Mijn vraag: moet men nu echt voor het vertrekpunt of zelfs op het vertrekpunt staan om de route aan te vatten, of hoever maximum mag men van het waypoint verwijderd zijn opdat navigation zonder herberekenen kan werken?
Zie mijn eerdere post hierboven. Afstand is niet zo'n issue, zolang jouw vertrekpunt en route startpunt maar niet bovenop elkaar zitten.
Ik heb wel es een route gereden waarvoor ik eerst 20 a 25 kom over de A12 moest rijden voordat ik bij de feitelijke route startpunt aankwam. Vanaf mijn garage naar die feitelijke routestartpunt werd door mijn Zumo XT zelf bepaald. Vanaf het startpunt van de route werd de route zelf automatisch zonder problemen opgepakt.
-
Ik heb geen AA/CP toestel, maar ik heb meermaals voorbij zien komen in het forum dat er een waypoint-skip-knop óók op AA/CP apparaten staat (sinds enige tijd).
-
@Marc-Notredame Via CP/AA kan je wel degelijk een routepunt skippen. Daarvoor moet je op de knop rechts onderaan klikken...
-
Via CP/AA kan je wel degelijk een routepunt skippen. Daarvoor moet je op de knop rechts onderaan klikken...
Geldt dit ook voor zijn navigatie systeem Carpuride:
Goed vertrokken stel ik vast dat de navigatie constant de route herberekent naar het vertrekpunt; vrij vervelend want op de Carpuride kan ik dit waypoint niet overslaan.
Nogmaals, ik heb dit als tip in 1 van mijn vorige posts aangekaart, zet herberekenen uit als je een route van A naar Z wilt rijden. Als je ergens om wat voor reden dan ook verkeerd rijdt, dan gaat jouw navigatie de route herberekenen naar het startpunt, het eindpunt, of je krijgt een route die compleet afwijkt van wat jij rijden wilt.
-
@Nomko-Nomden said in Afstand van het startwaypoint ?:
Geldt dit ook voor zijn navigatie systeem Carpuride:
Ja, want dat zijn AA/CP devices...
Nog nooit gehoord van deze merk.
Nogmaals, ik heb dit als tip in 1 van mijn vorige posts aangekaart, zet herberekenen uit als je een route van A naar Z wilt rijden.
Waarom denk je dat dat kan op een toestel waarvan je nog nooit gehoord hebt?
-
@Rob-Verhoeff Ik heb de routes thuis op PC opgemaakt zonder te weten waar we de motoren aan het hotel konden parkeren. Ik onthou zeker de aangeboden optie voor volgende reizen of routes. Dank!
-
@Nomko-Nomden Dank voor uw reactie! Ik onthou deze voor latere routes en reizen!
-
Zo zie je maar weer dat het maken van een goede route het halve werk is.
Als de route niet goed is, kan geen enkele navigatie systeem er iets goeds van maken.Een paar tips:
1.
Zet je startpunt altijd een verderop vanaf je verzamel/startplek. Dus niet op de parkeerplaats van de Mc-Donalds of een Hotel maar op de weg die er langs loopt.
2.
Zorg ervoor dat start- en eindpunt niet op de zelfde plek liggen. Hou hier een afstand tussen. Als de start- en eindlocatie hetzelfde is, zorg er dan voor dat het startpunt dichter bij je locatie ligt, dan het eindpunt. Hier mee voorkom je dat het eindpunt als startpunt gebruikt zal gaan worden.
3.
Plaats routepunten nooit OP een kruispunt maar het liefst na een afslag. Helaas doet MRA dit in de automatische modus wel.
4.
Plaats voldoende routepunten om je route te dwingen. Tussen 2 routepunten wordt de route door het navigatiesysteem zelf berekent. Hoe meer punten, des te minder er te kiezen is voor het navigatiesysteem.
5.
Als je ook routes voor anderen maakt, zorg er dan voor dat je Goldmember van MRA bent. Je kan de routes vergelijken met andere kaarten. Je ziet dan vrij snel of je wegen gebruikt hebt, die wellicht niet verstandig zijn om te gebruiken. En of een ander systeem wellicht de route anders zou kunnen gaan berekenen.Als je met MRA Next rijdt, kan je een tracklog maken van de route die je rijden gaat. Deze tracklog kan je tijdens het rijden/maken al direct op je scherm laten zien.
Dit geeft 1 heel bijzonder beeld. Als je een tijdje stilstaat, zal je zien dat er veel lijnen kris-kras op je scherm zijn gekomen rondom de positie waar je al een tijdje staat. Dit is een mooie indicatie hoe moeilijker het is om heel precies de GPS locatie van een stilstaand object te bepalen.
Ook dit een reden waarom je het startpunt verder weg moet leggen. Geef de GPS de tijd om correct zijn werk te kunnen doen. Dit doe je rijdend, niet stilstaand. -
@M-Schrijver said in Afstand van het startwaypoint ?:
Als je ook routes voor anderen maakt, zorg er dan voor dat je Goldmember van MRA bent. Je kan de routes vergelijken met andere kaarten. Je ziet dan vrij snel of je wegen gebruikt hebt, die wellicht niet verstandig zijn om te gebruiken. En of een ander systeem wellicht de route anders zou kunnen gaan berekenen.
Meer nog, als je de 3 routes vergelijkt verplaats dan de WP's waar ze alle drie ongeveer samenkomen.
Met een extra tussenpunt kan je Here en Tomtom dwingen om éénzelfde route te volgen.
Schuif er af en toe eens de Michelinkaart tussen voor de groene wegen.
Wat ik ook regelmatig doe is het fietsroute netwerk er onder schuiven zodat je de mooie gebieden oplicht waar de lokale toeristische dienst aandacht aan besteedt.Ik maak mijn routes steeds met Tomtom als uitgangspunt omdat de optie van kronkelwegen en hoogte lijnen met Tomtom de mooiste wegen aanbiedt.
Hou ook rekening met de stand van de zon op het uur van de dag dat je door een gebied rijdt.
Door de route om te draaien kan het al er eens verrassend anders uitzien.Als je ontwerpt voor je eigen motorgroep kan het al eens interessant zijn om je route op te splitsen in een voormiddag route en een namiddag versie.
Problemen zijn er dikwijls als ik regelmatig eens over veldwegen of door bossen rij, maar met respect voor lokale regelgeving.
Het probleem blijft natuurlijk dat de kaartleveranciers wat meer accuraat zouden moeten, up to date, .... want bij lokale wegen durven ze er wel eens met hun muts naar slaan. Anderzijds mag de lokale orerheid niet talmen met lokale aanpassingen tijdig door te sturen.
En zoals eerder gezegd : wordt best als route-ontwerper direct Gold-member, je krijgt er zoveel meer bij dan het prijsverschil.
Waypoints, viapunten, POI's .... het is allemaal een kwestie van strategie en opgebouwde ervaring met vallen en opstaan !
-
Hopelijk komt er ooit een tijd waarbij we al deze "spelregels" niet meer nodig hebben en het eigenlijk niet meer "fout" kunnen doen Persoonlijk blijf ik nog steeds in slecht aangeleerde Basecamp gewoontes hangen. O.a. de start en het eind op dezelfde plek en vaak op een locatie waar je net niet kan komen (op het dak van de winkel van het tankstation bijvoorbeeld) en punten direct na de kruising (instructies van MRA doen het dan niet...). Gek genoeg heb ik er weinig last van. Een enkele keer mis ik de instructies, maar dan heb ik vaak al op het scherm gekeken.
-
@CD130 said in Afstand van het startwaypoint ?:
Hopelijk komt er ooit een tijd waarbij we al deze "spelregels" niet meer nodig hebben en het eigenlijk niet meer "fout" kunnen doen
Ik zorg dan voortaan dat ik iets eerder bij de afgesproken VP ben. Dan wil ik jou die brommer wel eens op het dak van de Mac zien tillen om het eerste routepunt te raken
Volgens mij ontkom je er niet aan, die GPS-chip wil gewoon dat punt raken!
-
@Rob-Verhoeff haha, gek genoeg heb ik nog nooit het eerste punt hoeven overslaan… en mocht dat wel nodig zijn dan is dat natuurlijk 1 druk op de knop… Maar de motor op het dak zetten is natuurlijk nog eenvoudiger Dat gaan we doen