16 May 2024, 06:47

@Rob-Verhoeff said in Afstand van het startwaypoint ?:

@Marc-Notredame Waarom niet gewoon het vertrekpunt een 100 of 200 meter verderop zetten? Zodra je op navigeren klikt word je dan keurig naar het startpunt geleid door de navigatie. Zo mis je nooit het eerste (start)punt.

Inderdaad! Startpunt enkele 100-en meters verder neerzetten dan je feitelijke startpunt.

GPS systemen zijn best wel nauwkeurig maar als je feitelijke startpunt te dicht bij de startpunt van de route ligt, dan kan jouw navigatie systeem toch wel van in de war raken en jou constant terug sturen naar de startpunt van jouw route.

Als ik routes maak of een route heb gedownload en aanpas, dan zet ik het startpunt van de route minimaal 500 meter verder van mijn feitelijke startpunt (dit is bv een verzamelplaats of voordeur van mijn huis).

Ik rij regelmatig met een groepje en we verzamelen meestal bij de McDonalds aan de Zilverstraat te Zoetermeer (zie afbeelding hieronder). Als we dan ergens naar toe gaan, dan zet ik de startpunt van de route bij de kruispunt met stoplichten (waypoint 1) zodat mijn navigatie (Zumo XT) mij eerst naar die startpunt brengt en vandaar de verdere route automatisch oppakt. De afstand tussen de parkeerplaats en de de startpunt van de route is ongeveer 500 meter. En dit gaat altijd goed.

In het begin was ik ook altijd zo, waar ik start daar is mijn startpunt en dat heeft mij ook wel es in de problemen gebracht. Navigatie die mij terug wilde brengen naar de starpunt, al was ik ettelijke routepunten verder. Rondjes rijden omdat de navigatie de route herberekende terug naar het startpunt (tip: zet herberekenen uit op jouw navigatie!). Beetje zoeken op dit forum leerde mij dat het meestal verstandiger was om de startpunt dus verder weg te zetten dan jouw feitelijke startpunt.

Als het startpunt van de route en jouw feitelijke startpunt/vertrekpunt te dicht op elkaar zit, dan raakt jouw navigatie van slag. Jouw navigatie kan je dan fantastisch laten zien waar je bent, maar de punten liggen dan zo dicht op elkaar dat deze binnen de foutmarges valklen of net op het randje vallen waardoor de navigatie moeite heeft om exact te lokaliseren waar jouw startpunt is tov jouw positie. Ik heb dit gemerkt op de ZUmo XT maar ook op Google Maps. Die heeft hetzelfde probleem wanneer jouw locatie te dicht op jouw eindbestemming ligt, raakt ie van slag en loop je eerst rondjes om te kijken welke kant je echt op moet.

Dus doe jezelf een plezier en leg de startpunt van jouw routes verder weg dan jouw feitelijke startpunt/vertrekpunt.

8852a5cd-d4a5-40ae-b933-391a29e149e7-image.png