MRA en Basecamp
-
Ik maak mijn routes bijna altijd in MRA op de computer. Omdat ik Navigator 6 gebruik moet ik de route overzetten doormiddel van GPX1.1 en deze weer in Basecamp uploaden. Daar herberekenen en downloaden op de Nav6. Rechtstreeks van MRA naar de Nav6 gaat niet.
Nu kom ik steeds weer verschillen in de route tegen. Zondag was het helemaal bijzonder. Ik maakte een route in de buurt van Zwolle en dat zou een soort rondje moeten zijn. Echter in Basecamp zat er op een bepaalde plek een groot verschil in. Ik heb in MRA een max aantal punten toegevoegd, maar hetvverschil in Basecamp bleef. Uiteindelijk maar de handdoek in de ring gegooid en een andere route gemaakt.
Ik zou wel de route van MRA als track in de Nav6 kunnen zetten door hem rechtstreeks in de map van de Nav6 te zetten. Track rijden doe ik niet graag. Ik zou hem dan alsnog moeten laten herberekenen met de Nav6 naar route. Ik weet dan niet of er verschil in de routes komt.
Het zou kunnen liggen aan het verschil in kaarten, maar in Basecamp kan ik niet kiezen en MRA heeft niks wat daarop lijkt.
Wie heeft er suggesties?
-
Werkt het overzetten met behulp van de knop Exporteren in de menubalk van Routelab? Zelf heb ik een Navigator 5. Die sluit ik met USB aan op mijn Mac. Of zit die Nav VI van jou vast op de motor?
-
@Rob-Verhoeff @Rob-Verhoeff net gedaan en het werkt. Super. Ik heb dat al eerder gedaan en denk dat ik daarmee gestopt ben omdat ik graag routepunten wil zien. Op deze manier zie je die dus niet.
Eigenlijk geen idee hoe het rijdt zonder routepunten. Wat er bijvoorbeeld gebeurd er als je van de route afwijkt.
Ik kom er zo snel mogelijk op terug of misschien kan iemand het antwoord nu al geven.
-
Net een korte route gemaakt en gereden. Hij laat de route zien en laat ook zien waar en wanneer ik af moet slaan. Het staat wel klein en op een andere plek als normaal. Normaal staat het groot aan de rechter zijkant, maar nu staat het klein boven in de rand. Maar oke.
Nu is het wel zo als ik bijvoorbeeld links af moet slaan en het niet doe hij ook geen melding geeft. Als ik weer op de route kom pakt hij het wel weer netjes op. Het lijkt dus wel een soort track. Maar tracks staan in tracks en deze staat in routes.
Voor de rest is het meer Garmin gerelateerd dus ik kan er wel een punt achter zetten.
Ik zal misschien eens kijken hoe ik de route kan overzetten als een echte route. Ik weet op dit moment niet waar het verschil in zit.
Tot zover bedankt.
-
@Speedlink @Speedlink I still have an old Nav 6 (I use an XT and MRA Navigation next these days)and have just used the export function in MRA to transfer a route to it. I use the Garmin (GPX 1.1) then all via and shaping points will transfer with the route file as per the attached screenshot from the Nav 6. As the track goes with the route I can display the track on the screen at the same time as the route which can be useful
-
I created the route and put it on the Nav6 as Garmin 1.1.
He showed it perfectly. Just the way I wanted it.
But when I was on the road, all the Shapingpoints and Waypoints disappeared! Recalculation is turned off. -
Even the waypoint/detour is completely gone.
-
@Speedlink eigenlijk is het eenvoudig. Maak je route met zo weinig mogelijk routepunten op de HERE kaart en kies auto als activiteiten profiel. Eens je route klaar is, sla je deze op als gpx track, poi. importeer deze track in je tracklogs. Open terug je route en maak de track zichtbaar (klik op de drie streepjes naast de routepunten en selecteer tracklogs en de bijhorende track. standaard rode kleur). Kies nu in de toolkit routeoptimalisatie en kies kortste afstand (standaard staat deze op snelste tijd). De route wordt herberekend en je ziet de afwijking van de zwarte routelijn tov de rode track. trek nu je route gelijk met de track. Eens klaar kies je in de toolkit terug snelste tijd (laatste instelling wordt onthouden). Gebruik nu de connector om gpx1.1 (route track poi) naar je nav te sturen (dit is nog steeds een directe route maar na herberekenen in de gps met snelste tijd volgt deze voor 99.99% de track). Maak de track in je nav zichtbaar als referentie.
Herberekenen mag blijven aanstaan. Als je van de route afwijkt zal de nav je naar het eerstvolgend routepunt (blauw bolletje in je route) sturen. Kom je zo tijdens het rijden op een T en zie je de route zowel links als rechts lopen, gebruik dan de skip functie om dat routepunt over te slaan. Vandaar dat het ook belangrijk is dat je je routes maakt met het minimum aan routepunten nodig om met de track overeen te komen. Wil je stops in die route opnemen, wijzig dan je routepunt (druppel) in een waypoint (handje). Deze komen dan als vlaggetje in je route te staan. Je kan zo ook de skip functie van de nav gebruiken zonder dat heel je route wijzigt.
BC heb je zo helemaal niet meer nodig (en dit van een BC die hard gezegd lol) In BC is het allemaal veel sneller mogelijk maar een route uit MRA in BC importeren is een ramp. Je waypoints komen daar als af te roepen via punt in te staan. Dit is dus niet een echt waypoint (POI). Andersom werkt het dan wel beter. Je waypoints worden automatisch handjes. Importeer je een track uit BC in MRA, tja, dan wordt het kruimelspoor serieus uitgedund en maakt soms de meest eigenaardige sprongen. Hier zeker voor verbetering vatbaar -
@Guzt dank je wel voor je zeer uitgebreide uitleg.
Ik heb gisterenavond een filmpje gevonden die ongeveer hetzelfde uitlegt. Deze uitleg naast die van jou gehouden en ze komen aardig overeen.
Wat ik alleen nu even niet begrijp is dat ik in de reisplanner 2 routes met de zelfde naam komen. De ene is met de routepunten en waypoints en de andere is alleen een soort track (kaal met niks). De track kan ik daar weggooien (uit de Reisplanner en niet uit Sporen) en de route blijft het gewoon doen.
Ik heb nog niet gereden met de navigatie, maar zie geen reden dat het problemen gaat geven.
-
Ik begrijp alleen niet waarom je zegt dat de route het best gemaakt kan worden met zo weinig mogelijk routepunten. Ik zet er juist zoveel mogelijk in zodat ik zo dicht mogelijk bij het origineel blijf. Ik dacht dus altijd des te meer routepunten des te beter. Waypoints natuurlijk niet.
Je zegt ook iets over de snelste tijd veranderen in kortere afstand en later weer terugzetten naar de snelste tijd.
Groetjes.
-
@Speedlink in MRA bij toolkit routeoptimalisatie blijft de laatst gekozen keuze bewaard. Standaard staat deze op snelste tijd (ook wat je in je gps dient in te stellen). Ik zet deze gewoon terug nadat min route goptimaliseerd is zodat mijn volgende route terug start met activiteitenprofiel snelste tijd.
Ik maak al mijn routes startend met snelste tijd met een minimum aan routepunten. Eens ik daar tevreden over ben ga ik ze optimaliseren zoals beschreven. Dit is een methode die ik al sinds 2016 toepas in basecamp en sindsdien zijn er me al heel wat gevolgd. -
Ik begrijp er niks meer van.
Vanmorgen een korte testrit gemaakt met een aantal shapingpoints en viapunten. Voorheen als ik de route rechtstreeks ging laden naar de navigatie vanuit MRA waren de shaping points en viapunten wel zichtbaar in de preview, maar zodra ik op start drukte waren alle punten verdwenen. Er werd voorgesteld om de route eerst in Tracks te laden en daar om te zetten in route. Dat werkte.
Vanmorgen toch weer rechtstreeks de route in de routeplanner gezet (gpx 1.1) zonder eerst via Tracks te gaan en wat schets mijn verbazing!! De route is nu wel met shapingpoints en waypoints zichtbaar NADAT ik op start druk.
Zoals gezegd. Ik begrijp er werkelijk niks meer van. Is er misschien een update of zo toevallig geweest. Anders kan ik het echt niet verklaren.
-
@Speedlink De laatste update dateert van deze week, versie 4.1.3 (312Android en 311iOS)
-
@Speedlink deel eens zo'n route met ons dan kunnen we er een keer naar kijken.
Anders dan Guzt heb ik de ervaring dat het maken van veel vormingspunten wel degelijk zin heeft. Het kan zeker ook geen kwaad en zorgt er in ieder geval voor dat de route die je zou willen rijden om daadwerkelijk op je nav komt -
Het delen is geen probleem, maar ik zie niet hoe.
Maar op zich is dat niet echt nodig denk ik want het is niks bijzonders. Ik denk wel dat ik het probleem misschien al weet.Ik denk dat ik hem toen als BMW Motorrad (GPX 1.2) heb geƫxporteerd. Nu doe ik dat steeds als Garmin (GPX 1.1). Tja de Navigator is van BMW dus vind deze keuze niet zo gek, maar toch denk ik dat daar het probleem zit. Ik heb het nog niet kunnen testen, maar ik durf er wel geld op te zetten.
Morgen laat ik het weten. Ik kom er vandaag niet aan toe.
Heeft iemand een ander idee dan hoor ik het graag.Groetjes
-
Wat ik wel merk is dat de Nederlandse benamingen voor Viapunt en Vormingspunt vrij duidelijk is, maar wanneer het naar Engels gaat de een dit en de ander dat zegt.
Ik zou zeggen:
Vormingspunt is hetzelfde als een Shapingpoint. De route moet over die weg. Het is het ballonnetje met cijfer erin. Je krijg geen melding. Geen maximaal aantal.Viapunt is een Waypoint. Het zijn de Handjes in MRA en de vlaggetjes in je navigatie. Dit zijn punten doe je moet bezoeken zoals restaurant, koffie, uitzicht etc. Max aantal is 29.
-
@Speedlink je hebt de benamingen in keer geval goed
-
Maak je route en voeg daar waar je wil stoppen viapunten toe door een vormingspunt te wijzigen in een viapunt. Voeg op dit punt ook een POi toe.
Zet de route via de connector gpx 1.1 over naar je navigator
-
@Hans-van-de-Ven-MR-MRA waarom gpx 1.1? Ik gebruik voor mijn navigator 5 de export naar BMW gpx1.2 en die doet zowel de via punten als de route conversie prima. Ook als ik gpx 1.2 exporteer en via verkenner in de GPXdir van de navigator zet.
Ik heb gemerkt dat een Zumo396 wel verschil maakt tussen exporteren via connector en via de file export. Bij de laatste geen via-punten, bij de eerste wel.