MRA & Apple Carplay Ervaring
-
Ik probeer MRA (Versie 4.04 - 216) op Apple iPhone 11 Pro met iOS 16.6 te gebruiken in de wagen die enkel bedraad Apple CarPlay ondersteunt. Hierdoor moet de telefoon met een USB kabel in de middenconsole worden verbonden en is deze bijgevolg ook niet zichtbaar (telefoon zit in bakje onder armsteun) en kan ik alleen beroep doen op het CarPlay scherm in de wagen.
Gebruik bij verschillende routes doet mij veronderstellen dat MRA zo is opgevat dat altijd beide schermen (telefoon en nav scherm van de wegen) tegelijkertijd zichtbaar en bereikbaar moeten zijn.
Dit leidt echter tot een aantal ongemakken/problemen voor de gebruiker en die kwamen in de vorige mobiele Navigation app niet voor, zoals bijvoorbeeld:
- Een route kan enkel geselecteerd en worden ingeladen via het scherm van de telefoon en niet via het CarPlay navigatiescherm van de wagen. Ondanks het feit dat dit heel onhandig is met een telefoon die in het opbergvak van de middenconsole zit, zou ik hiermee nog kunnen leven omdat je de route voor vertrek kunt instellen. Het zou echter veel handiger zijn, mocht er een route zoekfunctie beschikbaar zijn
- Routepunten kunnen enkel via de telefoon worden overgeslagen en niet via het CarPlay navigatiescherm
- Maximum toegelaten snelheid wordt alleen op de iPhone en dus niet in het CarPlay scherm weergegeven
Tevens treden er nog andere problemen bij het gebruik van de MRA toepassing:
- Het Carplay scherm toon niet altijd de te rijden route, enkel de richtingsindicatie (bvb. in 300m rechts afslaan) wordt dan getoond, terwijl de te rijden route niet zichtbaar is op de kaart
- Soms gebeurt het dat de weergave van de kaart op het CarPlay navigatiescherm bevriest en dus niet mee evolueert met de te rijden route, terwijl de route indicatie wel blijft werken. Je kan dan nog wel de route op basis van de routeindicatie blijven rijden maar je moet op complexe overgangspunten/kruispunten wel een beetje gokken waar je moet afslaan of doorrijden. Op het scherm van de telefoon werkt het dan wel (maar deze is niet zichtbaar). Loskoppelen en heraansluiten helpt niet. Alleen de MRA app uitzetten en herstarten is dan de oplossing. In het midden van een route is dit helemaal niet handig omdat er dan heel wat routepunten moeten worden overgeslaan.
- Ondanks het feit dat de instelling voor spraakinstructies uit staat en alleen de flitsers is geactiveerd, schakelt MRA over naar de radio als op de route een flitspaal gepasseerd wordt. Dit is heel vervelend als de radio uit staat. Deze moet dan telkens manueel uitgezet worden
Kunnen hier in de nabije toekomst oplossingen verwacht worden? In het ideale geval, werkt de combinatie telefoon en CarPlay navigatiescherm zoals WAZE waarbij de telefoon een lijst geeft van de komende kruispunten met hun richting en afstand en het CarPlay scherm de kaart met route, routebegeleiding, toegelaten snelheid, flitspalen en/of politiecontroles... weergeeft en tenslotte ook de mogelijkheid biedt om routepunten over te slaan en zelfs nieuwe routes te selecteren. Strikt genomen hoeft het telefoonscherm dan niet zichtbaar te zijn. Deze functionaliteiten waren wel in de Navigation app aanwezig.
Als er hiervoor geen oplossing komt, kan ik misschien uitkijken naar een dongle die draadloos CarPlay mogelijk maakt (bvb. Carlinkit of Ottocast) en moet ik een houder voorzien voor het plaatsen van mijn iPhone op een zichtbare en bereikbare plaats bij het dashboard. Probleem hierbij is dat het dan wel heel druk wordt rond het dashboard want dan moet er nog een stroomkabel worden voorzien (om de iPhone opgeladen te houden) en op dit moment is daar al een Coyote Up geïnstalleerd.
Tevens is zo'n dongle + goede telefoonhouder een bijkomende investering die ik wil vermijden als er op de kortere termijn een vooruitzicht is op verbetering.
Dank bij voorbaat om meer inzicht te geven in de toekomstige evolutie van de functionaliteiten van CarPlay
-
@Filip-Lecomte ik heb dezelfde ervaring. Inmiddels is er wel een zoek functie, maar vaak komt er bij navigeren geen blauwe route in beeld. Bij gedeeld scherm ( wat me zo ideaal leek met Spotify) is ook vaak een probleem terwijl volledig scherm dan wel goed is gestart vanaf telefoon. Ik heb speciaal voor MRA een CarPlay scherm voor de motor aangeschaft. Dat route punten overslaan hoop ik dus wel functioneel te krijgen, want ik wil geen telefoon van 900 euro op het stuur die je er steeds af moet halen als je een foto wilt maken, en waarvan de camera stuk kan gaan. Ondanks trillingsdemper trilt die telefoon als een malle.
-
Dank nog voor de uitgebreide feedback!
Hier kan zeker verbetering in worden verwacht. We zijn momenteel bezig om de volgende functionaliteiten toe te voegen in Apple CarPlay & Android Auto:
- Rijbaan indicatoren (eenvoudige weergave)
- Snelheids limiet
- Flits meldingen
Daarna gaan we ook kijken naar routes inladen, waypoint tonen / overslaan en nog meer
Zo lang je niet alles kan zien / doen in CarPlay is er inderdaad bewust voor gekozen dat de kaart ook op je telefoon zichtbaar is. Hierdoor heeft de gebruiker wel toegang tot alle functionaliteiten die de app heeft.
Verder zijn we ook druk met de stabiliteit maar dat is (helaas) erg lastig.