Navigatie onverhard
-
Goedendag,
Als ik een route navigeer kan ik toegestane wegen selecteren.
Echter staat hier geen onverharde wegen bij. Het is al een paar keer gebeurd dat hij me over een onverharde weg wil sturen.
Gaat het mogelijk worden om dit te vermijden bij het gebruik van de navigatie zonder vooraf gemaakte route?Is er verder wat informatie beschikbaar over hoe Toegestane wegen precies werkt icm. de keuze hoe kronkelig de route moet zijn?
Groeten Tim
-
@Tim-van-den-Hurk op het scherm dat je krijgt te zien voordat de navigatie wordt gestart, kan je onverharde paden toestaan / verbieden
-
This post is deleted! -
@Corjan-Meijerink TS bedoelt volgens mij "routes" vanuit de bestemmingen of rondrit generator. Daar heb je idd geen mogelijkheid om zandwegen ter vermijden vanwege de achterliggende OSM engine.
Zandwegen kan je alleen vermijden via de Nav module dus.
-
@StefanHummelink correct
Als je een bestemming hebt gevonden, dan navigatie start kan je daarna zandpaden nog uitzetten -
Sorry ik snap niet hoe
Ik voer boven in de zoekbalk het adres waar ik heen wil.
Vervolgens kies ik de meest kronkelende route.
Hier staat toegestane wegen, maar zandwegen staat hier niet bij.Vervolgens druk ik op de gele pijl om te navigeren.
Daarna kan ik alleen nog op start drukken.Wat mis ik?
-
@Tim-van-den-Hurk before you click start, you can disallow dirt roads. You may have to scroll up the bottom of the screen in portrait mode.
-
@Doug-Robinson @Tim-van-den-Hurk in landscape on a smartphone you also have to scroll. Screen is just to small.
-
@Doug-Robinson I do not get these options.
I only get them when I use a pre made route via website.Not when I choose destination or round in app.
-
@Tim-van-den-Hurk Kijk even deze short:
https://youtu.be/OpF3pPg0xpg (Maximaliseer het video beeld)Je kan de zandwegen alleen uitzetten in het navigatie menu dat in de navi module zit!
Bij het starten van de route berekening vanuit "Bestemming" begin je in de OSM kaart. Daar kan je dat niet. Druk je dan het navi pijltje om naar de Navi module te gaan, dan pas komen de route instellingen van de HERE kaart tot je beschikking.
-
@StefanHummelink said in Navigatie onverhard:
rekening vanuit "Bestemming" begin je in de OSM kaart. Daar kan je dat niet. Druk
Die optie krijg ik alleen als ik voor een rechte route kies, dan kan ik daarna inderdaad in de navigatie onverharde wegen uitschakelen.
Als ik echter de route een stap meer gekronkeld zet, of ik maak een rondrit, dan kan ik daar niets meer kiezen.
En juist met die kronkelritten wil hij me door zandpaden sturen
-
@Tim-van-den-Hurk Verdomd, dat is interessant! Bij mij ook, natuurlijk.
Nu je er over nadenkt is het ook enigzins logisch als je weet hoe op de achtergrond de initiΓ«le route vanuit de generator gemaakt wordt: namelijk in OSM.
De A-B snelste route is zowel in de OSM map als HERE prima te maken, en dus krijg je bij rechtstreekse route wel de opties om naderhand in de HERE map alsnog de "route te wijzigen" door b.v. zandwegen alsnog te vermijden.
Ik vermoed dat bij anders dan rechtstreekse route, een track naar de nav module wordt gestuurd, en daar kan je dan geen routering instellingen meer op loslaten, omdat dat inherent niet meer in een track aanwezig is!
@Corjan-Meijerink klopt dit? Komt er later alsnog de mogelijkheid om bij de generatie enerzijds in de OSM kant of in de HERE kant alsnog deze zandwegen etc te vermijden? Het vergt natuurlijk een complex generator algoritme.
-
@StefanHummelink
Het klinkt inderdaad zeker logisch wat je zegt.Echter is het niet erg bruikbaar als dat niet kan.
Ik heb namelijk al een aantal keer gepoogd een rondrit of kronkelroute te laten genereren en ben deze ook gaan rijden.
Echter stuurt hij me dan geregeld over een zandpad.Als ik dan het zandpad niet inrijd heb je kans dat hij de meest korte route naar het eindpunt gaat berekenen, dus niet de ronde afmaakt, dat is al een aantal keer gebeurd nu.
Dus wat dat betreft is de functie dan onbruikbaar.
Daarna over gestapt op Tomtom, daar ging het prima met een kronkelroute.
-
@Tim-van-den-Hurk said in Navigatie onverhard:
Echter is het niet erg bruikbaar als dat niet kan.
Eens! Ik wil ook absoluut niet op zandpaden terecht komen, en als zandwegen inderdaad niet door het OSM algoritme kiesbaar of niet kiesbaar vermeden kunnen worden, dan is ook voor mij deze functie onbruikbaar nu.
Benieuwd wat @Corjan-Meijerink reageert. Nu weten we allemaal dat Corjan zelf niet vies is van een beetje zand, misschien is dat wel de reden.
-
@StefanHummelink zand is simpelweg een verplichting - zonder zand geen avontuur
Onze huidige OSM route generator kan geen zandwegen vermijden (ook de routeplanner ondersteunt dit niet). Genereerde routes worden als track naar HERE gestuurd dus daarom kan je dan niet nog extra dingen vermijden.
Bij snelste weg wordt de A-B navigatie van HERE gestart en kan je alles vermijden wat HERE ondersteunt.
-
@Corjan-Meijerink said in Navigatie onverhard:
zand is simpelweg een verplichting - zonder zand geen avontuur
Spreek lekker voor jezelf
-
@Corjan-Meijerink said in Navigatie onverhard:
Onze huidige OSM route generator kan geen zandwegen vermijden (ook de routeplanner ondersteunt dit niet). Genereerde routes worden als track naar HERE gestuurd dus daarom kan je dan niet nog extra dingen vermijden.
Maar dat betekent dan inderdaad wel dat voor zandweg vermijdende rijders, de huidige OSM generator eigenlijk een beetje nutteloos is. Tenzij je continue wilt omdraaien bij zandwegen haha!
Komt er op lange termijn een HERE rondrit generator?
-
@StefanHummelink βlangeβ => geen idee
-
@Corjan-Meijerink nou, op korte sowieso niet, dus vandaar de vraag om lange.
-
@StefanHummelink eigenlijk moet ik bekennen dat ik voor het maken van een rondrit de website gebruik. Dat doe ik niet ff voor ik opstap via de app. En dan kan ik gelukkig wel alle kanten op en zeker niet het zand in!