Here kaart
-
Hallo alle,
Als ik de here kaart gebruik, met "niets vermijden" en ik plaats een route punt op het water bij een pondje gaat deze toch een route zoeken over wegen i.p.v. het pondje over te steken dit doet hij ook als de route punten net voor en na het pondje plaats, echter de open street source kaart doet dit wel goed, mijn hulpvraag hoe krijg je dat in de here kaart ook voor elkaar.alvast bedankt
Stefan. -
dan moet je plannen alsof je AUTO rijdt ipv MOTOR.
-
-
Mijn eerste vraag zou zijn:
Is die pont geschikt om met een motorvoertuig mee over te steken? Sommige pontjes doen alleen fietsers/voetgangers -
Je kan het "afdwingen" om toch met de pont te gaan en dat doe je op deze manier (dit is mijn persoonlijke methodiek wat voor mij werkt):
Zet aan beide kanten van de pont een vormingspunt

Selecteer de vormingspunt met het hoger cijfer (in voorbeeld vormingspunt 3) door erop te klikken zodat je het pop-up menu krijgt:

Klik op de 3 stippen aan de rechterkant (rode pijl) van de pop-up menu:

Klik op het symbool met de autootje (2de van rechts onderste rij) met aanduiding overslaan:

Na klikken op de knop zal de route via de pont gaan:

Dit is een voorbeeld route, maar dit gaat zeker werken voor jouw route.
-
-
Dat werkt alleen in de planner, niet in de navigatie-app (tenzij je route-als-track rijdt).
De reden hiervoor (nog maar eens) is dat een overtocht met een veerpont op inlandse wateren door HERE wordt geïnterpreteerd als een oversteek van een half uur. Is er een omweg van minder dan een half uur, dan zal die dus gekozen worden door het HERE algoritme. Als je plant met kortste route ingesteld, dan heb je hier om diezelfde reden ook geen last van.
-
Dat werkt alleen in de planner, niet in de navigatie-app (tenzij je route-als-track rijdt).
De reden hiervoor (nog maar eens) is dat een overtocht met een veerpont op inlandse wateren door HERE wordt geïnterpreteerd als een oversteek van een half uur. Is er een omweg van minder dan een half uur, dan zal die dus gekozen worden door het HERE algoritme. Als je plant met kortste route ingesteld, dan heb je hier om diezelfde reden ook geen last van.
said in Here kaart:
Om mezelf even te corrigeren: Mijn eigen stelling klopt al zeker een jaar niet meer. Tegenwoordig gaat als je de off-road functie gebruikt, wel degelijk keurig over het pontje. Het offroad traject wordt weergegeven met een stippellijn.

(Credits @Bart-De-Medts)
-
Hallo alle,
Als ik de here kaart gebruik, met "niets vermijden" en ik plaats een route punt op het water bij een pondje gaat deze toch een route zoeken over wegen i.p.v. het pondje over te steken dit doet hij ook als de route punten net voor en na het pondje plaats, echter de open street source kaart doet dit wel goed, mijn hulpvraag hoe krijg je dat in de here kaart ook voor elkaar.alvast bedankt
Stefan.@Stefke-1 Er is een goede verklaring waarom dit gebeurt:
In de kaartdata is een standaard vertraging opgenomen voor veerbootoversteken. Daardoor wordt een oversteek niet alleen op afstand beoordeeld, maar ook op tijd.
Tijdens het plannen van je route kun je in de toolkit kiezen tussen “kortste” en “snelste” route. Dit kan tegenwoordig zowel in het auto- als motorprofiel, dus de eerdere reactie van @superg is inmiddels achterhaald.
Concreet betekent dit:
• Als de vertraging van de veerboot bijvoorbeeld in de kaartdata 15 minuten is en de omweg minder tijd kost dan die 15 minuten:
• Bij “snelste” kiest de routeplanner voor de omweg.
• Bij “kortste” wordt puur naar afstand gekeken en pakt hij wél de veerboot.Je kunt dus zelf kiezen wat je wilt:
• Route berekenen op “kortste” om de veerboot te gebruiken.
• Of de “offroad”-methode toepassen zoals hierboven beschreven. -
@superg said in Here kaart:
dan moet je plannen alsof je AUTO rijdt ipv MOTOR.
Deze is de meest belangrijkste! De meeste "starters" zetten em op MOTOR omdat..... ja ik rij toch motor...!!!!
Fout, fout fout en nog es 100x fout

Het beste is inderdaad de route over te zetten naar AUTO, dit geeft het minste ellende. Totdat je een route inplant over een stukje weg die gesloten is voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen, dit beruchte bord:

Let op:
Verkeersbord C06 wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het betekend niet Gesloten voor alle motorvoertuigen (verkeersbord C12), maar Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. Dus bij dit bord mag je lekker met je motor doorkachelen tenzij je een motor met zijspan hebt, dan mag het weer niet.Hoe zet je jouw TRANSPORTMODUS om van MOTOR naar AUTO:
Hier zijn 2 opties voor:
optie 1 : vaste instelling in jouw profiel op de webversie MRA
optie 2 : instelling wijzigen in de route zelfOPTIE 1:
Met deze optie worden alle nieuwe routes standaard gemaakt met transportmodus AUTO
Klik op jouw account

Wijzig de standaard transportmodus van MOTOR naar AUTO

OPTIE 2:
In de route zelf. Klik links op de 3 liggende balkjes

Klik op Route-informatie

Wijzig transportmodus naar AUTO

Succes!