Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
  • MyRoute-app
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. Export assistance
  3. [Export] Garmin
  4. Verkeers Informatie Garmin en GPX 1.2

Verkeers Informatie Garmin en GPX 1.2

Scheduled Pinned Locked Moved [Export] Garmin
8 Posts 3 Posters 60 Views 1 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • Michel van den Berg 3 0 Offline
    Michel van den Berg 3 0 Offline
    Michel van den Berg 3 0
    wrote last edited by

Ik begin mij lekker thuis te voelen in het RMA Gold gebeuren maar loop de laatste maanden toch tegen vreemde zaken aan wat routes exporteren betreft naar mijn Garmin XT1.

Op het forum zie ik dat er verschil is tussen de export connector gebruiken of opslaan als, wat ik al vreemd vindt.
    Soms kan ik nog beter de route vanuit de app downloaden met drive naar de garmin en dan loopt het vaak wel.

Waar loop ik nu tegenaan:
    Ben al gaan werken met GPX 1.2 wat prima werkt, echter regelmatig ging mijn route stuk en werd ik omgeleid.
    Dit komt achteraf doordat ik op de garmin verkeersinformatie heb aanstaan die gekoppeld is aan de telefoon met de app Drive.
    Hij gaat dan zelfs over snelwegen die uit staan.

Ik zet GPX 1.2 naar Zumo XT, verkeers info staat aan.
    Ga naar reisplanner en start de route op, voorbeeld met alle stops er in zier er prima uit.
    5-10 sec. nadat route gestart is brabbelt de zumo dat er ergens op de route een afsluiting is en herberekend de route compleet, dit gebeurd consequent.

Ik stop de route, ga naar sporen waar uiteraard de track ook staat, deze converteer ik dan naar reis en open die in de reisplanner, dan wordt de route niet herberekend, kan ik hem prima rijden en zie ook de verkeers info op de route voorbij komen, echter ben ik dan wel mijn stopplaatsen kwijt.

Heeft hier al iemand ervaring mee, mijn gevoel is dat dit nu een half jaar aan de orde is.

Marinus van Deudekom 1 Reply Last reply
    0
    • John S Parry Online
      John S Parry Online
      John S Parry
      wrote last edited by

I've converted to the XT3 from the original XT, so my input isn't apples-to-apples. But I'm guessing the XT handles Traffic in a similar way.

In your XT settings, go to Navigation/Traffic. There should be an option to make recalculation optional. Turn off automatic and you should be OK.

1 Reply Last reply
      0
      • Michel van den Berg 3 0 Michel van den Berg 3 0

Ik begin mij lekker thuis te voelen in het RMA Gold gebeuren maar loop de laatste maanden toch tegen vreemde zaken aan wat routes exporteren betreft naar mijn Garmin XT1.

Op het forum zie ik dat er verschil is tussen de export connector gebruiken of opslaan als, wat ik al vreemd vindt.
        Soms kan ik nog beter de route vanuit de app downloaden met drive naar de garmin en dan loopt het vaak wel.

Waar loop ik nu tegenaan:
        Ben al gaan werken met GPX 1.2 wat prima werkt, echter regelmatig ging mijn route stuk en werd ik omgeleid.
        Dit komt achteraf doordat ik op de garmin verkeersinformatie heb aanstaan die gekoppeld is aan de telefoon met de app Drive.
        Hij gaat dan zelfs over snelwegen die uit staan.

Ik zet GPX 1.2 naar Zumo XT, verkeers info staat aan.
        Ga naar reisplanner en start de route op, voorbeeld met alle stops er in zier er prima uit.
        5-10 sec. nadat route gestart is brabbelt de zumo dat er ergens op de route een afsluiting is en herberekend de route compleet, dit gebeurd consequent.

Ik stop de route, ga naar sporen waar uiteraard de track ook staat, deze converteer ik dan naar reis en open die in de reisplanner, dan wordt de route niet herberekend, kan ik hem prima rijden en zie ook de verkeers info op de route voorbij komen, echter ben ik dan wel mijn stopplaatsen kwijt.

Heeft hier al iemand ervaring mee, mijn gevoel is dat dit nu een half jaar aan de orde is.

Marinus van Deudekom Do not disturb
        Marinus van Deudekom
        RouteXpert
        wrote last edited by

@Michel-van-den-Berg-3-0 als je vanuit MRA routes overzet, op welke manier dan ook, naar een XT zorg er dan voor dat van tevoren herberekenen EN verkeers informatie uit is geschakeld. Anders zal je Garmin de route van herberekenen op een manier die jij niet had bedoeld. Zorg in ieder geval voor voldoende shaping points en vermijd allerlei uitsluitingen of in MRA of in je Garmin.

Honda Goldwing GL1500,
        Honda Silverwing GL 650
        DMD2 T865X 8 inch Android tablet using MRA next for navigation
        Garmin XT sold
        Samsung S24FE mounted on a Quadlock and using Android Auto in my car

John S Parry 1 Reply Last reply
        0
        • Marinus van Deudekom Marinus van Deudekom

@Michel-van-den-Berg-3-0 als je vanuit MRA routes overzet, op welke manier dan ook, naar een XT zorg er dan voor dat van tevoren herberekenen EN verkeers informatie uit is geschakeld. Anders zal je Garmin de route van herberekenen op een manier die jij niet had bedoeld. Zorg in ieder geval voor voldoende shaping points en vermijd allerlei uitsluitingen of in MRA of in je Garmin.

John S Parry Online
          John S Parry Online
          John S Parry
          wrote last edited by John S Parry

@Marinus-van-Deudekom said:

if you transfer routes from MRA, in any way, to an XT, make sure that recalculation AND traffic information is turned off in advance. Otherwise, your Garmin will recalculate the route in a way you didn't intend.

For clarification, you do not have to turn traffic information completely off. All that is necessary is to disable the option that avoids traffic delays automatically. This will stop auto recalculation. It's described in the XT Users Manual:

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-E024D22C-EA17-40B3-A63F-E9535D86014B/EN-US/GUID-A482BB24-F5E9-4B93-A930-68478FC1C14D.html

1 Reply Last reply
          0
          • Marinus van Deudekom Do not disturb
            Marinus van Deudekom
            RouteXpert
            wrote last edited by

Files op uw route vermijden
            Om files te kunnen vermijden moet u verkeersinformatie ontvangen.

Het toestel berekent standaard de optimale route om files automatisch te vermijden. Als u deze optie hebt uitgeschakeld in de verkeersinstellingen (Verkeersinstellingen), kunt u handmatig verkeersinformatie bekijken en files vermijden.

Selecteer tijdens het navigeren Menu > Verkeersinfo.
            Selecteer Alternatieve route, indien beschikbaar.
            Selecteer Ga!.

Wat dus daar staat is uitschakelen. Mocht je op je route een file tegenkomen kun je handmatig de file omleiding zoeken en eventueel accepteren.
            Het is dus kennelijk niet zo dat verkeers informatie gepromt kan worden.
            In die verkeersinformatie staat bovendien veel meer dan alleen file informatie. Gaat ook om afsluitingen en werkzaamheden. Als zich dat ERGENS op je zorgvuldig geplande route voordoet gaat de Garmin dus herberekenen als je dat aan hebt staan. Dus uitzetten

Honda Goldwing GL1500,
            Honda Silverwing GL 650
            Garmin XT sold

0

Files op uw route vermijden
              Om files te kunnen vermijden moet u verkeersinformatie ontvangen.

Het toestel berekent standaard de optimale route om files automatisch te vermijden. Als u deze optie hebt uitgeschakeld in de verkeersinstellingen (Verkeersinstellingen), kunt u handmatig verkeersinformatie bekijken en files vermijden.

Selecteer tijdens het navigeren Menu > Verkeersinfo.
              Selecteer Alternatieve route, indien beschikbaar.
              Selecteer Ga!.

Wat dus daar staat is uitschakelen. Mocht je op je route een file tegenkomen kun je handmatig de file omleiding zoeken en eventueel accepteren.
              Het is dus kennelijk niet zo dat verkeers informatie gepromt kan worden.
              In die verkeersinformatie staat bovendien veel meer dan alleen file informatie. Gaat ook om afsluitingen en werkzaamheden. Als zich dat ERGENS op je zorgvuldig geplande route voordoet gaat de Garmin dus herberekenen als je dat aan hebt staan. Dus uitzetten

John S Parry Online
              John S Parry Online
              John S Parry

By default, the device calculates the optimal route to automatically avoid traffic jams. If you have disabled this option in the traffic settings (Traffic Settings), you can manually view traffic information and avoid traffic jams.

I'm not sure what you're saying here. If you import a GPX route from a routplanner (MRA, Basecamp, whatever), on import, the XT will calculate according to your waypoint placements and other setting avoidances (dirt roads, etc) if those come into play. As part of this, Traffic is not considered in any way shape or form.

While navigating, select Menu > Traffic.
              Select Alternate route, if available.
              Select Go!.

So what it says there is switch off.

What this says is that if you're stuck in traffic, and you have automatic traffic recalculation turned off in XT settings, you have the option of manually selecting an alternate route, if presented/available. If you select that option, the XT will recalculate. If you don't, your route will remain as-is, and you'll stay the course. Nothing happens without your intervention.

I think what you're missing is that (1) the runtime presentation of Traffic information, and (2) possibly selecting an alternate route in a heavy traffic situation, are two completely different things. If enabled, Traffic is a real-time service which is always available to you. Traffic recalculations are configurable, meaning nothing happens unless you choose it through setting options. Up front GPX route calculations on import into the XT have nothing to do with traffic at all. Unless I'm mistaken, that's what you seem to be implying.

1 Reply Last reply
              0
              • Marinus van Deudekom Do not disturb
                Marinus van Deudekom
                RouteXpert
                wrote last edited by

Nee dat zeg ik niet. Als de route geïmporteerd is EN gestart en je heb verkeersinformatie aan staan zal de Garmin de hele route beschouwen en als er ergens op die route een item is mbt verkeersinformatie, zal de Garmin de route van herberekenen. Daar zit dan geen keuze meer op. Aan is herberekenen uit gebeurd er niks. Dus dan heb geen keuze meer. Vandaar uit zetten

Honda Goldwing GL1500,
                Honda Silverwing GL 650
                Garmin XT sold

0

Nee dat zeg ik niet. Als de route geïmporteerd is EN gestart en je heb verkeersinformatie aan staan zal de Garmin de hele route beschouwen en als er ergens op die route een item is mbt verkeersinformatie, zal de Garmin de route van herberekenen. Daar zit dan geen keuze meer op. Aan is herberekenen uit gebeurd er niks. Dus dan heb geen keuze meer. Vandaar uit zetten

John S Parry Online
                  John S Parry Online
                  John S Parry

If the route has been imported AND started and you have traffic information turned on, the Garmin will consider the entire route and if there is an item regarding traffic information somewhere on that route, the Garmin will recalculate the route of.

This is not always true. If you're running a route imported from a GPX, the XT will not automatically recalculate due to traffic unless you leave the default "automatic recalculate" in place. From the XT Manual:

Optimize Route
                  Enables the device to use optimized alternate routes automatically or upon request

The key is to change the setting to "upon request". There many/many settings that should be updated when configuring an XT, and this is just one of them.

To the best of my knowledge, there are only two XT Settings for situations that can trigger real-time route recalculation:

1. Off-Route
                  2. Traffic

Both are configurable to be prompted before anything happens. I always configure "prompted" in settings to have total control over the situation. I live in possibly the most traffic congested area of the USA (Los Angeles), and although alerted, I've never requested a Traffic recalculate. I have my phone mounted next to the XT, and always run Google Maps when riding through urban areas for the best possible Traffic info. That's a different story, but it's a much better approach than depending on any other service for alternate route situations.

In any case, I hope this clears things up.

1 Reply Last reply
                  0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Register Login
                  Reply
                  • Reply as topic
                  Log in to reply
                  • Oldest to Newest
                  • Newest to Oldest
                  • Most Votes

ACTIVE USERS
                  John S Parry
                  John S Parry
                  Marinus van Deudekom
                  Marinus van Deudekom
                  Michel van den Berg 3 0
                  Michel van den Berg 3 0
                  POPULAR TOPICS
                  • Verkeers Informatie Garmin en GPX 1.2
                    John S Parry
                    John S Parry
                    0
                    8
                    60

• Update 5.2.2 - Quick fix
                    Marinus van Deudekom
                    Marinus van Deudekom
                    6
                    30
                    1.4k

• Welke instelling
                    M. Schrijver
                    M. Schrijver
                    0
                    27
                    449

• instelling voor exact track rijden
                    EMW-motorridders
                    EMW-motorridders
                    0
                    6
                    241

• nieuwe Belgische gebruiker
                    chris 18
                    chris 18
                    1
                    6
                    190

• Garmin Drive app update route fail
                    Travellexxie
                    Travellexxie
                    0
                    2
                    27

• Auto skip many waypoints by itself while I was on route. [5.2.0 - 474]
                    M. Schrijver
                    M. Schrijver
                    0
                    46
                    3.2k

• Elektrisch voertuig
                    Marinus van Deudekom
                    Marinus van Deudekom
                    0
                    13
                    186

MY GROUPS