Offroad route via OSM
-
Via de OSM kaart heb ik in de MRA Routeplanner met succes diverse offroad routes gemaakt. Deze kaart maakt het mogelijk om op 99% van de wegen waar ik offroad wil rijden gewoon een route te maken. Een hele enkele keer lukt het niet en dan zet ik het betreffende segment op offroad. Hiermee maakt hij dan een rechte lijn naar het volgende punt. Deze lijn is ook te zien wanneer ik in de MRA-app druk op "open route". Op dit scherm is het voor mij mogelijk om de lijn te volgen zonder instructies.
Tot zover prima, alleen nou liep ik vandaag tegen een wat groter traject aan waarop de OSM kaart geen route wilde maken. Ik zou daarbij graag meerdere punten, met rechte lijnen, aan elkaar willen laten verbinden. Echter slaat de planner de tussenliggende punten over bij het tonen van de rechtelijn. Om het geheel wat duidelijker te maken heb ik wat afbeeldingen gemaakt:
Zie hier de routeplanner waarbij ik meerdere aaneengesloten routepunten via segmenten op offroad* heb gezet:
Zie hier de routepunten in het menu links in beeld. Zoals je ziet staan meerdere aaneengesloten punten op offroad*:
Zo ziet het er uit op mijn telefoon in de app:
Is hier een oplossing voor te maken achter de schermen? En weet iemand of dit gebruikelijk is binnen OSM?
*Er is ook nog een mogelijkheid om een routepunt te selecteren en dan op het offroad knopje te drukken, zoals we dat kennen bij een veerboot of andere blokkade in de HERE kaart. Je krijgt dan de omweg alsnog in de app te zien, dus dat is hierbij geen optie. In dit voorbeeld gebruik ik dus de OSM kaart en de mogelijkheid om het segment op offroad te zetten.
-
@CD130, je slaat het hele segment over, dan is dit wat je krijgt. Als je de routepunten wilt verbinden, dan moet je het overslaan op segment weer uit zetten, en op elk van de tussenliggende punten overslaan kiezen.
-
@Con-Hennekens aha, met offroad selecteren via segmenten op meerdere punten sla je deze dus volledig over. Als ik alleen kies voor de overslaan optie, krijg ik bij het tonen van de route in de app niet de rechte lijnen te zien, maar een alternatieve berekening. Flow the line is daarmee niet mogelijk. Zouden de appmakers daar iets aan kunnen doen of is er nog een andere optie?
-
vraag: je maakt dus een route in osm maar ik denk dat ik ook zie dat je mra next app laat zien. hoe gebruik je dan MRA Next app met osm route ?
-
@Bouke-Ent said in Offroad route via OSM:
hoe gebruik je dan MRA Next app met osm route ?
Daar is maar één manier voor zoals TS ook uitlegt in de eerste alinea van zijn bericht: het volgen van de lijn...
Op deze manier kan je in de OSM-kaart ook prima fietsroutes maken en navigeren met de app. -
@Rob-Verhoeff fiets route methode was me bekent maar het was me niet duidelijk hoe TS dit doet.
-
@CD130, zou je die route eens willen delen?
-
@Bouke-Ent Dat kan maar op één manier en dat is via de jouw bekende fietsroute methode.
-
@Con-Hennekens Het deel waar het om gaat in dit voorbeeld heb ik zojuist gedeeld:
Via segmenten offroad:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/10080353?mode=shareVia overslaan:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/10080387?mode=shareDit is dus wat ik graag zou willen zien in de MRA-app en dan via "folow the line" kan volgen:
-
@CD130 Ik heb jouw 'lek' boven. Het 'volg-de-lijn-principe' betekent ook dat je als profiel moet kiezen voor 'Te voet' of 'Fiets'. Als je dat doet, dan kan je prima jouw route volgen. Ook in de navigatie-app volgens het 'volg-de-lijn-principe'. Alleen even afstappen van de denkwijze dat je altijd moet kiezen voor 'Motor' of 'Auto' profiel
Ik ga niet mee, want ik heb een bloedhekel aan offroad (tenzij ik daar mag wandelen). Hieronder jouw route met profiel voor een wandelaar!
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/10080245?mode=share
En hieronder jouw eigen route van de link in het bericht hierboven:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/10080390?mode=share
En in de app ziet er ook prima uit. Ik ga er vanuit dat als je de route daadwerkelijk gaat rijden de routepijl wel onderaan in je scherm begint zoals gewoonlijk tijdens de navigatie. Ik zit nu natuurlijk lekker thuis op de bank...
-
@Rob-Verhoeff Thanks voor het meedenken Rob, maar dit is niet wat ik precies bedoel. In dit geval is er kennelijk een pad dat door OSM is aangegeven als voetpad. Toevallig weet ik dat je daar 100% zeker met de motor/auto kan rijden, maar dat staat dus even los van deze vraag.
Wat ik bedoel is in de middle of nowhere een aaneenschakeling van rechte lijnen tussen routepunten (en dan het liefst in de OSM kaart). Op plaatsen waar dus geen (geschikte) weg loopt. Neem als test bijvoorbeeld het strand*. Deze weergave zou ik dan graag willen kunnen tonen in de app:
Ik vind het lastig uit te leggen, dus hoop dat je het hiermee snapt
Strandvoorbeeld dat ik graag zou willen kunnen tonen in de MRA-app:
-
Gewoon omdat het kan even de route in de DMD routeplanner getekend:
https://www.drivemodedashboard.com/router/#map=14/44.1066/7.5687/standard&lonlats=7.516708,44.12709;7.516708,44.12709;7.516966,44.119753;7.516966,44.119753;7.521172,44.108658;7.521172,44.108658;7.521172,44.102247;7.521172,44.102247;7.52954,44.097444;7.52954,44.097444;7.537565,44.087581;7.537565,44.087581;7.544088,44.085853;7.544088,44.085853Zonder ook maar ergens op te drukken ging de DMD planner vanzelf rechte lijnen maken. Dat is handig!!!
Teken hem zelf maar: https://www.drivemodedashboard.com/router/#map=5/50.990/9.860/standard
Helaas is DMD er (nog) niet voor iOS.
@Corjan-Meijerink snap dat dit onderwerp geen prioriteit heeft, maar zou je de wens willen noteren om zoals het voorbeeld op het strand weer te kunnen geven in de MRA-app? Doordat er geen berekeningen hoeven te worden gedaan, lijkt mij dit een realistische aanpassing aan de app. Dan kan ik die via follow the line gebruiken voor navigatie en kan ik ook Waypoint met bijzonderheden/kleurtjes toevoegen en blijven gebruiken De gehele route is dan uiteraard alleen zonder instructies te gebruiken, maar dat is bij off-road track navigatie geen ramp Hiermee is de MRA-app dan te gebruiken voor het rijden op "wegen" die niet op de kaart staan
-
@CD130, ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Bij het openen in de app wordt een route meteen herberekend, en aangezien de app het overslaan niet snapt, wordt dat een knoddelboel...
Ik denk wat jij het beste kunt doen is de route exporteren als GPX 1.1, en dan weer importeren als routetrack. Het is dan geen route meer, en dan gaat het wel goed.
EDIT:
Nee dus, ook dan gaat het niet goed. Bij het exporteren als track wordt er schijnbaar een routecalculatie gedaan, zelfs in het wandel-profiel...Conclusie:
Blijkbaar kun je geen offroad tracks exporteren vanuit MRA.
Dat terwijl offroad tracks van derden wèl correct importeren. -
@Con-Hennekens ah jammer, klonk inderdaad als een prima oplossing. Enige wat dan niet had gewerkt waren de kleurtjes e.d. die je mooi kan instellen bij de routepunten. Zo heb ik bijvoorbeeld steeds het begin en einde van de onverharde wegen gemarkeerd met een kleurtje.
-
Kom er zojuist achter dat de rekenmachine tool ook niet de juiste info geeft. Die rekent op de achtergrond met de berekende omleidingsroute denk...
-
@CD130, dat de rekentool geen zinvolle tijd geeft voor overgeslagen waypoints vind ik dan wel weer heel logisch
-
@Con-Hennekens Eens, alleen had ik 0 verwacht en niet de afstand en tijd van de "omleiding". Krijg nu bij een route 45km erbij en 3 uur rijden... En dat terwijl hij over een stukje van nog geen 200-300 meter wil navigeren
-
@CD130 said in Offroad route via OSM:
Gewoon omdat het kan even de route in de DMD routeplanner getekend:
https://www.drivemodedashboard.com/router/#map=14/44.1066/7.5687/standard&lonlats=7.516708,44.12709;7.516708,44.12709;7.516966,44.119753;7.516966,44.119753;7.521172,44.108658;7.521172,44.108658;7.521172,44.102247;7.521172,44.102247;7.52954,44.097444;7.52954,44.097444;7.537565,44.087581;7.537565,44.087581;7.544088,44.085853;7.544088,44.085853Zonder ook maar ergens op te drukken ging de DMD planner vanzelf rechte lijnen maken. Dat is handig!!!
Teken hem zelf maar: https://www.drivemodedashboard.com/router/#map=5/50.990/9.860/standard
Helaas is DMD er (nog) niet voor iOS.
@Corjan-Meijerink snap dat dit onderwerp geen prioriteit heeft, maar zou je de wens willen noteren om zoals het voorbeeld op het strand weer te kunnen geven in de MRA-app? Doordat er geen berekeningen hoeven te worden gedaan, lijkt mij dit een realistische aanpassing aan de app. Dan kan ik die via follow the line gebruiken voor navigatie en kan ik ook Waypoint met bijzonderheden/kleurtjes toevoegen en blijven gebruiken De gehele route is dan uiteraard alleen zonder instructies te gebruiken, maar dat is bij off-road track navigatie geen ramp Hiermee is de MRA-app dan te gebruiken voor het rijden op "wegen" die niet op de kaart staan
ik gebruik soms brouter met denk ik zelfde focus. ik gebruik dan ook soms aangepast profiel en dat werkt prima als je die download als track en helaas niet ga gebruiken in MRA. ik gebruik dan mijn zumo en laad track/spoor en alles gaat zoals ik verwacht. MRA is helaas gericht op routes en dan is het soms lastig
-
@CD130 ich würde dir für die Offroad Strecken GuruMaps empfehlen
Dann kannst Du den Track im MyRoute nurzen oder in der GuruMap App …
I would recommend you GuruMaps for the off-road tracks
Then you can use the track in MyRoute or in the GuruMap app ...
-
Bedankt voor de tips om uit te wijken naar andere apps. Wat ik hier wil proberen is juist alleen MRA gebruiken met de mogelijkheden die het nu biedt. Dat lukt me dus net niet
Zojuist liep ik ook nog tegen een ander punt aan. Is het mogelijk om de kaart die opent bij het startscherm offline weer te geven? Dit mag ook de Here laag zijn die ik al voor offline navigatie heb gedownload. Als ik offline ga lukt het mij niet meer om van kaartlaag te wisselen en krijg ik steeds deze flitsende rode balk te zien onderin het scherm. Dit komt een beetje gammel over: