Verschil in kilometers bij vergelijk twee dezelfde routes
-
Ik heb een route gebruikt van een vriend en die aangepast om met een groep te rijden. Dus verschillende foto's bij gevoegd, teksten bijgevoegd en route gecontroleerd met OSM en TT. Ook de route vergeleken met de route van de vriend.
Zijn route staat op 183 km en tot mijn verbazing bij mij 209 Km.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? -
Als eerste, welke kaart gebruik jij in MRA?
Ten tweede, heb jij iets aangevinkt of uitgevinkt staan? Bv seizoensafsluitingen? Ben jij basic member of Gold member?Ik heb dit ook wel eens met routes die ik ergens vandaan heb gehaald. Ik gebruik de HERE kaart ivm het feit dat ik een Garmin Zumo XT gebruik en Garmin met HERE werkt.
Als ik zo'n gedownloade kaart open en ik bemerk dat het gemaakt is in OSM en ik zet het over naar HERE, dan zie ik ook dat de tijd en aantal km's wijzigen. Op sommige punten zie ik dat de route gewijzigd is en niet meer de oorspronkelijke route volgt. Vaak ligt dit aan of een seizoensafsluiting, of wegwerkzaamheden waarbij de weg tijdelijk afgesloten is of er zijn op bepaalde stukken te weinig waypoint (routepunten) geplaatst waardoor MRA dan zelf de snelste of kortste route pakt tussen 2 routepunten.
En staan alle routepunten wel precies op de route en niet ernaast? Dat kan ook wel wat schelen.
-
@Nomko-Nomden Ik gebruik de Here kaart in MRA en ben Gold member. Ik heb seizoensafsluitingen aangezet omdat hij dan het pondje wel pakt. Toen ik hem importeerde gaf hij een omleidingsroute aan en toen ik seizoensafsluiting aanzette ging hij wel over het water heen zonder omleidingsroute. De originele route is ook in de HERE-kaart gemaakt. Zou het kunnen zijn dat hij die omleiding blijft onthouden? Wel raar dan want na de seizoensafsluiting aanzetten zou je zeggen dat hij dat ook moet herberekenen. Ik laat hem in bij routes rekenen en beide route ondanks dat ze precies hetzelfde zijn geven andere km-standen. Alle waypoint e.d. staan precies goed en ik zie geen extra lijnen. Ik ben benieuwd.
-
@RoadGliderNL Kan je een link neerzetten hier van het (originele) routebestand?
Het kan ook zijn dat er bepaalde waypoints tussen kunnen staan die ingeschakeld zijn om overgeslagen te worden. Dan kan het ook voorkomen dat MAR op basis hiervan een andere/aangepaste route tevoorschijnt tovert.
Maar het is pas duidelijk wat er loos is als de route openbaar gemaakt wordt.
-
@Nomko-Nomden
Dit is de originele link.https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/9597695?mode=share
En dit is mijn aangepaste route.
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/9578075?mode=share
-
@RoadGliderNL de route punten in de originele route staan voor het grootste gedeelte NIET op de route. Dan kan al zomaar het verschil zijn.
Bij jouw aangepaste route is dat al aanmerkelijk beter. Dan krijg je verschillen in tijd, km etc
Je hebt seizoensafsluiting aangezet. Je zou voor pontje ook kortste afstand kunnen gebruiken.
Waren er in de originele route uitsluitingen aangezet. Hoe heb jij dat gedaan. Ik sluit eigenlijk nooit iets uit naar zorg dat de route gaat over de wegen die ik wil -
@RoadGliderNL said in Verschil in kilometers bij vergelijk twee dezelfde routes:
Ik heb seizoensafsluitingen aangezet
Het begint bij dat je "uitschakelen seizoensafsluitingen" AAN zet om de afsluitingen UIT te zetten.
Je eerste link bestaat al niet meer. Denk erom dat het aanzetten van "uitschakelen seizoensafsluitingen" een toolkit optie is, en geen vermijd optie. Deze wordt bij het openen van andermans route volgens mij niet onthouden. In jouw tweede link staat die in elk geval niet aan als ik hem open.
Als je beide routes hebt, kun je makkelijk de ene open, de andere toevoegen en dan de verschillen zien.
-
@Marinus-van-Deudekom @RoadGliderNL
Het viel mij gisteren ook al op na het inzien van de beide routes dat de originele route hier en daar wat afwijkt qua positie van de routepunten (waypoints).
De 2de route, dus de feitelijke route, ziet er beter uit en heeft meer routepunten.
Het gebruik van OSM en HERE levert altijd wel ergens extra tijd en afstand op. Is het niet omdat de routepunten niet netjes geplaats zijn, dan is het wel omdat de ene kaart wel rekening houdt met afsluitingen en de route daardoor verlegt, en de andere kaart houdt hier geen of amper rekening mee.
Als je een routepunt plaatst op een (hoofd/snel/auto) weg waar bv een parallelrijbaan naast ligt en jouw routepunt lijkt zo op het eerste oog op de juiste weg te liggen (in de ene kaart) en je switch over naar een andere kaart, dan kan het zo zijn dat in de andere kaart de routepunt niet meer op de (hoofd/snel/auto) weg ligt, maar dan fysiek op de parallelrijbaan ligt en je route hiernaar toe verlegt wordt. Dit kan al ettelijke km's extra afstand creëren en een tijdsverschil veroorzaken.
@RoadGliderNL :
Hou er rekening mee dat er een verschil zit tussen de locatie van wegen/straten/laantjes/etc tussen HERE en OSM. Als ik een route maak in HERE en ik vergelijk het in OSM, dan zie ik dat er een significant deel van mijn routepunten iets afwijken qua positie in OSM dan zoals ik ze geplaatst heb in HERE. En als deze verschil net voldoende is om de route enigszins aan te passen door MRA, dan krijg je dus (wat ik hierboven ook al aanhaalde) verschillen in afstand en tijd.Het wisselen van te gebruiken kaart zal terdege ergens wel een verschil opleveren wat betreft tijd en afstand. En hiervoor hoef je feitelijk ook weinig tot niets voor te doen soms.
Hieronder een route van mijn, 1x de route in OSM en 1x de route in HERE. Er is niets gewijzigd aan de route. De route is opgezet in HERE omdat Garmin ook HERE gebruikt als kaart in hun navigatie systeem (Garmin Zumo XT welke ik heb).
Route in OSM:
Route in HERE:
Nogmaals, ik heb absoluut niets gewijzigd in de route, ik heb als enige de te gebruiken kaart gewijzigd. En toch zie je een behoorlijk verschil in tijd en afstand!
Zonder iets te wijzigen win/verlies ik zomaar 8 km en win/verlies ik zomaar 40 minuten!
-
@Nomko-Nomden verschil in tijden een aantal km is er eigenlijk altijd met elke route wel. Zelfs als je tijden bekijkt van een route in MRA met de Here kaart en een zink met de Here kaart zie je al verschillen.
-
@Marinus-van-Deudekom said in Verschil in kilometers bij vergelijk twee dezelfde routes:
@Nomko-Nomden verschil in tijden een aantal km is er eigenlijk altijd met elke route wel. Zelfs als je tijden bekijkt van een route in MRA met de Here kaart en een zink met de Here kaart zie je al verschillen.
Klopt, maar is dat het niet wat ik ik in mijn post al uitlegde??? Beetje overbodig om iets aan te halen als reactie op mijn bericht wat ik al in mijn bericht uitleg...
-
@Nomko-Nomden we zeggen hetzelfde maar ik met minder woorden
-
@Nomko-Nomden, Als ik elke keer dat jij dingen van anderen herhaalt zou downvoten, zat je behoorlijk negatief in je reputatie inmiddels denk ik.