@Marinus-van-Deudekom @RoadGliderNL
Het viel mij gisteren ook al op na het inzien van de beide routes dat de originele route hier en daar wat afwijkt qua positie van de routepunten (waypoints).
De 2de route, dus de feitelijke route, ziet er beter uit en heeft meer routepunten.
Het gebruik van OSM en HERE levert altijd wel ergens extra tijd en afstand op. Is het niet omdat de routepunten niet netjes geplaats zijn, dan is het wel omdat de ene kaart wel rekening houdt met afsluitingen en de route daardoor verlegt, en de andere kaart houdt hier geen of amper rekening mee.
Als je een routepunt plaatst op een (hoofd/snel/auto) weg waar bv een parallelrijbaan naast ligt en jouw routepunt lijkt zo op het eerste oog op de juiste weg te liggen (in de ene kaart) en je switch over naar een andere kaart, dan kan het zo zijn dat in de andere kaart de routepunt niet meer op de (hoofd/snel/auto) weg ligt, maar dan fysiek op de parallelrijbaan ligt en je route hiernaar toe verlegt wordt. Dit kan al ettelijke km's extra afstand creëren en een tijdsverschil veroorzaken.
@RoadGliderNL :
Hou er rekening mee dat er een verschil zit tussen de locatie van wegen/straten/laantjes/etc tussen HERE en OSM. Als ik een route maak in HERE en ik vergelijk het in OSM, dan zie ik dat er een significant deel van mijn routepunten iets afwijken qua positie in OSM dan zoals ik ze geplaatst heb in HERE. En als deze verschil net voldoende is om de route enigszins aan te passen door MRA, dan krijg je dus (wat ik hierboven ook al aanhaalde) verschillen in afstand en tijd.
Het wisselen van te gebruiken kaart zal terdege ergens wel een verschil opleveren wat betreft tijd en afstand. En hiervoor hoef je feitelijk ook weinig tot niets voor te doen soms.
Hieronder een route van mijn, 1x de route in OSM en 1x de route in HERE. Er is niets gewijzigd aan de route. De route is opgezet in HERE omdat Garmin ook HERE gebruikt als kaart in hun navigatie systeem (Garmin Zumo XT welke ik heb).
Route in OSM:

Route in HERE:

Nogmaals, ik heb absoluut niets gewijzigd in de route, ik heb als enige de te gebruiken kaart gewijzigd. En toch zie je een behoorlijk verschil in tijd en afstand!
Zonder iets te wijzigen win/verlies ik zomaar 8 km en win/verlies ik zomaar 40 minuten!