10 Dagen Schotland met MRA Next 4.1.3 Hoe ging dat?
-
Recent 10 dagen met de motor naar Schotland (8 dagen in Schotland) geweest en daar met MRA Next 4.1.3 gereden. Dit is mijn eerste keer dat MRA Next echt serieus gebruikt heb. Hoe ging dit in praktijk?
De reis kwam via een reisorganisatie welke een zogenaamd Roadbook levert. Dit Roadbook helemaal doorgepluisd en verwerkt in de route. Zodat ik onderweg op de hoogte gebracht werd van de interessante locaties en mogelijke koffie/lunch plekken. Dus alle routes waren voorzien van de nodige kleurtjes, extra icoontjes en notities.
Om deze post niet te lang te maken, splits ik het op in meerdere delen.
Dit eerste deel is mijn ervaring. Het andere delen is de toelichting op mijn ervaring.De gehele reis is gereden met Android Auto. De smartphone wordt en kan niet in het zicht gemonteerd worden. Dit hoeft ook niet omdat de ingebouwde Android Auto het werk doet.
Het rijden met MRA Next op Android Auto ging veel beter dan ik verwacht had. In globale zin doet MRA gewoon wat het moet doen. Het begeleid je netjes van begin tot eind over de van tevoren uitgestippelde route. Dus de basis is gewoon goed.
Maar er zijn ook de nodige kritiekpunten waaruit blijkt dat er nog genoeg werk aan de winkel is.Positieve dingen van mijn 10 dagen Schotland.
- Selecteren van routes in Android Auto ging erg goed. Moest daarvoor wel mobiele data hebben. Dat was in Schotland met enige regelmaat een probleem. Maar tijdens het starten van een route was dit altijd aanwezig.
- De route werd altijd netjes gevolgd en kreeg ook netjes overal aanwijzingen.
- Ik had minder problemen met de routes dan andere mensen die routes direct vanaf de organisatie in hun Zumo stopten (we waren met een groep in Schotland).
- MRA Next was best stabiel tijdens het navigeren 1 of 2 keer dat het even vastliep. Minimaal net zo stabiel als de andere Zumo in de groep. Dit mag je denk wel positief noemen.
- Mijn smartphone is gemonteerd in de open lucht maar niet perse in de rijwind. Het is gemonteerd op de rug van de benzinetank. De buitentemperatuur varieerde tussen 10 en 18 graden. Gedurende de hele week bleef de smartphone koud en de accu netjes op 100%.
- De smartphone bleef kouder wanneer ik de route rechtstreeks in Android Auto selecteerde dan wanneer ik de route eerst op de smartphone startte en daarna Android Auto activeerde. Er was een verschil in temperatuur voelbaar maar ook nu was de temperatuur laag genoeg om je zorgen om te maken.
- Wanneer de route rechtstreeks in Android Auto gestart werd. Bleef het scherm van de smartphone ook veel meer uitgeschakeld.
- Afgezien van wat irritatiepuntjes heb ik mijn reis met MRA Next zonder echte problemen kunnen beleven.
- De aangegeven rijtijd aan het begin van de route klopt vrij precies.
Negatieve dingen of dingen die opvielen.
- De blauwe routelijn is erg onrustig als de snelheid niet het “verwachte patroon” volgt. Het valt weg en komt vervolgens weer terug naar je positie cursor.
- Het automatisch in- en uitzoomen gaat erg onrustig. De positie cursor verdwijnt regelmatig even uit het scherm.
- De algehele stabiliteit kan nog steeds beter. Ik heb al genoemd dat MRA Next zich kan meten met de Zumo’s. Gezien het gezeur wat mensen hebben met een Zumo betekent dit dat er nog werk aan de winkel is. De oorzaak van dit gezeur zit ‘m in hoe beide systemen met routepunten omgaan.
- Bij alle routepunten krijg ik de te horen “routepunt bereikt”. Ik dacht begrepen te hebben dat dit alleen het geval was bij Viapunten en vormingspunten die een afwijkende naam hebben.
- De afwijkende benaming van Via- en Vormingspunten worden lang niet altijd benoemd.
- De notities bij Via en Vormingspunten worden lang niet altijd “voorgelezen”.
- Rotondes worden in Android Auto niet goed aangegeven in de infobox links bovenin het scherm. De audioaanwijzingen en kaart doet het wel goed.
- Wanneer een route gestart wordt rechtstreeks in Android Auto heb ik in eerste instantie geen aanwijzing in de infobox links bovenin het scherm. Er is daar alleen een draaiende cirkel te zien. Zodra de eerste afslag met aanwijzingen geweest is, staan er weer aanwijzingen in de infobox.
- Een paar keer moest ik vertrouwen op de autoskip functie van de routepunten (vormingspunten). In alle gevallen moest ik het toch handmatig corrigeren.
- De wegvallende routelijn zorgde ervoor dat vormingspunten die ik nog niet bereikt had (verder op de route liggen) toch als gemist werden aangemerkt. Dit missen van een routepunt merk ik als even bevriezen van de navigatie. Dit bevriezen duurt 2-5 seconden
- Wanneer aangesloten op Android Auto wordt de kaart op de smartphone soms wit. Wanneer Android Auto losgekoppeld wordt, wordt de kaart op de smartphone meestal vrijwel direct weer zichtbaar.
- Een balk met toekomstige dingen, zoiets als TomTom Rider en TomTom Go heeft, heb ik echt gemist. Ik heb van alles in mijn routes staan maar ik heb geen flauw idee wanneer ik deze dingen verwachten mag.
- MRA Next kan de navigatie aanwijzingen via het separate navigatiekanaal van Android Auto sturen. Maar zodra Spotify o.i.d gestart is, schakelt MRA Next over naar het media kanaal.
- Het volledig herstarten van een route in Android Auto als je halverwege de route staat is niet te doen.
- Waarom moet ik iedere keer aangeven dat ik verder wil navigeren op mijn Android Auto scherm na een koffiestop. Het lijkt me nogal logisch als de route zijn eindpunt nog niet bereikt heeft. Gewoon aannemen dat je met de route door wil gaan lijkt me dus logischer. Er is al een knop aanwezig om de route alsnog te stoppen.
Wat doet HeWereGo?
Omdat MRA Next sterk leunt op het HereWeGo platform heb ik deze ook eens gebruikt voor A naar B navigatie om te kijken hoe HereWeGo zich gedraagt. Je ziet dan duidelijk overeenkomsten maar ook verschillen. Het volgende heb ik gezien:- De scheiding tussen navigatiekanaal en mediakanaal werkt wel goed in HereWeGo maar niet in MRA Next.
- Het automatisch zoomen en daarmee de beweging van de positie cursor gaat zichtbaar soepeler in HereWeGo. Dingen als wegvallende routelijn en uit scherm verdwijnende positie cursor heb ik in HereWeGo niet gezien.
-
Problemen met de routelijn en positie cursor.
Zo lang als je vrij constante snelheid aanhoudt die overeenkomt met wat toegestaan is voor de weg waar je op rijdt, is er vrij weinig aan hand. Als je stil moet staan vanwege files of wegwerkzaamheden en je haalt dus niet verwachte snelheid, verdwijnt de routelijn om de zoveel seconden uit het scherm om vervolgens weer terug te “vloeien” naar je positie cursor.
Wanneer je snelheid erg variabel is vanwege de vorm van de weg. Raakt het automatisch zoomen erg van slag. Het scherm zoomt dan heel snel uit en weer in waardoor de positie cursor even uit het scherm verdwijnt. Dit kan heel vervelend zijn, zeker als dit vlak voor een kruising gebeurt.
Tevens is het ook vreemd dat routepunten waar je nog niet geweest bent, toch als gemist aangemerkt worden. Hierdoor kan dus een deel van de route verbouwd worden, zonder dat je het merkt. Dit lijkt ook te komen door de wegvallende routelijn -
Stabiliteit tijdens navigeren en problemen met Autoskip.
MRA Next en de Zumo’s doen niet veel voor elkaar onder. Beide leiden aan dezelfde kwaal. De navigatie is opgebouwd door van punt naar punt navigeren en niet als complete route waar punten op staan. Wanneer er tijdens het rijden iets met een routepunt gebeurt is de navigatie van slag. Er moet dan ingegrepen worden door de user of door de software. Je ziet dit bij beide systemen. Het Autoskippen van vormingspunten moet dit probleem opvangen maar ook dat werkt niet goed. Geen enkele werd een vormingspunt automatisch overgeslagen wanneer dit mocht.
Naar mijn mening is een track gebaseerd route een veel stabielere variant. Je hebt dan niets te maken met routepunten onderweg waar iets mee gebeuren kan en dan de navigatie van slag raakt.
De kunst is dan voor MRA om een werkbare laag met routepunten bovenop de track gebaseerde route te leggen. Deze laag met routepunten zijn de punten waar de routeplanner iets afwijkend mee gedaan heeft. De overige vormingspunten hebben bij een track gebaseerde route geen functie, worden niet getoond en kunnen dus ook niets in de war schoppen.
Het handmatig skippen van een routepunten in Android Auto is ronduit gevaarlijk om te doen tijdens het rijden. Dit duurt veel te lang. -
Aanwijzingen van routepunten via de Headset.
Op dit moment heb ik de Waypoint aanwijzingen op de “Alle” ingesteld staan. Hierdoor wordt informatie bij een vormingspunt ook in de headset benoemd. Ik gebruik geen viapunten anders dan het verplichte begin- en eindpunt.
Ik heb begrepen dat vormingspunten alleen in de headset benoemd worden als er iets afwijkends is. Daar lijkt toch van alles mis mee te zijn.
Alle punten worden benoemd als “Routepunt” bereikt. Ik had verwacht dat dit alleen bij Viapunten en afwijkende vormingspunten zou zijn.
De naam en/of notitie bij een routepunt (zowel via- als vormingspunt) worden zeer inconsequent benoemd in de headset. Het valt wel op dat na een koffie- of lunchstop er een soort reset wordt uitgevoerd op het benoemen van namen en/of notities. Als het voor de koffie niet werkt, kan het na de koffie maar zo wel weer werken. Als het stopt met benoemen begint het ook niet vanzelf weer. Ik als gebruiker moet dus iets doen om het weer te activeren (als dit lukt).
Ik heb gespeeld met de afstand tussen een standaard vormingspunt en het volgende punt waar iets aan gewijzigd is. De afstand tussen deze 2 moet toch minimaal 500 meter zijn. Maar als het groter is, is er geen garantie dat het beter werkt. -
Stabilteit Android Auto samen met Smartphone.
MRA Next werkt best goed in Android Auto. Maar wederom zodra er iets gebeurt met de route of je wilt wat overslaan wat eigenlijk beter gaat op de smartphone. Komen er toch issues om de hoek kijken.
Even stoppen en dan een aantal routepunten overslaan via de smartphone, gaat gewoon niet als de route is opgestart via Android Auto. MRA op de smartphone weet dan eigenlijk niet wat er op het Android Auto scherm gebeurt. Loskoppelen van Android Auto. Route herstarten op de smartphone, routepunten skippen tot waar je verder wil gaan en weer verbinden met Android Auto is de enige mogelijkheid.Het opnieuw starten van de route in Android Auto als je halverwege de route staat, kan al helemaal niet. Het starten van een route in Android Auto kan alleen als je begint bij punt 1. Wil je verderop beginnen. Dan moet 1 voor 1 alle punten overslaan totdat je het punt bereikt hebt waar je verder wil gaan. Tenminste, als je weet welk punt dit is. Op mijn Android Auto scherm kan ik niet zoomen binnen MRA. Ik krijg alleen de volledige route te zien of de positie waar ik sta met een zoomniveau van een paar honderd meter.
Het is veel logischer wanneer je al op de route staat, dat het navigeren begint waar je staat. Sta je niet op de route. Dan is het logischer dat er gevraagd wordt of je bij het eerstvolgende routepunt (routepunt nummer laten zien) wilt starten. -
Informatiebalk met komende dingen op de route.
TomTom heeft dit al heel lang en ik heb dit echt gemist.- Wanneer komt mijn geplande stop?
- Wanneer kan ik de volgende benzinepomp langs de route verwachten?
- Andere dingen die ik tijdens het maken van de route heb aangemerkt in de route. Ik weet dat er dingen komen maar alleen niet wanneer.
Op de vakantie niet echt gemist maar denk ook aan:
- Verkeersinfo.
- Flitsinfo, Trajectcontroles
- Horecavoorzieningen.
- Parkeerplaatsen
TomTom laat dit zien voor de komende 50 kilometer. Wat dus betekent dat het voor de komende 45-60 min is.
Ik rij meestal samen met de vrouw achter op motor. Ook zij gebruikt deze balk om te beoordelen wanneer ze een stop kan verwachten en dan eventueel iets met mij kan overleggen.
Ik ben ook een paar keer op een parkeerplaats gestopt omdat ik niet wist wanneer er een geplande stop kwam. Om er dan achter te komen dat het een paar minuten verderop ligt. Zo’n balk laat constant informatie zien en laat mij al rijdend de keuze maken. In Android Auto en Apple CarPlay kun je maar beperkt info op je scherm laten zien. Zo’n balk is een mooi georganiseerde plek voor diverse informatie. -
@M-Schrijver that is a lot of detail. Excellent report that I'm sure will be helpful to everyone. Cheers!
-
@M-Schrijver als ik je verhaal lees, bekruipt me de indruk dat je een aantal belangrijke zaken cq instellingen niet goed hebt staan.
Zou je eens zo'n route willen delen zodat er daar eens naar kunnen kijken en misschien hebben we wel een oplossing -
Over welk punt of punten heb je het dan?
Hier een route:
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/9240401?mode=shareIk ben erg kritisch over hoe de navigatie zou moeten werken.
Mijn mening. Alles moet vlekkeloos onder alle omstandigheden werken. En gebruikers input moet er na het starten van route gewoon niet meer zijn.
Dus na een koffiestop gewoon de telefoon weer aan de voeding leggen en de app moet gewoon weer in de gaten hebben dat ik rij en waar ik zit en wat er moet gebeuren. Daar hoor ik me niet bezig te houden.
Mis ik een routepunt. De navigatie fixed het maar. Wel dusdanig dat de route intact blijft en ik het niet in de gaten heb. -
1e en laatste punt zou ik omdraaien. Zodat je eerst naar punt 2 rijd en niet eerst het laatste punt tegenkomt.
Het je online of offline gereden met Next?
-
Rij altijd offline. Vind ik ook een vereiste. Zelfs offline rijden kost in mijn opinie al te veel data.
Je opmerking begrijp ik niet goed. Het eerste punt komt ik vanaf mijn startpunt (ongeveer 1 kilometer verder rechts op de kaart) als eerste tegen. Wat heeft het voor nu om eerst punt 2 tegen te komen en dan pas het laatste punt? -
Als je bij punt 1 bent, komt in je route eerst het laatste punt, funest als je op een track rijd.
Ook navigatie kan hier moeite mee hebben, want het is ook een viapunt.
Leg de punten altijd in een logische volgordeZeker zoals in jou route en in het voorbeeld, mijn laatste punt ligt net na het hotel, hoef je in principe ook niet meer te rakenook
-
Ik heb altijd geleerd dat je moet zorgen dat punt 1 het eerste punt is wat je tegenkomt als je aan een route begint. Dat zie ik in jouw voorbeeld niet terug.
Ik rij overigens geen track maar een route.
Gezien mijn ervaringen met TomTom Go denk ik dat een track gebaseerde route veel minder gedoe oplevert. Wellicht dat je daarom denkt dat met een track rij. -
Afgezien wat beter is hoe je de routepunten plaatst. Op dit punt heeft MRA Next mij niet in de steek gelaten. Daarom schreef ik ook dat de basis best wel goed is.
-
Ik rij naar punt 1 toe, en als we terugkomen naar het laatste punt.
Nog nooit gedoe gehad onderweg. Niet met de Garmin en niet met Next
En ik rij ook altijd een route en niet een geconverteerde track.
Ons hotel zit tussen de 2 punten, de POI is de verkeerde. -
mooie duidelijk verhaal hoe jij tegen navigatie opzet kijkt. ik reed ook 2 weken met deze versie en herken deels ook wat aantal punten. ik rij echter kaal op de telefoon en zonder headset. aanwijzingen kwamen ook niet altijd door, maar melding passeren route punt wel. dat jojo van het scherm als ik stil stond ook 2 maal gehad maar ik denk dat dat aan mijn telefoon lag en gps ontvangst. op backup telefoon een a40 heb ik dat ook met fiets app komoot. ik heb zowel met route als track gereden en automatisch overslaan staat uit. op zich deden beide het goed. track voordeel je kan lekker afwijken en route je krijgt meldingen van punten en info over benzine (niet geheel betrouwbaar in zuid frankrijk).