handigheidjes bij plannen
-
Waarom zie ik op de route die ik maak /bekijk (op de PC) niet de rijrichting? als je ingezoomd bent is dat wel erg handig. Bij Basecamp zat er een elastiekje tussen de naastliggende punten als je een extra punt wilde toevoegen, dat was ook erg handig en duidelijk vond ik
-
@Cees-3 said in handigheidjes bij plannen:
extra punt wilde toevoegen
Rijrichting zit niet in MRA en lijkt me ook niet dat dat komt haha. De rijrichting wordt getoond middels de routepunt nummering.
Maar jouw opmerking betreffende een extra punt is wel handig om te bespreken denk ik... Wat wens je te doen? Een routepunt invoegen? Dat kan uiterst simpel door simpelweg mer je cursor op de routelijn te gaan staan totdat een + ballonnetje verschijnt. Klik en laat los en je hebt een extra routepuntje op die plek. Klik, hou vast(er verschijnt een vuistje) en versleep naar plek naar keuze en je verlegt de route middels een extra gecreΓ«erd routepunt.
Kortom: het lijkt dat je iets wilt bewerkstelligen met die rijrichting... Maar in plaats van te vragen of MRA Basecamp kan nadoen kan je beter vragen hoe je het e.e.a. in MRA kan doen, met oog op het uiteindelijke doel.
-
@Stefan-Hummelink De rijrichting zien als je ingezoomd bent en geen andere viapunten ziet is erg handig. Anders moet je eerst weer uitzoomen en kijken welke kant de route op gaat. Dit is vooral handig als je een bestaande route aanpast.
Verder is het toevoegen van een extra viapunt mij wel duidelijk, maar waar de andere naastliggende punten staan zien je vaak niet als je wat ingezoomd bent, dus is het verbindingslijntje juist erg handig.
Ik heb verder soms dat de route niet over een bepaalde weg wil ( hij stuurt me telkens via een andere weg) terwijl andere routeplanners en Google Maps daar wel gewoon overheen gaan en kunnen. Later blijkt dat het in werkelijkheid ook gewoon kan. Wat is dan evt. verkeerd ingesteld? -
Anders moet je eerst weer uitzoomen en kijken welke kant de route op gaat.
In alle routes die ik gemaakt heb, of aangepast heb ik de rijrichting nog nooit nodig gevonden. Of ik nu heen of terug een weggetje in rijdt, maakt mij niets uit. Beide richtingen bekijken in de MRA Street View (ken je die functie al?) is weinig moeite, en geeft je een omgevingsgevoel :). Maakt verder ook niet uit, ieder heeft zijn eigen maniertjes
Ik heb verder soms dat de route niet over een bepaalde weg wil ( hij stuurt me telkens via een andere weg) terwijl andere routeplanners en Google Maps daar wel gewoon overheen gaan en kunnen.
Deze is zonder wat meer context erg lastig. Het kan zijn natuurlijk dat je onbewust "vermijd" opties aan hebt staan. Dat lijkt me echter onwaarschijnlijk omdat je die bewust aan moet zetten. In de andere gevallen kan het zijn dat de kaart die je gebruikt simpelweg vindt dat je daar niet kan rijden, of omdat die weg tijdelijk is afgesloten. Dat kan door verkeersgegevens zijn, maar ook door seizoensgebonden afsluitingen (HERE kaart).
Welke kaart gebruik je voornamelijk? OSM, HERE of TomTom?
Een algemeen antwoord is het beste wat we je nu kunnen geven. Tenzij je met exacte concrete voorbeelden kan komen, kan ik inhoudelijk niet veel meer betekenen . Er kunnen veel redenen zijn waarom het e.e.a. toch niet lukt.
Met welk apparaat of navigatie systeem ga je daadwerkelijk navigeren?
-
@Stefan-Hummelink said in [handigheidjes bij plannen]
Rijrichting zit niet in MRA en lijkt me ook niet dat dat komt haha. De rijrichting wordt getoond middels de routepunt nummering.
Hmmm... En als je begint bij het eindpunt en zo de route uitstippelt naar jouw startpunt bv? Dan is het op dat moment niet de rijrichting in de zin van beginnen bij 1, dan naar 2, enz. enz. In theorie zou je bv bij routepunt nummer 100 kunnen beginnen en met een auto bijvoorbeeld achteruit rijden naar routepunt nummer 1... (in theorie)...
Ik zou de routepunt nummering niet gelijk willen stellen aan de rijrichting als zodanig. Het geeft wel de richting van jouw route aan, dat dan weer wel. Maar het hoeft niet perse de rijrichting te zijn (jaja ik weet het, ik ben een zeikerd).
-
@Nomko-Nomden Lijkt me erg vergezocht: elk navigatiesysteem zal de route volgen van 1 naar 100, niet omgekeerd. Als je de route in tegenovergestelde richting wilt rijden, kun je de route in de planner omkeren (als Gold member).
-
@Herko-ter-Horst said in handigheidjes bij plannen:
@Nomko-Nomden Lijkt me erg vergezocht: elk navigatiesysteem zal de route volgen van 1 naar 100, niet omgekeerd. Als je de route in tegenovergestelde richting wilt rijden, kun je de route in de planner omkeren (als Gold member).
Helemaal met jou eens!
Daarom zei ik ook in theorie -
@Nomko-Nomden Maar het lijkt me niet dat iemand (en al helemaal de drukbezette programmeurs van MRA niet) daar rekening mee gaat houden, dus de bedoeling van jouw post ontgaat mij.
-
@Nomko-Nomden said in handigheidjes bij plannen:
Ik zou de routepunt nummering niet gelijk willen stellen aan de rijrichting als zodanig.
Met die visie wordt rijden op wegen met gescheiden weghelften toch wel heeeeeeel erg interessant...
In dit geval zal ik heel flauw antwoorden met: Ik lees wat je schrijft, maarrrrrrr... praktisch gezien natuurlijk beetje flauwekul
-
-
Ik vind het jammer dat er zo gereageerd wordt naar een Goldmember van het eerste uur. Dus ik zal maar geen reacties meer geven en geen vragen meer stellen. heel jammer dit.
-
heel jammer dit.
Volgens mij heb ik je toch echt wel netjes serieus "te woord gestaan". Mocht je de indruk hebben gehad dat ik je suggestie of verzoek als onzinnig heb aangemerkt, dan is dat niet correct.
-
@Cees-3, sorry dat ik het niet begrijp, maar wie bedoel je met "Goldmember van het eerste uur"? En wat voor vreselijke dingen zijn er dan gezegd? Een forum is een discussieplatform. Je mag suggesties doen, en anderen mogen zeggen wat zij daarvan vinden. Ik lees geen dingen die niet zouden moeten kunnen in deze draad.
Ik vind jouw suggestie overigens nog niet zo slecht. Net als @Stefan-Hummelink heb ik de richting nog nooit gemist, maar als je dat gewend bent in andere platformen kan ik me best voorstellen dat je dat mist.