@Rob-Verhoeff said in waarom wordt de afgesloten weg toch gekozen:
@marc-van-der-heijden De Grotebrugse Grintweg heeft een afsluiting alleen voor de rood-wit gestreepte kant van de weg volgens kaartleverancier Here. Vandaar dat de navigatie denkt dat de andere kant op gewoon kan.
In de Routeplanner laat de kaart dat ook zien. Als de zwarte streep aan beide zijden van de weg staat, dan zou je er inderdaad niet in gestuurd mogen worden met de app:

Ik weet niet hoe lang die afsluiting nog duurt, maar je zou hem bij Here kunnen melden via deze link:
https://mapfeedback.here.com/#/report
De app kan hier dus niets aan doen. Dit is een onvolkomenheid in de aangeleverde kaartdata.
Google laat overigens wel de correcte data zien. Daar staat de rood-wit gestreepte lijn aan beide zijden van de weg:

Nou dat zag ik dus ook eenmaal thuisgekomen dat de zwarte lijn maar een 1 zijde van de weg lijkt te staan, wist niet of het altijd maar 1 lijn is of ook soms 2 als het voor beide richtingen is, maar het is iig voor beide richtingen afgesloten.
Heb gister de app Map creator van here op de telefoon gezet, maar melding doen is niet eenvoudig, of ik heb het verkeerd begrepen, maar er worden om foto's gevraagd als je een melding wil doen, alsof ik op de motor in staat ben om uitgebreid foto's te maken van de veranderende situatie