Expand/collapse way points only
-
Hi everyone,
on a route of 79 total points (way points + via points) I wanted to reduce the number of waypoints but when I added 50 a WC stop via point was cancelled.
Is there a way to expand/reduce only the waypoints while keeping the via points unchanged?
-
No, that is not possible
Add a POI where you want to stop
Then reduce the points
Then make a viapoint where you want to stop (POI) -
@Corrado-Miniati-0, I think I would just do that by hand, each separate. That is not really much work if you have the the waypoint overview open on the left. Just click the X at each WP you want to remove. If the route does not change, it was an unnecessary one. If it does change, press the Oops button (CTRL-Z or the round back arrow) and continue with the next WP removal.
-
Thank you all for the feedback.
@Hans: your suggestion is valid even if a little laborious.
@Con: I always did as you say and it works even if it is longer than an automated function, maybe if Corjan reads this thread he will be able to evaluate whether to introduce this new function in the route planner next updates. -
@Corrado-Miniati-0, The ham-question is why you had so many WPs in the first place
-
@Con-Hennekens Ik heb ook teveel waypoints in mijn route. Dit kwam voornamelijk omdat ik een paar routes van internet had gehaald en had samengevoegd. Waar ik nu bang voor ben is dat de route gaat veranderen wanneer ik via de app minder routes kies (verminderen). Ik heb alle wegen al goed bekeken via streetview en hier een keuze in gemaakt. De een-voor-een optie zoals jij zegt kan natuurlijk ook maar daar ben ik nog wel even mee bezig. Btw, advocaat van de duivel sprekende; wat is er eigenlijk mis met veel waypoints? Heb ik daar straks last van? (nog niet veel met MRA gereden)
-
@Huibertus je kunt natuurlijk ook er eerst een track van maken, die eronder leggen en dan met een hele zwik tegelijk tussenpunten verwijderen, je ziet dan snel genoeg waar het fout gaat en daar hoef je dan alleen aan te passen.
-
@Corrado-Miniati-0
I had many way points because I had created them in one of my first jobs with the planner and I wasn't that expert and I exaggerated but I was convinced that with the reduce function I could reduce the waypoints without eliminating the via points. -
This post is deleted! -
@Lex-Kloet-RX said in Expand/collapse way points only:
@Huibertus je kunt natuurlijk ook er eerst een track van maken, die eronder leggen en dan met een hele zwik tegelijk tussenpunten verwijderen, je ziet dan snel genoeg waar het fout gaat en daar hoef je dan alleen aan te passen.
Goed idee. Ga ik proberen.
-
@Lex-Kloet-RX said in Expand/collapse way points only:
je kunt natuurlijk ook er eerst een track van maken
@Huibertus of even de route kopiΓ«ren en de kopie er onderleggen. Is nog sneller dan een track maken en terug importeren. De strekking is natuurlijk hetzelfde. Hehe.
-
@Stefan-Hummelink Ik dacht dat ga ik even proberen, maar ik kan niet vinden hoe ik dat "eronder leggen" moet doen?
-
@Huibertus Verander in de menubalk links in je scherm het "Routepunten" menu naar "Routes" (stap 1) en klik vervolgens op "Toevoegen" (stap 2) om een andere route(bv. je kopie) als track te tonen onder je huidige route. I.p.v. "Routes" kan je ook het menu wijzigen naar "Tracklogs" om bijvoorbeeld je gereden track er onder te leggen.
Als je eenmaal een route geselecteerd hebt, kan je ook nog de kleur van de ondergelegde track aanpassen. Wijst vanzelf.
-
@Huibertus said in Expand/collapse way points only:
wat is er eigenlijk mis met veel waypoints?
Wat is veel... Je kunt je voorstellen dat als waypoints erg dicht bij elkaar staan dat dat de auto-skip functie bijvoorbeeld onwerkbaar maakt. Je moet wel iets over te slaan hebben wil die goed werken. Wat ook een dingetje is, is dat als je veel waypoints hebt het bijkans onvermijdelijk wordt dat die dicht bij kruisingen of afritten komen te staan, wat de route-instructie onderweg kan bederven (zet een WP altijd zo'n 150 meter van een kruising af om dat te voorkomen!). Verder is een export van zo'n route met veel waypoints vaak niet geschikt om als route naar een TT of Garmin te exporteren, omdat dat soort units allerhande beperkingen ten aanzien van het aantal waypoints kennen. Zijn dat genoeg redenen?
-
@Lex-Kloet-RX, Inderdaad, meestal doe ik dat op de wijze die @Stefan-Hummelink beschrijft. Het samenvoegen van routes doe ik meestal uitsluitend op basis van toegevoegde routes/tracks, die ik vervolgens zelf na-teken naar een nieuwe route. Dan bepaal ik tenminste zelf waar ik mijn routepunten zet
-
@Stefan-Hummelink said in Expand/collapse way points only:
@Huibertus Verander in de menubalk links in je scherm het "Routepunten" menu naar "Routes" (stap 1) en klik vervolgens op "Toevoegen" (stap 2) om een andere route(bv. je kopie) als track te tonen onder je huidige route. I.p.v. "Routes" kan je ook het menu wijzigen naar "Tracklogs" om bijvoorbeeld je gereden track er onder te leggen.
Als je eenmaal een route geselecteerd hebt, kan je ook nog de kleur van de ondergelegde track aanpassen. Wijst vanzelf.
Thnx Stefan voor je toelichting. Moet nu wel gaan lukken denk ik.
-
@Con-Hennekens said in Expand/collapse way points only:
wat is er eigenlijk mis met veel waypoints?
Wat is veel... Je kunt je voorstellen dat als waypoints erg dicht bij elkaar staan dat dat de auto-skip functie bijvoorbeeld onwerkbaar maakt. Je moet wel iets over te slaan hebben wil die goed werken. Wat ook een dingetje is, is dat als je veel waypoints hebt het bijkans onvermijdelijk wordt dat die dicht bij kruisingen of afritten komen te staan, wat de route-instructie onderweg kan bederven (zet een WP altijd zo'n 150 meter van een kruising af om dat te voorkomen!). Verder is een export van zo'n route met veel waypoints vaak niet geschikt om als route naar een TT of Garmin te exporteren, omdat dat soort units allerhande beperkingen ten aanzien van het aantal waypoints kennen. Zijn dat genoeg redenen?
Meer dan genoeg. Thnx Con. Ik ga het toch maar aanpassen ben ik bang. Ik zie anders problemen ontstaan omdat ik de routes inderdaad om moet zetten naar Garmin en TT
-
@Stefan-Hummelink said in Expand/collapse way points only:
Thnx Stefan voor je toelichting. Moet nu wel gaan lukken denk ik.
Nou dat gaat prima zo. Ik vraag mij alleen af welke van de 2 ik aan het aanpassen ben. Dat zal waarschijnlijk niet veel uitmaken want je kunt bij de info zien welke minder routepunten heeft en dan de route hernoemen. Hoeveel routepunten per km is de stelregel?
-
Ik vraag mij alleen af welke van de 2 ik aan het aanpassen
Dat is de route die je geopend hebt, en waaraan je de route/Tracklogs hebt toegevoegd via dat menu. De "toegevoegde" route/track blijft onaangetast omdat deze er per definitie onder gelegd wordt als track en dus helemaal dan geen aanpasbare routepunten heeft.
-
Hoeveel routepunten per km is de stelregel?
Niet echt een stelregel voor, maar probeer het aantal punten zo "min mogelijk" te laten zijn om te voorkomen dat je autoskip van Routepunten in de war kan raken. Probeer daarnaast sowieso het aantal routepunten onder de 200 te houden ... Dat schijnt zo'n beetje de max te zijn en in bijna alle gevallen onnodig!