verschillende kaarten nut?
-
Wat is het nu van het kiezen van verschillende kaarten als er toch met here genavigeerd wordt?
-
@smuiger
ik maak geregeld routes die door meerder personen gereden worden. Die hebben ook verschillende navigatie systemen.
Ik gebruik dus de drie kaarten om routes te vergelijken en zodoende voor de meeste toestellen en kaartvariaties geschikt te maken.
Het is ook handig om te gebruiken als de Here kaart jou niet wil laten rijden over een gekozen weg. Dan vergelijk ik de route/situatie met bijvoorbeeld TomTom. Soms wil de TomTom kaart wel over die weg navigeren.
Dan ga ik kijken wat de oorzaak kan zijn. Met Streetview of de verkeersmap (geplande werkzaamheden). -
@smuiger Different brands of navigation devices use different maps. The MyRoute-app navigation app uses the HERE map, as do Garmin devices. TomTom use the TomTom map.
If you have a Gold RoutePlanner account, you have access to three planning maps, a MyRoute-app navigation subscription gives you access to use the HERE planning map.
Always use the planning map that suits your device. -
@smuiger said in verschillende kaarten nut?:
Wat is het nu van het kiezen van verschillende kaarten als er toch met here genavigeerd wordt?
dit is nu net een van de beste eigenschappen van MRA.
Ik stelde de routeplanner in om alle berekeningen te doen met de tomtom kaart (daar ik een tomtom GPS heb), maar ik gebruik de overlay van Michelin om de mooiste "groene" wegen te vinden, en soms zelfs google satelite maps om waypoints te zetten op groene stukken.
-
Ok ik was misschien niet duidelijk. Ja in MRA is het superhandig verschillende kaarten te kiezen.
maar
In MRA next ga je altijd via de here kaart navigeren en toch kan je daar verschillende kaarten kiezen. het nut ontgaat mij volledig.
-
@smuiger Als ik wandel of fiets, dan maak ik het liefst gebruik van de OSM kaart of de Fiets-kaart. Op die laatste staan ook de bollen aangegeven waarmee je routes kunt maken. En deze zomer in Zwitserland heb ik veel gebruik gemaakt van de MyRoute-app Outdoor kaart. Daarop staan namelijk ook de hoogtelijnen. Reuze handig om met de app dan ook de lijn te volgen van jouw zelf gemaakte fiets of wandelroute (wel zonder turn-by-turn uiteraard, want die werkt niet met die kaarten).
-
Dat zijn kaartlagen, een route route wordt berekend en genavigeerd met gebruik van de Here-kaart.
De kaartlagen zijn puur visueel -
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master niet helemaal omdat voor wandelen en fietsen je wél gebruiktmaakt van de kaartlaag om te navigeren (lijn volgen).
-
@smuiger Als je alleen rijdt of je rijdt met alleen HERE gebruikers of alleen TomTom gebruikers, dan is het inderdaad weinig zinvol je route te vergelijken met meerdere kaarten. Rijdt je wel met een mix van HERE/TomTom of OSM kaart gebruikers dan wel. De crux zit hem in de kaarten, de verschillende route berekenwijzen en de verschillende instellingen op de apparaten (korste, snelste, avontuurlijk, bochtig etc). Dan is het ineens heel ahndig om de routes te kunnen vergelijken om te voorkomen dat de een linksaf gaat en de ander rechtsaf.
-
@Gerard-Wullink Dat weet ik, bij het plannen van een route is dat 1 van de grote voordelen van MRA. Bij het navigeren met de app is het niet alleen nutteloos maar ook raar want de route kan dan op de kaart volledig naast de weg lopen.
Maar goed ik begrijp dus dat het zinvol is bij lopen en/of fietsen. Dat doe ik niet met navigatie dus compleet uitschakelen van alles niet Here kan mij wenselijk lijken
-
Maar goed ik begrijp dus dat het zinvol is bij lopen en/of fietsen. Dat doe ik niet met navigatie dus compleet uitschakelen van alles niet Here kan mij wenselijk lijken
Gelukkig bepaal jij dat niet en hebben anderen wel belang bij die overlay's.
-
@smuiger, Dan zou je al niet voorbij het hoofdscherm in de app komen, want dat is namelijk OSM. Je kunt ook gewoon proberen te wennen aan hoe het werkt. MyRoute-app is uniek in dit opzicht en voor de meeste klanten juist de reden dat ze voor MRA kiezen.
-
@Rob-Verhoeff said in verschillende kaarten nut?:
Gelukkig bepaal jij dat niet en hebben anderen wel belang bij die overlay's.
Die kunnen het toch weer inschakelen. Alles wat je niet nodig hebt weg halen maakt het gebruik eenvoudiger en misschien wel sneller?
-
@smuiger Als je een gpx van internet plukt heb je (als je tenminste niet met Notepad/kladblok in de gpx gaat kijken) geen idee op welke kaart deze gemaakt is en voor welk voertuig deze geschikt is.
Als je die gpx importeert in MRA en je drukt op Bewerken, dan krijg je de route te zien. Selecteer de door jou te gebruiken kaart (HERE, TomTom of OSM, dus niet de visuele kaartlaag Michelin of Google MAPS) en je hebt de juiste kaart voor jouw device.Nu moet je alle punten op een weg zetten. Nu kun JIJ rijden op JOUW device.
Ga je met anderen, dan moet je daarna nog vergelijken via de Gold-functie "vergelijk met...". Dan trek je ze gelijk voor alle systemen en dus voor iedereen in je clubje.
-
Dat klopt helemaal maar ik heb heb niet over MRA maar over navigation