Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
  • MyRoute-app
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. MyRoute-app Routeplanner
  3. [Web] Suggestions and Discussion
  4. Instellingen opslaan bij de route

Instellingen opslaan bij de route

Scheduled Pinned Locked Moved [Web] Suggestions and Discussion
14 Posts 5 Posters 361 Views 4 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • M. Schrijverundefined Offline
    M. Schrijverundefined Offline
    M. Schrijver
    Valued contributor
    wrote last edited by

Als je een route maakt worden er verschillende dingen opgeslagen samen met de route. Zodat deze dingen ook weer terug komen als je de route later opent om te bewerken.
    De laatste paar dagen ben ik bezig geweest om route zowel op de TomTom kaart als op de Here te maken. De reden doet er niet toe maar er viel mij 1 ding op.
    De laatst gebruikte maplaag blijft actief staan.
    Als ik een route maak in Here, gebruik uiteraard de Here kaart maar staat (tenminste bij mij) ook de Here maplaag actief.
    Als ik vervolgens een TomTom route open, staat netjes de TomTom kaart geselecteerd maar staat de Here maplaag ook nog actief terwijl ik bij de laatste keer dat ik met de TomTom route bezig was, toch echt de TomTom laag actief had staat.

Het zou mooi zijn als de gebruikte maplaag ook opgeslagen worden bij de route.

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

1 Reply Last reply
    0
    • Hans van de Ven MR.MRAundefined Offline
      Hans van de Ven MR.MRAundefined Offline
      Hans van de Ven MR.MRA
      RouteXpert
      wrote last edited by

De kaartlaag is een keuze voor de gebruiker welke info hij wil zien tijdens het plannen. De kaart die je boven kiest is om de route te berekenen volgens de routeringsinstellingen van die kaart. De gekozen kaartlaag blijft dus actief onafhankelijk van de kaart die je kiest, dat is een bewuste keuze geweest bij het ontwerp.

Garmin Zumo XT2/XT/BMW Connected Ride Navigator/MyRouteapp (The App)
      Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd / Een route is net zo goed als deze uitgezet is.

1 Reply Last reply
      0
      • Nomko Nomdenundefined Offline
        Nomko Nomdenundefined Offline
        Nomko Nomden
        wrote last edited by

@M.-Schrijver
        Wat je wel kan doen is een overlay kaart gebruiken.

Wat Hans al zegt, je kiest een standaard kaartlaag waarop je jouw routes "bouwt". Deze kaartlaag is dan ingesteld voor alle routes die je vanaf het moment dat je de kaartlaag hebt ingesteld wordt gebruikt.

De enige manier die je dan nog hebt tot jouw beschikking binnen MRA is de "overlay" kaart. Deze vind je in de rechterbovenhoek terug.

Als je op de knop klikt, krijg je een menu te zien met diverse mappen/kaartlagen die je kan gebruiken.

Als je 1 van deze lagen selecteert, dan wordt de kaart in die laag weergegeven nog steeds gebruik makend van de standaard ingestelde laag (want deze ligt namelijk vast). Maw. de laag die je selecteert wordt als een "tafelkleed" over de ingestelde laag gelegd.

Op deze manier kan je altijd controleren of de route die je hebt gemaakt ook goed uitziet op een andere kaart.

Zelf gebruik (vanwege mijn Zumo XT en gebruik van de MRA Next app) als standaard kaartlaag de HERE kaart. Enkele keren als het nodig is omdat andere rijders, met wie ik rij, een TomTom hebben of een andere toestel (denk bv aan een goedkope Aliexpress dingetje) schakel ik de OSM kaartlaag in of de TomTom kaartlaag in als overlay kaart om de route te checken.

Waar ik het meest in mijn nopjes ben is dat ik Google Maps satelliet kan selecteren als overlay kaart zodat ik de real life situatie van boven kan bekijken als ik routes maak of wijzig (bv. hoe goed/slecht is een wegdek of is die B-weg een B-weg of een smal klein paadje).

6c218a3d-14d7-45c7-a5ce-168180cc223c-image.png

5bdd1641-7496-4d50-b4de-63e89d0eb3c0-image.png

| MRA Gold Member | Routelab + HERE kaart | Garmin Zumo XT | BMW K1200GT | Kawasaki Z650 |

1 Reply Last reply
        0
          M. Schrijver
          Valued contributor
          wrote last edited by

Gezien de antwoorden is mijn vraag/suggestie dus niet duidelijk genoeg.

Wat mij opgevallen is dat de keuze van de overlaykaart niet opgeslagen wordt met de route. Dat vind ik persoonlijk vervelend.
          Route 1 maak ik bijvoorbeeld met overlaykaart Michelin. Daarna maak ik route 2 met overlaykaart Google. Nu heb wil ik nog weer wat wijzigen aan route 1 en zie dat daar de overlaykaart nu ook op Google staat, terwijl ik deze met overlaykaart Michelin heb achtergelaten. Het zou prettig zijn dat bij open van Route 1 de Michelin overlaykaart gewoon weer geselecteerd wordt.

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

Rob Verhoeffundefined Con Hennekensundefined 2 Replies Last reply
          0
          • M. Schrijverundefined M. Schrijver

Wat mij opgevallen is dat de keuze van de overlaykaart niet opgeslagen wordt met de route. Dat vind ik persoonlijk vervelend.
            Route 1 maak ik bijvoorbeeld met overlaykaart Michelin. Daarna maak ik route 2 met overlaykaart Google. Nu heb wil ik nog weer wat wijzigen aan route 1 en zie dat daar de overlaykaart nu ook op Google staat, terwijl ik deze met overlaykaart Michelin heb achtergelaten. Het zou prettig zijn dat bij open van Route 1 de Michelin overlaykaart gewoon weer geselecteerd wordt.

Rob Verhoeffundefined Online
            Rob Verhoeff
            Alpha tester
            wrote last edited by Rob Verhoeff

@M.-Schrijver Geen idee of de overlay-kaart mee opgeslagen kan worden in het ontwerp van je route? De planningskaart is een standaardinstelling in je account. Overduidelijk kan dat niet met jouw wens. Persoonlijk vind ik het een kleine moeite om de juiste overlay weer te selecteren. Als je veel wisselt tussen de verschillende overlay's per route dan snap ik dat je het overzicht kwijt raakt. Misschien is het een kleine aanpassing om ergens in de data de juiste overlay mee op te slaan.

BMW K1600GT-P (2013) with BMW Navigator | Nolan N100-5 with Sena 30K
            iOS on iPhone 13 (mounted on Quadlock)
            Apple CarPlay in VW T-Roc (wired)
            Routelab on MacBook Air & iMac (Sequoia & Monterey)

1 Reply Last reply
            0
              M. Schrijver
              Valued contributor
              wrote last edited by

Het gaat alleen om de overlay kaart.
              De planning/routeringskaart wordt wel opgeslagen met de route.

1 Reply Last reply
              0
              • Nomko Nomdenundefined Offline
                Nomko Nomdenundefined Offline
                Nomko Nomden
                wrote last edited by

Als je een route maakt/bewerkt en je selecteert een specifieke overlay kaart, dan wordt de route opgeslagen met die specifieke overlay kaart.

Het is niet mogelijk om op 1 kaart/route meerdere overlay kaarten te hebben en dat deze opgeslagen wordt.

Het enige wat je kan doen is op 1 (plannings/route)kaart de route uit te zetten (zonder fouten, met eventuele stops, etc.) en dan deze route meerdere keren opslaan om per opgeslagen route een andere overlay kaart toe te passen.

Of wat @Rob-Verhoeff al zegt, gewoon 1 route/1 planningskaart en dan gewoon wisselen tussen de diverse overlay kaarten.

De overlaykaarten zijn in mijn optiek alleen handig als je rijdt met mensen die een andere navigatie systeem hebben dan jezelf. En als ik een route deel met anderen, dan sla ik deze als een track op in het welbekende .gpx formaat.

| MRA Gold Member | Routelab + HERE kaart | Garmin Zumo XT | BMW K1200GT | Kawasaki Z650 |

Rob Verhoeffundefined 1 Reply Last reply
                0

Con Hennekensundefined Offline
                  Con Hennekens
                  Alpha tester
                  wrote last edited by Con Hennekens

@M.-Schrijver said in Instellingen opslaan bij de route:

Ik denk dat de vraag duidelijk genoeg was.
                  Mensen zijn het soms ook gewoon niet eens met een voorstel.

Persoonlijk zie ik geen enkele reden waarom ik een overlay kaart fixed zou willen maken aan een route. De overlay kaart is fixed aan je planningsmethode, niet aan een route. Dat de planningskaart WEL wordt opgeslagen met een route, is uiteraard omdat de planningskaart WEL invloed heeft op het verloop van een route. In tegenstelling tot een overlay.

I am just an enthusiastic MRA user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Streetpilot 2610 / Zumo 660 / Zumo 395 / Motorola Thinkphone + MRA app

1 Reply Last reply
                  0
                    M. Schrijver
                    Valued contributor
                    wrote last edited by M. Schrijver

Ik zeg ook niet dat deze fixed moet zijn aan de route. Ik zou alleen graag zien dat wanneer ik terugkeer bij een route om te bewerken, dat ik verder kan gaan met de instellingen zoals ik deze heb achter gelaten.
                    Wanneer je van planningsmethode veranderd, verandert de overlaykaart inderdaad wel mee maar daar houdt de koppeling wel op.
                    Maar de laatste geselecteerde overlaykaart blijft de geselecteerde overlaykaart voor alle routes, ook de reeds gemaakte routes, totdat je een andere overlaykaart selecteert.

Het laatste antwoord van @Nomko-Nomden zegt mij dat er niet begrepen wordt wat er bedoeld wordt. Of we begrijpen elkaar niet.

0

Ik zeg ook niet dat deze fixed moet zijn aan de route. Ik zou alleen graag zien dat wanneer ik terugkeer bij een route om te bewerken, dat ik verder kan gaan met de instellingen zoals ik deze heb achter gelaten.
                      Wanneer je van planningsmethode veranderd, verandert de overlaykaart inderdaad wel mee maar daar houdt de koppeling wel op.
                      Maar de laatste geselecteerde overlaykaart blijft de geselecteerde overlaykaart voor alle routes, ook de reeds gemaakte routes, totdat je een andere overlaykaart selecteert.

Het laatste antwoord van @Nomko-Nomden zegt mij dat er niet begrepen wordt wat er bedoeld wordt. Of we begrijpen elkaar niet.

Rob Verhoeff
                      Alpha tester
                      wrote last edited by

@M.-Schrijver Ik denk dat Nomko jou niet begrijpt...
                      Als je route A maakt in de Here-kaart met de Michelin overlay en Route B in de Here-kaart met de OSM overlay, dan wil je bij openen van route A ook weer de Michelin overlay zien en niet de laatst gebruikte OSM overlay!

Con Hennekensundefined 1 Reply Last reply
                      0
                        M. Schrijver
                        Valued contributor
                        wrote last edited by

Precies.

1 Reply Last reply
                        0
                        • Rob Verhoeffundefined Rob Verhoeff

@M.-Schrijver Ik denk dat Nomko jou niet begrijpt...
                          Als je route A maakt in de Here-kaart met de Michelin overlay en Route B in de Here-kaart met de OSM overlay, dan wil je bij openen van route A ook weer de Michelin overlay zien en niet de laatst gebruikte OSM overlay!

Con Hennekens
                          Alpha tester
                          wrote last edited by

@Rob-Verhoeff, precies ja, en dat vind ik dus raar... Ik wil gewoon de laatst gebruikt overlay zien, of helemaal geen, ook prima. Ik gebruik bij het plannen vaak wel méér dan één overlay. Ik zet ze aan als ik ze nodig heb, en uit als ik klaar ben met plannen, want dat is handiger bij het op de weg zetten van routepunten. Soms wil ik de groene Michelin weggetjes zien, en soms de handiger weergave van de kleine weggetjes in OSM. Waarom zou ik dat willen vastknopen aan de route? Dat is geen route-eigenschap, maar een methodiek die elke minuut kan veranderen.

I am just an enthusiastic MRA user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Streetpilot 2610 / Zumo 660 / Zumo 395 / Motorola Thinkphone + MRA app

0
                          • Con Hennekensundefined Con Hennekens

@Rob-Verhoeff, precies ja, en dat vind ik dus raar... Ik wil gewoon de laatst gebruikt overlay zien, of helemaal geen, ook prima. Ik gebruik bij het plannen vaak wel méér dan één overlay. Ik zet ze aan als ik ze nodig heb, en uit als ik klaar ben met plannen, want dat is handiger bij het op de weg zetten van routepunten. Soms wil ik de groene Michelin weggetjes zien, en soms de handiger weergave van de kleine weggetjes in OSM. Waarom zou ik dat willen vastknopen aan de route? Dat is geen route-eigenschap, maar een methodiek die elke minuut kan veranderen.

Rob Verhoeff
                            Alpha tester

@Con-Hennekens Het maakt mij ook geen bal uit. Ik gebruik hoofdzakelijk de Micheling overlay. Maar voor iemand die frequent wisselt en per route een andere overlay gebruikt, kan het handig zijn om de gebruikte overlay voor die route mee op te slaan in de route-data. Ik zit er niet op te wachten, maar als het maar weinig effort kost om het mee op te slaan dan gun ik iedereen de wereld...

1 Reply Last reply
                            1
                            • Nomko Nomdenundefined Nomko Nomden

Als je een route maakt/bewerkt en je selecteert een specifieke overlay kaart, dan wordt de route opgeslagen met die specifieke overlay kaart.

Het is niet mogelijk om op 1 kaart/route meerdere overlay kaarten te hebben en dat deze opgeslagen wordt.

Het enige wat je kan doen is op 1 (plannings/route)kaart de route uit te zetten (zonder fouten, met eventuele stops, etc.) en dan deze route meerdere keren opslaan om per opgeslagen route een andere overlay kaart toe te passen.

Of wat @Rob-Verhoeff al zegt, gewoon 1 route/1 planningskaart en dan gewoon wisselen tussen de diverse overlay kaarten.

De overlaykaarten zijn in mijn optiek alleen handig als je rijdt met mensen die een andere navigatie systeem hebben dan jezelf. En als ik een route deel met anderen, dan sla ik deze als een track op in het welbekende .gpx formaat.

Rob Verhoeff
                              Alpha tester

@Nomko-Nomden said in Instellingen opslaan bij de route:

Nee, de overlay-kaart wordt niet mee opgeslagen met de route die je hebt gemaakt. De laatst gebruikte overlay-kaart is default bij iedere route die je daarna opent tot je weer een andere overlay kiest.

1 Reply Last reply
                              0
                              Reply
                              • Reply as topic
                              Log in to reply
                              • Oldest to Newest
                              • Newest to Oldest
                              • Most Votes

ACTIVE USERS
                              M. Schrijverundefined
                              M. Schrijver
                              Rob Verhoeffundefined
                              Rob Verhoeff
                              Con Hennekensundefined
                              Con Hennekens
                              Nomko Nomdenundefined
                              Nomko Nomden
                              Hans van de Ven MR.MRAundefined
                              Hans van de Ven MR.MRA
                              POPULAR TOPICS
                              • Instellingen opslaan bij de route
                                Rob Verhoeffundefined
                                Rob Verhoeff
                                0
                                14
                                361

• locking topics
                                Bouke Entundefined
                                Bouke Ent
                                0
                                9
                                267

• Statement regarding iOS 15
                                Bouke Entundefined
                                Bouke Ent
                                8
                                7
                                212

• Route violation - how to review it
                                Lex.Kloet.RXundefined
                                Lex.Kloet.RX
                                0
                                11
                                643

• Route or Tracklog
                                M. Schrijverundefined
                                M. Schrijver
                                0
                                14
                                552

• re joining route mid way ?
                                Con Hennekensundefined
                                Con Hennekens
                                0
                                11
                                392

• MRA Glück / beste Navigation die es gibt …
                                Hubert Thoringundefined
                                Hubert Thoring
                                2
                                4
                                200

• Routes no longer resume
                                Gary Coatesundefined
                                Gary Coates
                                0
                                5
                                212
                              MY GROUPS