Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Popular
  • Support
  • MyRoute-app
Collapse
Brand Logo

MRA Community Forum

1. Home
  2. The MyRoute-app
  3. [App] Problems, Bugs and other Issues
  4. Route als track hoe werkt dit nu?

Route als track hoe werkt dit nu?

Scheduled Pinned Locked Moved [App] Problems, Bugs and other Issues
13 Posts 6 Posters 419 Views 2 Watching
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • M. Schrijverundefined Offline
    M. Schrijverundefined Offline
    M. Schrijver
    Valued contributor
    wrote last edited by M. Schrijver

Vandaag wat aan testen geweest. Ik heb een korte route gemaakt en een paar apps getest om te kijken hoe deze apps met de gemaakte route omgaan. Vooral als er herberekend moet worden. Daar lag de focus op.

In MRA reed ik de testroute eerst als route. Dat ging allemaal soepeltjes. Beter dan ik verwacht had.
    Vervolgens dezelfde route als track. Ik was na 5 minuten rijden al klaar. Een totaal onverwacht effect. Daarmee dus de vraag.
    "Route als Track" wat voor functie heeft het, wat is het idee erachter?

Eerst mijn verwachtingen even uitleggen.
    Als ik een route als track start, verwacht ik een route op mijn scherm die ik kan rijden. Waarbij ik netjes navigatieaanwijzingen krijg. Als ik afwijk van de route (reden doet er niet toe) verwacht ik dat ik netjes terug gebracht wordt naar de originele route. Ook verwacht ik geen routepunten te zien. Dit is het beeld wat ik gekregen heb van de vele berichten over dit onderwerp op het forum.

Dit zijn mijn instellingen.
    Offline navigatie staat op "disabled/uitgeschakeld"

1000000056.png

1000000055.png

Wat is er nu zo onverwacht gebeurd?
    Ik had in de route 1 Viapunt aangebracht om te kijken hoe MRA hier mee omgaat als ik deze mis in de "Route-als-Track". Zover ben ik nooit gekomen.
    Ik startte de route en ik ging rijden. Het oorspronkelijke startpunt ging ik missen omdat ik daar al voorbij was. Aangezien de optie "Start vanaf dichtstbijzijnde punt op de track" actief staat, moet dat dus geen probleem zijn.
    Dat was het dus wel. Van MRA moest ik toch langs het startpunt. Geen probleem, dan skip ik deze. En weer verder rijden. Aan het einde van de straat openbaarde zich het probleem al. Waarom moet ik linksaf slaan? en niet rechtsaf? Zoals de route is en zoals MRA als route het ook netjes deed?
    Even uitzoomen en probleem was duidelijk. Ik werd rechtstreeks naar het extra viapunt gestuurd. Deze lag op ongeveer 3/4 van de route.

De functie "Route-als-Track" voldeed dus duidelijk niet aan mijn verwachtingspatroon.
    Wat is hier aan de hand?

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

Con Hennekensundefined 1 Reply Last reply
    1
    • AWDC LAOundefined Offline
      AWDC LAOundefined Offline
      AWDC LAO
      wrote last edited by

Een track zijn miljoenen erwten die je allemaal vlak achter mekaar legt en je volgt die visueel zoals "Klein Duimpje".

Bij een route laat je software de te volgen weg berekenen tussen 2 of meerdere (knoop)punten, die kunnen zacht ( druppl ) of hard ( handje ) zijn.
      En daar zit hem het verschil tussen OSM, Here en TomTom met alle mogelijke opties. Ze zijn alledrie wat eigenzinnig !

Hoe dichter de punten bij elkaar hoe minder navigatiefouten.

Zoom in op die punten en leg ze vooral aan de juiste kant van de weg, en al zeker als je bv in Schotland een route plant.

R1300GS Adv BlackPanther BMW, Apple MacPro 7.1, Carpe Iter V4c, ervaring met TTR550, ZumoXT2, Navigator VI, iPhone 12 MAX

1 Reply Last reply
      0
      • AWDC LAOundefined Offline
        AWDC LAOundefined Offline
        AWDC LAO
        wrote last edited by AWDC LAO

Ondanks alle enorme en waardevolle inspanningen van de makers sinds meer dan 10 jaar: als je 100% offroad gaat in de bergen of de toendra gebruik dan een Zumo XT2 om een track te volgen.

R1300GS Adv BlackPanther BMW, Apple MacPro 7.1, Carpe Iter V4c, ervaring met TTR550, ZumoXT2, Navigator VI, iPhone 12 MAX

1 Reply Last reply
        0
          M. Schrijver
          Valued contributor
          wrote last edited by

Je hebt het dan over een route. Mijn vraag gaat over de functie route als track

(I use MRA Next only on Android Auto. Every comment, suggestion, etc will be based on my usage with Android Auto)

1 Reply Last reply
          0
          • Paul e9undefined Offline
            Paul e9undefined Offline
            Paul e9
            wrote last edited by Paul e9

Misschien helpt dit. Ik heb lang met route en track geworsteld totdat ik er via Mr GPS achter kwam dat een trackneigenlijk slechts 2 gedefinieerde punten heeft. De rest bestaat uit "broodkruimels" op de te rijden track. De 2 gedefinieerde punten zijn dus start en finish. En als je dan "route automatisch herberekenen" aan hebt staan, én je wijkt om wat voor reden van de route af, dan kent je navi nog slechts 1 punt en dat is het eindpunt. In jouw geval heb je een extra via-punt ingevoegd. Ik vermoed dat je auto-herbereken aan hebt staan. Ik gok dat je dan (bij afwijken van de route) je navi de kortste/andere route naar het tussenuit navigeert.

1 Reply Last reply
            0
            • Corjan Meijerinkundefined Online
              Corjan Meijerinkundefined Online
              Corjan Meijerink
              Developer
              wrote last edited by

Hier kan ik een heel helder antwoord op geven!
              Je hebt "gebruik alle routepunten" uit staan.
              Op het moment dat je dus het ene punt oversloeg zeg je tegen de app dat je naar het volgende routepunt wilt. Dat is in dit geval dus het volgende viapunt en daar berekent ie de snelste route naar toe.

Start vanaf dichtstbijzijnde punt op track kan nog altijd het startpunt zijn afhankelijk van de andere routepunten / vorm van de track.

Dit heeft me wel een idee gegeven voor verdere verbeteringen. Mogelijk pak ik dat nog ff snel mee in de update! In dit scenario wil je dus niet direct naar het volgende viapunt maar gewoon naar "het volgende dichtbijzijnde punt op de track wat niet je huidige viapunt is" 😉

Dank voor de waardevolle input, ik snap volledig dat dit niet helemaal gewenst is in dit scenario.

EMW-motorriddersundefined 1 Reply Last reply
              6
              • Corjan Meijerinkundefined Corjan Meijerink referenced this topic
              • M. Schrijverundefined M. Schrijver

Vandaag wat aan testen geweest. Ik heb een korte route gemaakt en een paar apps getest om te kijken hoe deze apps met de gemaakte route omgaan. Vooral als er herberekend moet worden. Daar lag de focus op.

In MRA reed ik de testroute eerst als route. Dat ging allemaal soepeltjes. Beter dan ik verwacht had.
                Vervolgens dezelfde route als track. Ik was na 5 minuten rijden al klaar. Een totaal onverwacht effect. Daarmee dus de vraag.
                "Route als Track" wat voor functie heeft het, wat is het idee erachter?

Eerst mijn verwachtingen even uitleggen.
                Als ik een route als track start, verwacht ik een route op mijn scherm die ik kan rijden. Waarbij ik netjes navigatieaanwijzingen krijg. Als ik afwijk van de route (reden doet er niet toe) verwacht ik dat ik netjes terug gebracht wordt naar de originele route. Ook verwacht ik geen routepunten te zien. Dit is het beeld wat ik gekregen heb van de vele berichten over dit onderwerp op het forum.

Dit zijn mijn instellingen.
                Offline navigatie staat op "disabled/uitgeschakeld"

1000000056.png

1000000055.png

Wat is er nu zo onverwacht gebeurd?
                Ik had in de route 1 Viapunt aangebracht om te kijken hoe MRA hier mee omgaat als ik deze mis in de "Route-als-Track". Zover ben ik nooit gekomen.
                Ik startte de route en ik ging rijden. Het oorspronkelijke startpunt ging ik missen omdat ik daar al voorbij was. Aangezien de optie "Start vanaf dichtstbijzijnde punt op de track" actief staat, moet dat dus geen probleem zijn.
                Dat was het dus wel. Van MRA moest ik toch langs het startpunt. Geen probleem, dan skip ik deze. En weer verder rijden. Aan het einde van de straat openbaarde zich het probleem al. Waarom moet ik linksaf slaan? en niet rechtsaf? Zoals de route is en zoals MRA als route het ook netjes deed?
                Even uitzoomen en probleem was duidelijk. Ik werd rechtstreeks naar het extra viapunt gestuurd. Deze lag op ongeveer 3/4 van de route.

De functie "Route-als-Track" voldeed dus duidelijk niet aan mijn verwachtingspatroon.
                Wat is hier aan de hand?

Con Hennekensundefined Offline
                Con Hennekens
                Alpha tester
                wrote last edited by

@M.-Schrijver said in Route als track hoe werkt dit nu?:

Dat was het dus wel. Van MRA moest ik toch langs het startpunt. Geen probleem, dan skip ik deze.

Als je skipt via het tegeltje rechtsboven dan gebeurt inderdaad wat Corjan hierboven al schrijft. Je slaat over naar het volgende routepunt, en dat ligt dan op 3/4 van je route, zoals je aangeeft. Vandaar dat het zinvol kan zijn om "alle routepunten" aan te zetten.

Een andere manier om over te slaan naar een punt op de track dat je zelf aangeeft, is even lang-drukken op de track waarvandaan je weer de track wilt volgen. Laat je de app zelf herberekenen, dan zal de app zelf een logisch punt zoeken, en NIET overslaan tot jouw routepunt.

Dit als toevoeging op Corjan zijn opmerking.

I am just an enthusiastic MRA user, and hope you will be one too!

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

Streetpilot 2610 / Zumo 660 / Zumo 395 / CAT S52 + MRA app

1 Reply Last reply
                0
                • Corjan Meijerinkundefined Corjan Meijerink

Hier kan ik een heel helder antwoord op geven!
                  Je hebt "gebruik alle routepunten" uit staan.
                  Op het moment dat je dus het ene punt oversloeg zeg je tegen de app dat je naar het volgende routepunt wilt. Dat is in dit geval dus het volgende viapunt en daar berekent ie de snelste route naar toe.

Start vanaf dichtstbijzijnde punt op track kan nog altijd het startpunt zijn afhankelijk van de andere routepunten / vorm van de track.

Dit heeft me wel een idee gegeven voor verdere verbeteringen. Mogelijk pak ik dat nog ff snel mee in de update! In dit scenario wil je dus niet direct naar het volgende viapunt maar gewoon naar "het volgende dichtbijzijnde punt op de track wat niet je huidige viapunt is" 😉

Dank voor de waardevolle input, ik snap volledig dat dit niet helemaal gewenst is in dit scenario.

EMW-motorriddersundefined Offline
                  EMW-motorriddersundefined Offline
                  EMW-motorridders
                  wrote last edited by

@Corjan-Meijerink
                  Dat idee heb ik ook ergens op dit forum neergepend en komt ook oor bij het gebruik van een track bij de ZUMO XT2, als je afwijkt verbindt de software jou naar je route door een dynamische rechte lijn te tekenen tussen je voertuig het het dichtstbijzijnde punt !

1 Reply Last reply
                  0
                    M. Schrijver
                    Valued contributor
                    wrote last edited by

Maar wat is dan de functie van Route als Track.
                    Naar wat ik ervaren heb (recent en verleden) gedragen een normale en route-als-track erg vergelijkbaar. Een route kan niet routepunten en bij Route als track moet je de routepunten eigenlijk ook actief hebben.
                    Ik had gehoopt dat ik met route als track helemaal routepunt vrij zou kunnen rijden. Dat de track altijd de referentie voor de route is. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Je ben blijkbaar nog steeds de routepunten nodig.

0

Maar wat is dan de functie van Route als Track.
                      Naar wat ik ervaren heb (recent en verleden) gedragen een normale en route-als-track erg vergelijkbaar. Een route kan niet routepunten en bij Route als track moet je de routepunten eigenlijk ook actief hebben.
                      Ik had gehoopt dat ik met route als track helemaal routepunt vrij zou kunnen rijden. Dat de track altijd de referentie voor de route is. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Je ben blijkbaar nog steeds de routepunten nodig.

Con Hennekens
                      Alpha tester
                      wrote last edited by

@M.-Schrijver, nee dat hoeft dus niet ;-). Als je mijn bericht hierboven nog eens leest, dan staat daar een methode beschreven hoe je zelf een re-entry punt op een track kunt aangeven (lang drukken ergens OP de track!). Daar heb je dus géén routepunten voor nodig. De eventuele VIA punten zie je wèl terug op een track, omdat je die per definitie niet automatisch wilt overslaan. Dat doet de Route-als-Track dan ook niet. Wil je ook die NIET in je track, zet dan simpelweg geen VIA punten in je route.

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar to the saddle.

M. Schrijverundefined 1 Reply Last reply
                      1
                        M. Schrijver
                        Valued contributor
                        wrote last edited by

Ik zag dat Corjan een aanpassing gedaan heeft.
                        Maar uitgaan de vorige versie werkt de optie dichtstbijzijnde punt niet zoals verwacht.
                        Bij Route als Track verwacht zelf dat letterlijk ieder willekeurig punt gebruikt kan worden. En niet door een punt zelf te selecteren maar dat de navigatie dit voor mij selecteert.

0
                        • Con Hennekensundefined Con Hennekens

@M.-Schrijver, nee dat hoeft dus niet ;-). Als je mijn bericht hierboven nog eens leest, dan staat daar een methode beschreven hoe je zelf een re-entry punt op een track kunt aangeven (lang drukken ergens OP de track!). Daar heb je dus géén routepunten voor nodig. De eventuele VIA punten zie je wèl terug op een track, omdat je die per definitie niet automatisch wilt overslaan. Dat doet de Route-als-Track dan ook niet. Wil je ook die NIET in je track, zet dan simpelweg geen VIA punten in je route.

M. Schrijver
                          Valued contributor
                          wrote last edited by

@Con-Hennekens said in Route als track hoe werkt dit nu?:

De eventuele VIA punten zie je wèl terug op een track, omdat je die per definitie niet automatisch wilt overslaan. Dat doet de Route-als-Track dan ook niet. Wil je ook die NIET in je track, zet dan simpelweg geen VIA punten in je route.

Dat is nog een punt waar ik mee worstel. Ik heb helemaal geen behoefte aan punten op mijn route. Omdat ze eigenlijk niets toevoegen.
                          Het enige wat ik wil zien, zijn punten die ik als interessant heb aangemerkt. Maar deze punten mogen voor mij geen verplicht karakter hebben.

1 Reply Last reply
                          1

Ik zag dat Corjan een aanpassing gedaan heeft.
                            Maar uitgaan de vorige versie werkt de optie dichtstbijzijnde punt niet zoals verwacht.
                            Bij Route als Track verwacht zelf dat letterlijk ieder willekeurig punt gebruikt kan worden. En niet door een punt zelf te selecteren maar dat de navigatie dit voor mij selecteert.

Con Hennekens
                            Alpha tester
                            wrote last edited by

Volgens mij doet-ie dat ook. Maar jouw logica kan anders zijn dan die van de app 😉

Het enige wat ik wil zien, zijn punten die ik als interessant heb aangemerkt. Maar deze punten mogen voor mij geen verplicht karakter hebben.

Ik snap wat je bedoelt... Ik kan me herinneren dat ik zelf (in de alpha fase) een voorstel heb gedaan om alleen vormingspunten die zijn voorzien van een kleur, een pauze-icoon en/of een notitie te laten weergeven in de Route als Track. Uiteindelijk is dat de optie "geef alle routepunten weer" geworden, anders hadden we helemaal geen vormingspunten gehad. Waarschijnlijk om het simpelijker en begrijpelijker te houden, en daar is uiteraard ook wat voor te zeggen.

1 Reply Last reply
                            0
                            Reply
                            • Reply as topic
                            Log in to reply
                            • Oldest to Newest
                            • Newest to Oldest
                            • Most Votes

ACTIVE USERS
                            Corjan Meijerinkundefined
                            Corjan Meijerink
                            Con Hennekensundefined
                            Con Hennekens
                            M. Schrijverundefined
                            M. Schrijver
                            EMW-motorriddersundefined
                            EMW-motorridders
                            Paul e9undefined
                            Paul e9
                            AWDC LAOundefined
                            AWDC LAO
                            POPULAR TOPICS
                            • Stuttering menu after 4.4.0 update ?
                              Con Hennekensundefined
                              Con Hennekens
                              0
                              13
                              145

• Merging two routes from mid route of one..... Is it even possible?
                              Stefan Hummelinkundefined
                              Stefan Hummelink
                              0
                              9
                              125

• MRA-Routeplanner - distance simulation
                              Stefan Hummelinkundefined
                              Stefan Hummelink
                              0
                              9
                              126

• Show lanes or do strong zooming
                              silberfuchs67undefined
                              silberfuchs67
                              0
                              6
                              102

• Die App kann keine kurvenreiche Route über 300 KM erstellen?
                              Marinus van Deudekomundefined
                              Marinus van Deudekom
                              1
                              5
                              84

• First point is often ignored
                              Herman Veldhuizenundefined
                              Herman Veldhuizen
                              0
                              4
                              54

• Scrolling Through Waypoints