Kleuren van de switches in de settings en kleurenblindheid
-
Ik ben rood/groen kleurenblind, net als ongeveer 2% van de Nederlandse mannen. Ik zal bij de settings van de app te kijken en ik kan door mijn kleurenblindheid echt niet zien of een switch aan of uit staat. Waarschijnlijk is hij aan als hij groen is gekleurd en uit als hij rood is gekleurd. Maar dat is voor mij, en ook voor andere rood/groen kleurenblinden, niet te zien. En ik weet ook echt niet of een switch aan of uit staat als het bolletje aan de linkerkant staat.
Bij de meeste apps die switches gebruiken om iets aan of uit te schakelen, is de switch een soort van vervaagt als je uit staat en heeft ie de normale kleur en contrast al ie aan staat. Waarom is daar niet voor gekozen? -
@Joost-t said in Kleuren van de switches in de settings en kleurenblindheid:
Waarom is daar niet voor gekozen?
Ik denk omdat vanwege het zeer grote ontwikkelteam, wel 2 mensen, hier onbewust gewoonweg niet bij stil hebben gestaan. Je zegt het zelf al, voor 98% van de mensen is dit prima.
Dat wil overigens dus niet zeggen dat @Corjan-Meijerink dit niet zou kunnen implementeren nu je ze hiervan op de hoogte hebt gebracht.
-
@Joost-t Ik vind het een legitieme opmerking! Gelukkig heb ik er geen last van. Daar moet iets op te verzinnen zijn.
Voor nu even onthouden:- bolletje aan de rechterkant, functie ingeschakeld
- bolletje aan de linkerkant, functie is uitgeschakeld!
Overigens denk ik wel dat tonen in- of uitschakelen de norm volgt (althans in iOS zie ik dezelfde werkwijze, rechts=aan, links=uit).
-
@Rob-Verhoeff dat zal ook wel zo zijn denk ik, maar bij de meeste apps zie je dan dat wanneer het uit is, de switch ook vervaagd is. En wanneer die aan is dat ie gewoon de juiste kleur heeft. Dat is waar ik dan op let.
Maar hopelijk kan het aangepast worden. -
Vervagen doen we enkel als de optie niet mag worden aangepast. Zie hiervoor de verkeersbewuste routeberekening als de offline optie aan (rechts) is
In alle eerlijkheid, ik denk niet dat we dit op de korte termijn gaan aanpassen.
-
@Joost-t, ik ben ook kleurenblind, tot op zekere hoogte, maar zie gelukkig rood en groen prima.
En ik weet ook echt niet of een switch aan of uit staat als het bolletje aan de linkerkant staat.
Dat is maar een klein dingetje om te onthouden en is dus eigenlijk een perfecte oplossing voor kleurenblinden. Ik neem aan dat je bij verkeerslichten ook kunt onthouden welke kleur de bovenste lamp heeft?
Dat gezegd hebbende is iets als deze vormgeving wellicht een kleine aanpassing: