Eerste ervaringen en vragen
-
Afgelopen weekend 1e x met MRA via Android Auto 2 dagen weggeweest. Veel sneeuw en ijzel gehad rondom de Moezel maar goed...
De app werkte fantastisch, goed en duidelijk gesproken instructies, in- en uitzoomen werkte super goed en de snelheid naar het scherm was prima. Dat allemaal draadloos!!!
Vragen/opmerkingen:
Op 1 moment, na het hervatten van de route bleeft het scherm volledig hangen. De app afsluiten en route hervatten werkte niet. Telefoon uit/aan, Maxca uit/aan werkte ook niet. De oplossing bleek te zijn om de route niet te herstarten, maar gewoon geheel opnieuw op te vragen en gaan rijden. Hij pakte het prima op. Maar was even onhandig. Was er nog iets anders wat ik had kunnen proberen?
Wat jammer is, is dat je alleen de eindtijd en afstand tot einde kunt zien. We hadden een paar stops gepland, maar, zin in koffie, is zin in koffie. En omdat we dus niet duidelijk zagen wat de afstand was tot het geplande rustmoment hebben we die dus gemist. Is het mogelijk om de tijd tot het volgende viapunt te laten zien (niet de shapingpoints) op Android Auto scherm?
Wat ook nog een ding is, is het stroom verbruik. Het is al enorm verbeterd, maar, nog altijd verbruikt de app relatief veel stroom in vergelijking tot b.v. Google Maps. Wij haalden het prima op 1 dag met een powerbank, maar misschien dat er nog winst te behalen is.
En tot slot zou voor mij de kanteling van het scherm bij ingezoomde stand nog meer mogen zijn. Het lijkt nu erg beperkt daar waar andere apps veel meer kantelen.
-
@Jan-50 said in Eerste ervaringen en vragen:
En omdat we dus niet duidelijk zagen wat de afstand was tot het geplande rustmoment
Precies dit kan je doen door op het info veld te klikken. Je kan door te klikken circuleren van "eerst volgende shaping punt" naar "eerstvolgende viapunt" en "einde"! Moet je natuurlijk je pauze punten of stop punten wel echt aangemerkt hebben met een viapunt ().
nog altijd verbruikt de app relatief veel stroom
Dat is an sich nog niet vreemd omdat het probleem nog niet door HERE opgelost is. Dit onderwerp staat hoog op de agenda bij HERE en MRA
Het lijkt nu erg beperkt daar waar andere apps veel meer kantelen.
Even voor de controle: je hebt de kantel correctie al op maximaal staan (++) in de instellingen? In dat geval heeft nóg meer kantelen geen zin meer omdat HERE SDK dan alleen maar meer lucht laat zien, en steeds minder weg. Daar is veel over gesproken en helaas is de huidige implementatie(max = ++) zo'n beetje de maximale nuttige kantel mogelijkheid in deze HERE SDK.
-
@Stefan-Hummelink hoi Stefan, dank voor het snelle antwoord.
Zit die optie voor routepunt informatie ook in Android Auto? De telefoon gebruik ik niet, alles doe ik via Android Auto. Telefoon op de motor vindt ik niet zo'n goed idee
-
@Stefan-Hummelink said in Eerste ervaringen en vragen:
Even voor de controle: je hebt de kantel correctie al op maximaal staan (++) in de instellingen? In dat geval heeft nóg meer kantelen geen zin meer omdat HERE SDK dan alleen maar meer lucht laat zien, en steeds minder weg. Daar is veel over gesproken en helaas is de huidige implementatie(max = ++) zo'n beetje de maximale nuttige kantel mogelijkheid in deze HERE SDK.
Hmm, die max = ++ had ik aan staan, maar, dan lijkt het nog minder goed te werken. Staat dus gewoon in het midden nu. Ik snapte die kantel correctie ook niet goed, gaat het nu meer/minder kantelen. Ik begrijp dus dat ++ betekent meer kantelen en niet corrigeren van het kantelen?
-
Zit die optie voor routepunt informatie ook in Android Auto?
Ik weet feitelijk niets van hoe Next in AA overkomt, maar als je dat info veld op AA ziet, dan kan je het hoogstwaarschijnlijk gewoon veranderen door op je telefoon op dat veld te klikken. Voor zover ik weet zijn AA en Carplay niets meer dan een veredelde weergave van je telefoonscherm met wat slimme integratie.
Ik begrijp dus dat ++ betekent meer kantelen en niet corrigeren van het kantelen?
Inderdaad, ++ betekent maximaal gekanteld, en -- betekent minimaal gekanteld. Dit is natuurlijk alleen aan de orde als je in 3d modus navigeert door via het kompas tussen 2d of 3d te schakelen.
Kantel gedrag kan niet worden gecorrigeerd, het zoom gedrag wel. Dat is de zoomcorrectie. Ik dacht dat deze alleen het minimale zoomniveau aanpast, en niet het maximale zoomniveau. Of juist andersom. Het past overigens alleen 1 van de 2 eind niveau's aan, naar mijn weten wordt de manier van zoomen niet beïnvloed. Heb hem al zolang op ++ staan dat ik het even niet meer weet:P en testen hier op kantoor wordt lastig haha.
-
@Stefan-Hummelink said in Eerste ervaringen en vragen:
Ik weet feitelijk niets van hoe Next in AA overkomt, maar als je dat info veld op AA ziet, dan kan je het hoogstwaarschijnlijk gewoon veranderen door op je telefoon op dat veld te klikken. Voor zover ik weet zijn AA en Carplay niets meer dan een veredelde weergave van je telefoonscherm met wat slimme integratie.
Dat was nog een goed idee. Net even getest, helaas. In de app kun je inderdaad de tijd tot routepunt of eindtijd aanpassen. Maar als je het aanpast veranderd het niet op AA. Op AA is het ook niet aan te passen, zou wel fijn zijn als je daar op dezelfde wijze kunt wisselen.
-
Maar als je het aanpast veranderd het niet op AA
Dan ga ik er vanuit dat dit vanzelf een keer mee komt in de updates.
-
@Stefan-Hummelink @Jan-50 Dat wisselen tussen getoonde tijden kan inderdaad nog niet in Android Auto / CarPlay. Staat op de wensenlijst maar gezien de beperkingen van het systeem (tov de telefoon zelf) zijn dit soort zaken aanzienlijk lastiger om goed te krijgen daar
-
@Corjan-Meijerink Super, zou een erg welkome optie zijn. Verder werkt het zo goed, tuurlijk, wensen blijven maar het is stabiel, werkt onderweg erg goed en makkelijk om te gebruiken.
-
wensen blijven
Deel dan ook vooral je wensen op het forum!
Doet dat dan wel even in een nieuw onderwerp in het suggesties deel van het forum. De devs lezen mee en er zijn al vele verzoeken geïmplementeerd. Niet geschoten is altijd mis!Ps* het kan dan ook misschien zijn dat jouw wens al wel kan, maar het nu iets anders werkt.
-
@Corjan-Meijerink said in Eerste ervaringen en vragen:
@Stefan-Hummelink @Jan-50 Dat wisselen tussen getoonde tijden kan inderdaad nog niet in Android Auto / CarPlay. Staat op de wensenlijst maar gezien de beperkingen van het systeem (tov de telefoon zelf) zijn dit soort zaken aanzienlijk lastiger om goed te krijgen daar
Dat is, nu ik een route van 2 dagen gereden heb, voor mij ook een gemis. Op de telefoon kun je 3 opties inschakelen. Op de Carplay staat alleen de tijd tot het eindpunt vast.
-
Android Auto en Apple Carplay hebben bewust beperkingen opgelegd gekregen door Google en Apple. Hier kan MRA weinig aan doen. Het idee is: Je bent aan rijden dus zo min mogelijk afleiding. Daarom minder opties. Ik heb hier tot op zekere hoogte geen problemen mee. Maar ook ik wil van tijd tot tijd wel weten waar ik aan toe ben.
@Jan-50
Alles wat je schrijft herken ik ook van Android Auto. Het onvoldoende kantelen heb ik ook gemerkt.
De oplossing voor afstand/tijd van tussenpunten en andere info, zie ik in de toevoeging van een extra infobalk zoals TomTom GO en de Rider deze gebruikt.
Je ziet dan constant precies waar je aan toe bent. Wat je verwachten kan voor de komende kilometers (TomTom doet 50 km voorruit kijken). -
@M-Schrijver haha, zoveel mensen, zoveel mogelijkheden. Ik vind de TomTom optie eigenlijk helemaal niet handig. Het is en maar beperkt vooruit, maar, de tekentjes vaak niet erg duidelijk wat weer afleid omdat je moet zoeken/kijken wat het is.
Voor mij zou het al prima zijn als niet de eindtijd zichtbaar is maar de tijd tot het volgende punt of afstand o.i.d. Eindtijd maak ik met niet zo druk om.... ben toch voor de lol onderweg en dat zie ik dan wel weer op de volgende stop die gepland is.
-
Jij hebt je smartphone toevallig rechtop staan?
Ik heb de mijne liggend en dan zijn die iconen duidelijk. Rechtop veel minder duidelijk en dan zit de balk ook meer in de weg.
Zet in die infobalk de viapunten, benzinestations, andere selecteerbare info en je hebt alles wat je onderweg nodig bent. 50 km is voor mij meer dan genoeg. Dat is toch een uur rijden.
Carplay en Android Auto hebben blijkbaar geen problemen met zo'n balk. Wel met alles waar je op klikken moet. -
@M-Schrijver ik gebruik de telefoon dus niet. Het gaat allemaal via Android Auto. En ik vind die werking van Tom Tom dus gewoon niet duidelijk en intiutief. Geeft vaak meer vragen als dat ik in één keer zie wat er bedoeld wordt. Na 4 jaar gebruik, gewoon geen fan geworden van die systemen. Gebruik nu nog de Go app voor de motor omdat ik MRA nog aan het uitproberen ben. Maar met MRA gaat het nu zo goed dat ik eigenlijk de Tom Tom Go abbo ga stoppen.