Blauwe lijn en witte lijn in de navigatie ?
-
Afgelopen zondag heb ik een route gereden, en laten genereren door de App.
eerst vanaf mijn huis naar Venray, en daar een rondrit gedaan me Noord-Oostelijke orientatie.
Van huis naar Venray gekozen voor "Bestemming" maximaal kronkelen, op motor navigatie gezet, en alles uitgezet wat betreft Snelwegen, Hoofdwegen, en woonwijken.
Tijdens deze route kwam ik en afgesloten weg tegen, en daar moest ik omdraaien, ik kreeg toen naast de normale blauwe lijn ook een witte lijn in het scherm, navigatie wilde de blauwe route blijven volgen en stuurde me elke keer weer terug, de witte lijn gaf mij ook geen alternatief maar bracht mij terug naar een eerder punt en heb deze deels gevolgd tot "wit" en "blauw" weer bij elkaar kwamen.
In Venray getankt en vanaf daar een rondrit gestart (200km) met Noord-Oostelijke oriëntatie, een heel groot deel over Duitsland en omlaag richting Venlo via Gogh en Kevelaar, onderweg kwamen we 2x op plekken waar de wegen anders waren dan op de kaart, ik werd over een onverharde weg (lees pad) gestuurd , de blauwe lijn liep daar dwars door een weiland heen, en het pad waar we op reden toonde een witte lijn, aan het einde van dit pad zag ik de blauwe lijn ten westen van ons staan in het scherm en daar ben ik naartoe gereden en de route vervolgd, op een ander punt werden we wederom door een onverhard pad gestuurd maar de blauwe lijn volgde ons wel.
Op enig moment waren we in Venlo waar we een koffie stop hebben gedaan besloten om wederom een "Bestemming" te kiezen, ook maximaal kronkelen en snelwegen, woonwijken en hoofdwegen uit, wat schetst mijn verbazing, na een paar minuten wordt ik naar de snelweg gebracht en daar werd aangegeven dat ik hier 38 km overheen mocht gaan, daar hadden we geen zin in en dus de eerstvolgende afslag er weer vanaf, en je raad het al: de blauwe lijn stuurde ons continu terug naar de snelweg en de witte lijn was voor mij niet duidelijk wat deze wilde doen, alle gesproken aanwijzingen gingen immers ook over de route op de blauwe lijn., zeer verwarrend allemaal.Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de functie is van deze witte en blauwe lijnen ?
Waarom we over onverharde paden gestuurd werden, en wegen die niet (meer) bestaan ?
Waarom we een aantal keren naar de snelweg gestuurd werden terwijl deze opties uit stonden ?
Waarom ik de witte lijn alleen maar in het ingezoomde scherm en niet kan zien in het route overzicht alleen maar de blauwe lijn ?De opties van deze manier van navigeren zijn erg interessant, zeker als je gewoon even een lekker ritje wil rijden door een omgeving die je niet kent en geen uitgebreide route vooraf hebt gemaakt met MRA.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden en ideeën.
Groet Eric,
FJR 1300 rijder
en MRA VIRP Member -
@Eric-Bovelander, ik doe mijn best
- de blauwe lijn is de route lijn zoals aanvankelijk is berekend bij het starten van de route
- de witte lijn vertegenwoordigt de oorspronkelijke berekende (blauwe) route, indien deze door een herberekening wijzigt
- als je je route tracked, krijg je ook nog een gele lijn, dat is de route die je daadwerkelijk hebt afgelegd.
- bij het rijden van een track (dat is wat je doet als je een kronkel-optie kiest, lijkt het voor te komen dat de aanvankelijk ingestelde vermijd-opties niet worden gerespecteerd bij een herberekening. De app zal je naar de route terug proberen te brengen, maar het kan daardoor gebeuren dat dat via niet-toegestane wegen gebeurt. Dit is onlangs door nog iemand gemeld, en wordt onderzocht door de devs.
- Ik zie bij mij de witte lijn ook gewoon terug komen in het route overzicht. Dat is dan wel een herberekende waypoint route, geen track. Dat kan ik zo snel niet nabootsen vanaf mijn werkplek
Heb ik een tegenvraag voor je: wat is MRA VIRP?
-
@Con-Hennekens
dank voor je reply en uitleg, ik ga dit uitproberen
wat ik dan wel erg vervelend is dat is die herberekening die dan de persoonlijk ingestelde route voorkeuren gaat overrulen, dat lijkt mij niet de bedoeling met een "Bestemming" die ik dan avontuurlijk wil hebben, idem voor een "Rondrit"Deze 2 nieuwe opties vind ik zelf erg leuk, ik hoop dat er nog gesleuteld kan worden om dit verder aan te passen.
Naast dit heb ik nog een ander ding, en dat is zelf kunnen kiezen welk geluid uitvoer kanaal je wil gebruiken
Op de motor gaat gewoon automatisch via Bluetooth naar mijn headset, samen me intercom en eventueel muziek of telefoon.
Maar in de auto wil ik het geluid uit mijn Iphone laten komen, want ik kan wel blue tooth uitschakelen, maar dan kan ik ookniet bellen of gebeld worden.Dan als laatset over VIRP, helemaal in het begin heb ik geholpen als tester, en vrij snel een levenslang membership genomen
Een aantal van die gebruikers uit het begin kregen bij voldoen aan bepaalde criteria de VIRP bagde in hun profiel: -
@Eric-Bovelander, Ik heb uit een ander topic gisteren begrepen dat de veronderstelde omissie in het handhaven van de route voorkeuren bij het rijden van een track op een misverstand berust. Dat is dus blijkbaar niet aan de orde.
-
@Con-Hennekens
ik rijd inderdaad geen zelfgemaakte trackMaar ik rijd een route die Navigator zelf genegeerd, in het ene geval met de optie "bestemming" en in het andere geval met de optie "rondrit"
zie bijlages
ik hoop dat dit mijn vraag duidelijker maakt
-
@Eric-Bovelander, ik weet niet precies wat je vraag is . Een rondrit is altijd een track. Een route met een bestemming waarbij je een bochtige lijn kiest, wordt ook als track gegenereerd en genavigeerd.
-
@Con-Hennekens
wat mijn vragen zijn staat uitgebreid omschreven in de opening van dit topicIk weet niet wat er gegenereerd word als ik op de knoppen "Bestemming" of "Rondrit" klik, of dit nu Track, Route, GPX of ITN is kan mij niet echt boeien, wat ik aan het rijden ben kan ik opnemen, maar ik verwacht wel dat als een rit gegenereerd word (volgens de voorkeuren die ik aangeef voordat ik ga rijden) ook zo gaat lopen zoals het aangegeven word in het basisscherm voordat ik op "Start" klik.
Zolas ik het nu heb ervaren werd het een beetje een tombola, mogelijk mede omdat er afgesloten wegen waren en ik tot 2x toe door niet (meer) bestaande wegen gestuurd werd. -
@Eric-Bovelander, Of je een track of een route rijdt is inmiddels wel beantwoord denk ik. De route op het "basisscherm" wordt gemaakt op basis van de OSM kaart" (omdat die functie niet in HERE zit), en vervolgens als track overgedragen naar de HERE navigatiemodule. Er kunnen verschillen in die kaarten zitten, waardoor je incidenteel een wat vreemd resultaat krijgt. Over niet meer bestaande wegen worden geleid is wel heel uniek. Het zou wel aardig zijn als je daar een screenshot van hebt.
-
@Con-Hennekens I plotted curvy route from home to a nearby city. When I clicked on navigate it said there were errors in the route. Below I zoomed in on the error. I don't know why this should occur. I've seen cases where there were multiple errors.
-
@Doug-Robinson, Curvy routes are not routes but tracks. The "waypoint" you see here is actually not a waypoint but a numbered error. Most of the time these errors are easy to handle on the road, so I disabled that option in functional settings. Errors usually are all around. The sometimes warn for going the wrong way in a one way street for example (map difference between OSM on which the track is based and HERE on which it is navigated. Why the track chooses to turn around here is beyond me
-
@Con-Hennekens
deze uitleg geeft mij een beter beeld over wat er gebeurde, thnxeen screenshot kan ik niet meer maken van die situatie, dan zou ik de route opnieuw moeten gaan rijden,
Dan hopen dat ik over exact de zelfde wegen gestuurd ga worden, en die kans schat ik zeer klein in.Een volgende situatie als dit zal ik het proberen vast te leggen met screenshot en omgeving foto's