offline kaarten downloaden
-
Het duurt echt idioot lang om offline kaarten te downloaden en een update is nog veel erger. Voor de komende vakantie moet ik Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België hebben en vertrek is over 9 dagen. Ik denk niet dat ik het red met downloaden zo langzaam gaat het.
Ok je kan delen van landen kiezen om de data te beperken maar ik heb vaak geen idee welk deel er bij de naam hoort dus dat schiet ook niet erg op.
-
@smuiger said in offline kaarten downloaden:
Het duurt echt idioot lang om offline kaarten te downloaden en een update is nog veel erger. Voor de komende vakantie moet ik Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België hebben en vertrek is over 9 dagen. Ik denk niet dat ik het red met downloaden zo langzaam gaat het.
Ok je kan delen van landen kiezen om de data te beperken maar ik heb vaak geen idee welk deel er bij de naam hoort dus dat schiet ook niet erg op.
Maybe you could investigate which regions that you need and just download them. You could also start the download when you go to bed.
-
@Nick-Carthew Dat is idd een optie als je naar een beperkt gebied gaat. Helaas ga ik op de wilde vaart en mijn route ligt niet vast.
-
@smuiger download aanklikken en laten gaan. Voor heel Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, België en Nederland ben ik nog geen 15 minuten kwijt. Ja, er kan ook hier nog winst geboekt worden. Je kan er voor kiezen om de schermbeveiliging even uit te schakelen en je telefoon gewoon even met rust te laten.
-
@Rob-Verhoeff Duitsland loopt al de hele dag. Blijft op 50% steken. Ook al een herstart gedaan.
-
@smuiger dat is op zich wel frustrerend ja…
-
@Rob-Verhoeff Ik heb het opgegeven. Zal ooit wel goed komen, Kan ook geen delen van grotere landen meer selecteren dus iets is er niet goed. Ik had overigens wel een tip verwacht om dit vlottetrekken
-
@smuiger op iOS helpt het om de app geforceerd te sluiten, weer te openen en vervolgens de kaarten opnieuw te downloaden. En een goeie WiFi verbinding doet ook veel! Overigens, via 4G/5G werkt het ook voortreffelijk.
Voor Android kan ik je niet verder helpen.En nogmaals: doe geen andere dingen tussendoor en houd de app “levend”.
-
@smuiger
Ik heb zojuist Duitsland gedownload (1gB) in 4 minuten bij een WiFi snelheid van 70 Mbps.
Dat laatste is overigens niet van belang omdat de kaarten bij Here gedownload worden en Here heeft daarvoor een beperking (volgens mij max 20 Mbps).
Het zegt wel dat de ervaringen met trage downloads niet aan MRA maar aan lokale omstandigheden liggen. En dat past in de lijn van mijn eerdere beweringen hierover in andere topics met dit onderwerp.
Dus als je denkt dat je zelf tot nu alles gedaan hebt wat in de diverse topics als tips gegeven zijn, kun je nog iets proberen:
Kun je op enige locatie buiten jouw regio een plekje vinden waar je de kaarten mag downloaden? -
@smuiger zojuist de laatste kaartupdate gedaan. In mijn geval ruim 4.5Gb binnen 7 minuten. Ik schakel vóór de download wel de schermbeveiliging even uit. De app blijft dan actief. Dan op de downloadknop klikken en gewoon laten gaan.
-
@Jack-van-Tilburg said in offline kaarten downloaden:
Here heeft daarvoor een beperking van max 20 Mbps.
Is dit ergens gedocumenteerd? Dat het traag ging was wel duidelijk, maar dit is nieuw voor me.
Ik had overigens wel een tip verwacht om dit vlottetrekken
Er staat héél veel over geschreven in dit forum, met talloze tips. Afgezien van wat hierboven al staat, óók voor Android geldt dat bij een "hangende download" het geforceerd stoppen van de app, en daarna opnieuw starten van de download helpt. De download gaat dan keurig verder waar die gebleven was. Wat óók helpt in mijn beleving is om niet alles in één keer aan te vinken. Doe de landen één voor één. Dan zie je ook meer progressie.
Het duurt echt idioot lang om offline kaarten te downloaden en een update is nog veel erger.
Aangezien de update simpel de oude kaart weggooid en de nieuwe download, is dat hooguit net zo erg Ja, dat er verbetering gewenst is, is wel duidelijk. Maar persoonlijk doe ik ook Benelux en Duitsland in minder dan 15 minuten.
-
@Con-Hennekens said in offline kaarten downloaden:
Is dit ergens gedocumenteerd?
Ja.
Waar? Ik kan het zo snel niet vinden.
Dus niet controleerbaar of het getal juist is. Dat er een beperking is daar kun je 100% zeker van zijn. Ik zal mijn opmerking hierover aanpassen. -
@Con-Hennekens said in offline kaarten downloaden:
Wat óók helpt in mijn beleving is om niet alles in één keer aan te vinken. Doe de landen één voor één. Dan zie je ook meer progressie.
Dat helpt alleen als je volslagen ongeduldig bent... . Het maakt compleet niet uit of je land voor land doet of alles in één keer. Een land als Duitsland, maar zeker Frankrijk, duurt in de voortgangsindicator even. Maar je ziet zeker progressie.
-
@Rob-Verhoeff, Ja, maar als je Frankrijk en Duitsland tegelijk downloadt, dan gaat de progressie maar half zo snel, en lijkt het dus al veel sneller vast te hangen. Maar inderdaad, ik ben ongeduldig...
-
Roads don't change much. I've decided to download maps at the start of the riding season and that's all.
-
@Doug-Robinson said in offline kaarten downloaden:
Roads don't change much. I've decided to download maps at the start of the riding season and that's all.
Not a bad call.
We all tend to get a bit hung up on having the ‘latest’ maps before each journey when in reality, the updated version is probably not too dissimilar from the previous version and the chances of a new road effecting our route is pretty slim.
Having said that, I expect that any major roadworks or long term closures would be included in the latest version.
If I was to embark on a long tour I probably would update my maps but I don’t consider it a necessity to update on a weekly/monthly basis. -
@Doug-Robinson, I found myself confronted with "obligatory map updates" quite regularly. I am not sure what happens if you ignore those. But yeah, I think there are far to many updates indeed. That would however not be a problem if only delta's would be downloaded. HERE offers that (it was present in the early beta's, but proved to be not stable enough.
@Corjan-Meijerink, are offline maps still being prioritized to the online version when such an update is presented? What makes an update obligatory? Is HERE still working on improvement of the delta update procedure?
Thanks!