Ik heb eens even gekeken naar wat er nu daadwerkelijk in het opgeslagen bestand (GPX 1.2) terecht komt. Ik denk dat ik nu snap waar het mis gaat.
In MRA Routeplanner, met in mijn profiel "(GMT+1:00) Amsterdam..." ingesteld, heb ik het volgende ingevoerd als vertrektijd van de route:

In het bestand staat vervolgens: 2023-06-06T17:00:00Z
(Z is de code voor UTC).
Dit is dus zeer verwarrend. De ingevoerde tijd, waarvan ik zou aannemen dat deze in mijn lokale tijdzone is, wordt opgeslagen als UTC-tijd. Daar zit dus 2 uur verschil tussen. Als een ander apparaat dit weer inleest en zelf ook een lokale tijdzone van GMT+1/UTC+2 heeft ingesteld staan, zal deze de tijd weergeven als 2 uur later (dus 19:00 in plaats van 17:00).
Het probleem is dus niet dat MRA met GMT zou werken in plaats van met UTC, maar dat bij het invoeren van de datum/tijd niet duidelijk is dat dit een UTC-tijd is en geen lokale tijd. Ik zie nu trouwens ook dat het wijzigen van de tijdzone geen effect heeft op de weergave van tijden in MRA, zoals de "Laatst gewijzigd" tijd van een route. Ik vraag me af of die instelling (zowel land als tijdzone) ergens anders wel effect hebben?
Blijkbaar zorgt de "UTC" instelling van de Navigator ervoor dat ie z'n eigen tijdzone negeert en dus altijd UTC weergeeft. Daarom ziet de vertrektijd er dan goed uit, maar zal de "huidige" tijd op het apparaat nu afwijken van wat je hier in NL op de klok ziet.
De 12- of 24-uursnotatie neemt wel de tijdzone van het apparaat mee (die normaal gesproken zal wijzigen o.b.v. de locatie van het apparaat).