Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd
-
@Jack-van-Tilburg ik snap er ook weinig van hoor. Kan het zelf helaas niet testen, maar ben wel benieuwd wat dit bij andere Garmins doet. Is het specifiek een probleem wat zich voordoet bij dit toestel of bij alle Garmins? Het laatste lijkt mij logisch. Het wijzigen van de profielinstellingen van MRA heeft geen invloed, dat vind ik dan wel weer gek.
-
@CD130
Ik denk dat profiel wijziging geen invloed heeft omdat het feitelijk om twee verschillende waardes gaat. Ondanks dat ze op zicht een overeenstemmend resultaat geven.
Maar de meetmethodes zij niet gelijk.
UTC is gebaseerd op de atoomtijd en GMT is gebaseerd op de astronomische tijd.
En UTC is al geruime tijd als standaard aangenomen terwijl GMT vooral in Europa nog toegepast wordt.
Als ik het op die basis beschouw dan zou MRA een verkeerde tijdmaat gebruiken omdat ze als doelgroep de klanten wereldwijd willen benaderen.
Maar dit is slechts mijn beredenering. Nogmaals; niet gebaseerd op kennis van dit onderwerp -
Ik heb eens even gekeken naar wat er nu daadwerkelijk in het opgeslagen bestand (GPX 1.2) terecht komt. Ik denk dat ik nu snap waar het mis gaat.
In MRA Routeplanner, met in mijn profiel "(GMT+1:00) Amsterdam..." ingesteld, heb ik het volgende ingevoerd als vertrektijd van de route:
In het bestand staat vervolgens:
2023-06-06T17:00:00Z
(Z is de code voor UTC).Dit is dus zeer verwarrend. De ingevoerde tijd, waarvan ik zou aannemen dat deze in mijn lokale tijdzone is, wordt opgeslagen als UTC-tijd. Daar zit dus 2 uur verschil tussen. Als een ander apparaat dit weer inleest en zelf ook een lokale tijdzone van GMT+1/UTC+2 heeft ingesteld staan, zal deze de tijd weergeven als 2 uur later (dus 19:00 in plaats van 17:00).
Het probleem is dus niet dat MRA met GMT zou werken in plaats van met UTC, maar dat bij het invoeren van de datum/tijd niet duidelijk is dat dit een UTC-tijd is en geen lokale tijd. Ik zie nu trouwens ook dat het wijzigen van de tijdzone geen effect heeft op de weergave van tijden in MRA, zoals de "Laatst gewijzigd" tijd van een route. Ik vraag me af of die instelling (zowel land als tijdzone) ergens anders wel effect hebben?
Blijkbaar zorgt de "UTC" instelling van de Navigator ervoor dat ie z'n eigen tijdzone negeert en dus altijd UTC weergeeft. Daarom ziet de vertrektijd er dan goed uit, maar zal de "huidige" tijd op het apparaat nu afwijken van wat je hier in NL op de klok ziet.
De 12- of 24-uursnotatie neemt wel de tijdzone van het apparaat mee (die normaal gesproken zal wijzigen o.b.v. de locatie van het apparaat).
-
Ik laat het hier bij want ik denk niet dat hier een oplossing voor zal komen.
Uiteindelijk was het kunnen invoeren bedoeld voor de planning van routes. Niet voor gebruik tijdens rijden.
In Nav Next zie je het ook niet terug bij navigeren. -
@Herko-ter-Horst Bedankt voor je uitgebreide onderzoek en reactie!! Begrijp ik het goed dat MRA de tijden exporteert als UTC tijden en dat daardoor het tijdverschil in de Navi ontstaat? De oplossing zou dan zijn dat MRA de juiste tijdzone plaatst in het GPX bestand? Dat klinkt niet als de meest ingrijpende technische aanpassing
-
@Herko-ter-Horst
Dank voor je heldere en duidelijke analyse . Volgens mij kunnen de programmeurs van MyRoute daar wel een oplossing voor vinden: GMT+1 tijd gebruiken bij het saven van de file i.p.v. UTC tijd.Hopelijk wordt dat opgepakt in een volgende update.
-
@Dikke-Wim
Ik zie nu pas dat CD130 dat ook voorstelt -
Ik snap dat je bij het plannen van een route gebruik wilt maken van starttijd en/of pauze tijd.
Maar ge je dat tijdens de rit gebruiken.......?
En hoeveel techniek moet je gaan inbrengen om de juist tijdzones over te brengen in het GPX bestand?
Van GMT+1 worden ze in Groot Brittanië niet vrolijk hoor.
De doelgroep van MR is niet beperkt tot onze tijdzone. -
@CD130 said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
@Herko-ter-Horst Bedankt voor je uitgebreide onderzoek en reactie!! Begrijp ik het goed dat MRA de tijden exporteert als UTC tijden en dat daardoor het tijdverschil in de Navi ontstaat? De oplossing zou dan zijn dat MRA de juiste tijdzone plaatst in het GPX bestand? Dat klinkt niet als de meest ingrijpende technische aanpassing
@Dikke-Wim said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
@Herko-ter-Horst
Dank voor je heldere en duidelijke analyse . Volgens mij kunnen de programmeurs van MyRoute daar wel een oplossing voor vinden: GMT+1 tijd gebruiken bij het saven van de file i.p.v. UTC tijd.Hopelijk wordt dat opgepakt in een volgende update.
Nee, andersom: de tijd in het bestand moet worden opgeslagen als UTC net als nu, maar het invoerveld/de weergave in de planner moet rekening houden met de lokale tijd van de gebruiker van MRA Routeplanner.Nee andersom: in MRA Routeplanner moet ik de tijd kunnen invoeren op basis van mijn lokale tijd, in het bestand moet het UTC blijven.
Dus als ik wil dat mijn route om 09:00 Nederlandse tijd start, moet ik in MRA Routeplanner 09:00 kunnen invullen als MRA Routeplanner vindt dat ik in de (GMT+1) tijdzone ben. In het bestand komt dan 07:00Z (UTC) te staan, wat in het navigatieapparaat weer correct wordt weergegeven als 09:00 als het navigatieapparaat zich in Nederland bevindt (met de 12/24 uurs instelling, niet UTC).
@Jack-van-Tilburg said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
Ik snap dat je bij het plannen van een route gebruik wilt maken van starttijd en/of pauze tijd.
Maar ge je dat tijdens de rit gebruiken.......?
En hoeveel techniek moet je gaan inbrengen om de juist tijdzones over te brengen in het GPX bestand?
Van GMT+1 worden ze in Groot Brittanië niet vrolijk hoor.
De doelgroep van MR is niet beperkt tot onze tijdzone.En precies daarom moet het bestand dus UTC bevatten. De "vertaling" naar een tijd die de gebruiker snapt op basis van zijn actuele plek en voorkeuren (bijv. iets dat overeen komt met de klok aan de muur), is iets dat in de gebruikersinterface van het programma moet worden geregeld. En dat kan alleen betrouwbaar als iedereen dezelfde basis (UTC) gebruikt. Het GPX-bestand moet geen tijdzone-informatie bevatten.
-
@Herko-ter-Horst said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
Het GPX-bestand moet geen tijdzone-informatie bevatten.
Helemaal mee eens. Hoe dan ook, nu werkt het niet goed. Hopelijk komt daar een oplossing voor.
-
En dat kan alleen betrouwbaar als iedereen dezelfde basis (UTC) gebruikt. Het GPX-bestand moet geen tijdzone-informatie bevatten.
Tja...dat is dus precies waar UTC voor staat
Maar ik bekijk het ook een beetje in het kader van "nut en noodzaak" en vraag mij dan af wat de toegevoegde waarde is tijdens het rijden.
Bij het plannen snap ik het wel hoor.
Maar bedenk ook dat het bij mij om het motorrijden gaat. En dat betekent voor mij vrijheid en het liefst ook avontuur. -
Ik heb hier ook nog een Nav V liggen. Als jullie mij iets willen laten simuleren en een bevestiging krijgen van eerder gedane bevindingen dan graag een stappenplan. Zo niet dan blijf ik lekker meelezen
-
Ik zie niet in waarom niet. GPX is niet alleen voor het navigeren van routes, maar ook voor het uitwisselen van routes met andere programma's. Het moet dan uiteraard wel correct geïmplementeerd worden. Ik zou dit probleem gerust een bugje durven noemen, maar in het kader van navigeren vind ik het inderdaad vrij nutteloos.
-
@Dikke-Wim said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
Helemaal mee eens. Hoe dan ook, nu werkt het niet goed. Hopelijk komt daar een oplossing voor.
Tot die oplossing er is, is het redelijk makkelijk om er voor nu omheen te werken: de tijd die je in MRA Routeplanner invoert is al UTC (je moet dus zelf even de 2 uur er vanaf halen voor de Nederlandse situatie).
-
@Con-Hennekens said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
Ik zie niet in waarom niet. GPX is niet alleen voor het navigeren van routes, maar ook voor het uitwisselen van routes met andere programma's. Het moet dan uiteraard wel correct geïmplementeerd worden. Ik zou dit probleem gerust een bugje durven noemen, maar in het kader van navigeren vind ik het inderdaad vrij nutteloos.
Het belangrijkste is dat een bepaald moment in tijd op een universele manier wordt uitgewisseld, dat geldt zowel voor navigatieapparaten als voor andere programma's. De diverse apparaten en programma's kunnen het dan volgens de voorkeuren van de gebruiker in zijn lokale tijdzone tonen. Dat kan inderdaad door de juiste tijdzone-informatie toe te voegen, maar dan moet je wel zeker weten dat je dat overal consistent doet. Door in de uitwisseling consequent UTC te gebruiken, voorkom je verwarring.
07:00Z (UTC), 08:00 (GMT) en 09:00 (GMT+1) zijn allemaal representaties van dezelfde tijd van de dag.
Het probleem zit hem nu in het feit dat in MRA Routeplanner niet duidelijk is dat de tijd die je invoert niet in je lokale tijdzone is, zoals je waarschijnlijk zou verwachten, maar in UTC (d.w.z. rechtstreeks als UTC in het opgeslagen GPX-bestand terecht komt). Een ander apparaat of programma dat deze info inleest en vervolgens wel in de lokale tijdzone van de gebruiker laat zien, zorgt voor een afwijking van wat je zou verwachten.
Het wordt pas echt leuk als ik vanuit Nederland een route wil gaan plannen in een andere tijdzone (bijv. in de UK). Als ik nu in Nederland de route maak en 09:00 als vertrektijd opgeef, bedoel ik dan 09:00 Nederlandse tijd of 09:00 UK tijd (= 10:00 NL tijd)?
-
@Con-Hennekens said in Na importeren route offset van 2 uur als vertrektijd:
Ik zie niet in waarom niet. GPX is niet alleen voor het navigeren van routes, maar ook voor het uitwisselen van routes met andere programma's.
En om die reden is er een standaard afgesproken waarin is afgesproken welke informatie een GPX bestand bevat.
En dat is beperkt tot het volgende:-Waypoint – zijn de GPS-coördinaten van een punt. Het kleinste datastuk.
T-rack – Dit is in feite een lijst met punten die een pad beschrijven.
-Route – Bevat een lijst met trackpunten, dit zijn waypoints voor afslag- of etappepunten die naar een bestemming leiden.(tijdgegevens worden dus niet genoemd)
-
Het probleem zit hem nu in het feit dat in MRA Routeplanner niet duidelijk is dat de tijd die je invoert niet in je lokale tijdzone is, zoals je waarschijnlijk zou verwachten, maar in UTC
Het kan nooit de bedoeling zijn om een gebruiker een UTC tijd te laten invoeren. Dit probleem hoort wat mij betreft dus niet bij de gebruiker te liggen, die logischerwijs op zijn horloge kijkt en die tijd invoert (en zo hoort het ook).
-
@Jack-van-Tilburg, Probably from the same source you found your info:
GPX, or GPS Exchange Format, is an XML schema designed as a common GPS data format for software applications. It can be used to describe waypoints, tracks, and routes. It is an open format and can be used without the need to pay license fees. Location data (and optionally elevation, time, and other information) is stored in tags and can be interchanged between GPS devices and software.
-
@Con-Hennekens Helaas is Garmin op een gegeven moment op eigen houtje allerlei uitbreidingen op de GPX-standaard gaan verzinnen, die niet officieel tot de standaard behoren. De departure time is onderdeel van zo'n "zelf-verzonnen" uitbreiding.
Technisch: de departure time is onderdeel van de TripExtension van Garmin. De code in de GPX ziet er als volgt uit:
<extensions><trp:ViaPoint><trp:DepartureTime>2023-06-06T17:15:00Z</trp:DepartureTime></trp:ViaPoint>...
entrp
is de XML-namespace:xmlns:trp="http://www.garmin.com/xmlschemas/TripExtensions/v1"
Volgens het XML-Schema van die TripExtension, is DepartureTime inderdaad gedefinieerd als
xsd:dateTime
. -
@Herko-ter-Horst, Oké ik zal jouw bronnen niet tegenspreken. Ik vind het wel vreemd. Bij route PLANNING is tijd wel een essentiële parameter vind ik. Bij Navigeren dan weer niet (aan voldongen feiten doe je toch niets.
Jij heb wel specifieke kennis op dit vlak (blijkt), ben wel geïnteresseerd hoezo