Route gaat fout in Here, kan ook routepunt niet verwijderen
-
Beste mensen, het valt me al enige weken op dat vlakbij het punt waar ik bijna al mijn routes start (en dat zijn er bijna 100 over de jaren, denk ik), de Here kaart me steeds ver omleid bij, waar de weg eigenlijk via wat bochtjes gewoon veel korter doorloopt. Zet ik de kaart naar TomTom (niet via de layers, maar de kaart zelf) of OSM, dan loopt de route goed. Ik heb hetzelfde (dit is bij Bennekom) verderop in de route bij Veenendaal, Rhenen en ergens in de Betuwe gehad. Ik heb niet overal voorbeelden van, wel van dit wat ik hierboven noem. Zie ook de illustraties. Is dit een bekend probleem in de Here kaart? De weg is gewoon doorgaand, er is geen zandpad o.i.d., gewoon allemaal asfalt, geen eenrichting, geen seizoenssluiting o.i.d., het is gewoon daglicht, etc. Verder kan ik sinds een tijd via mijn PC geen punten weghalen. Het kruisje (X) ontbreekt als ik iets met dat punt wil doen.
-
Hallo Willem,
Probleem zit hem volgens mij in het feit dat de dijkgraaf volgens de Here-kaart een verplichte rijrichting heeft.
Je kunt dit aanpassen, door bij de t-splitsing een routepunt neer te zetten en dan ervoor te kiezen het routepunt over te slaan
Verwijderen van een routepunt, met de vuilnisbak
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master
Bedankt Hans ...de prullebak is logisch natuurlijk, ik had die verandering niet meegekregen 🤭. De rijrichting daar is gewoon 2 richtingsverkeer al 100 jaar en vandaag nog. Rijd er een paar keer per week. Vorig jaar rond deze tijd en daarvoor, ging het altijd goed.....is toch een fout in de Here kaart dan. -
Hallo Willem, je kunt dit oplossen, door daar waar de route start met de omweg en weer terug komt van de omweg, een routepunt te plaatsen en bij het rp waar je weer terug op de route komt, de optie overslaan te kiezen, zie plaatje
Bij rp 3 routepunt overslaan gekozen, je krijgt dan een rechte lijn tussen 2 en 3 -
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master
Hallo Hans, die oplossing ken ik, net zoals bij sommige veerboot verbindingen. Maar bottem line: de kaart gaat daar de mist in. Ik heb vorige week nog 4 punten gezien waar het misgaat op.plekken waar geen reden voor is en waar het tot een tijd terug ook geen problemen gaf. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik een route van een jaar geleden, waar het goed ging, dupliceer en dan aanpas....of niet. -
@Willem-Polman Helaas voor ons gebruikers kan MRA helemaal niets doen aan de fouten in de Here kaart. MRA koopt licenties van Garmin en TomTom om de kaart te gebruiken. Fouten of problemen met de kaarten moeten bij de kaart eigenaren zelf gemeld worden.
-
@StefanHummelink
Ben ik eens met je, maar je als eerste afvragen of er iets mis gaat in de software, lijkt me de eerste stap. M.b.t dit soort klachten doorgeven aan Garmin/Here.....die knipperen niet met de ogen als Willem P. uit Bennekom een straatje om moet......dat moeten de programmamakers doen als ze klachten krijgen van de gebruikers. In mijn geval gaf ik aan te denken dat het in de kaart zit en dat is bevestigd. Dan laat ik aan MRA of zij daar wat mee willen of kunnen. Ik red me wel verder..... -
@Willem-Polman Haha! Ik begrijp jou hoor, maar ik wilde de relaties even helder maken.
Ik vergelijk het altijd met auto's: als Volvo hun auto's met Michelin banden aflevert, en een klant komt met klachten bij de dealer over uitgedroogde of gescheurde banden, dan zal Volvo niet met Michelin contact zoeken om dat probleem te verhelpen. Althans, dat is zeer onwaarschijnlijk.
-
@Willem-Polman Yep, het kan soms wat frustrerend worden en het aantal fouten in kaarten lijkt inderdaad toe te nemen. De standaard ingebouwde GPS in mijn auto wordt bij elk onderhoud "automatisch" geupdated, echter, in mijn onmiddelijke omgeving mis ik nog altijd een aantal wegen die er nu toch al 5 jaar liggen, en in mijn stad wordt geen rekening gehouden met een nieuw circulatieplan dat toch al 4 jaar oud is.
Geen enkel normaal mens die er iets aan kan doen.
Een beetje cynisch misschien maar zolang de overheid de uitrol van GPS zag als een stimulans voor de economie (met andere woorden er bakken geld tegenaan smeet om al die kaarten te ontwikkelen) werden de zaken vrij goed bijgewerkt. Nu het een puur commercieel product geworden is ...
Maar dat is allemaal de schuld van MRA niet.
De meest voor de hand liggende oplossing is het massaal verzamelen van alle tracks van alle voertuigen op de weg en dit gebruiken om kaarten te verbeteren ... maar dan botsen we op privacy problemen