14 Aug 2021, 13:30

Ik ben inderdaad gepensioneerd. Sinds een jaar. Dus dat heeft mijn zienswijze op motorrijden niet beïnvloed. Vijfenveertig jaar rijervaring, die ik inmiddels heb, deed dat wel.
Het verhaaltje dat ik geschreven heb was geen reactie op de functionaliteit of het functioneren van MRA. Het is een uitdaging aaan iedereen om het motorrijden wat meer avontuurlijk te maken.
Hoeveel motorrijders gaan alleen weg als er een geplande route in hun navigator staat?
Wie gaat 's morgens weg met het doel om twee uren oostelijk te rijden, dan een uur naar het noorden en zo verder. En dan per ongeluk op de erf van een boerderij uit te komen, voorts een praatje maakt met de verbaasde boer. Die aan het einde van een doodlopend pad woont.
Wie slaat op goed geluk rechtaf een onbekende weg in dat uiteindelijk een onbegaanbaar pad wordt waar je nog alleen met veel moeite je motorfiets kan keren?
Routeplanners zijn belangrijk en MRA heeft een grote functie voor ons. Maar laat het niet het avontuur van motorrijden wegnemen.

I am indeed retired. Since a year. So that didn't affect my view of motorcycling. Forty-five years of driving experience that I now have did.
The story I wrote was not a response to the functionality or functioning of MRA. It is a challenge for everyone to make motorcycling a little more adventurous.
How many motorcyclists only leave when there is a planned route in their navigator?
Who leaves in the morning with the goal of driving two hours east, then an hour north and so on. And then accidentally arrive at the yard of a farm and have a chat with the surprised farmer. Who lives at the end of a dead end.
Who randomly turns right into an unknown road, that eventually becomes an impassable path where you can only turn your motorcycle with great difficulty?
Route planners are important and MRA has a big function for us. But don't let it take away the adventure of motorcycling.