Vergelijking XT scherm met bijv. Carpuride
-
De enige reden dat ik nog gebruik maak van een Garmin XT is het fantastisch afleesbare scherm. Tot nu toe ben ikj nog geen enkel ander systeem of scherm tegengekomen dat ook maar in de buurt komt van de afleesbaarheid van de XT/XT2 schermen. Zelfs tegen de zon in met het zonnevizier naar beneden kan het het scherm nog duidelijk zien.
Ik zou graag gebruik gaan maken van MRA als mijn routebegeleiding en niet zoals nu dat MRA het backup systeem is voor het geval de XT weer eens roet in het eten gooit.
Ik hoor allerlei goede dingen over bijv Carpuride maar ken niemand die de vergelijk objectief kan maken.
Zolang als er niet een vergelijkbaar scherm is, zal de XT noodgedwongen dienst moeten blijven doen.
Wie wil zijn ervaringen delen -
@Marinus-van-Deudekom I have no experience of the Carpuride screen but can use the screen of my Honda Africa Twin Adventure Sports ! Here it is while I was doing a comparison test. The buttons on the Honda left handlebar allow navigation of the AA screen.
I still prefer my Garmin for navigation but if I didn't have it I would use a second phone, or rugged phone, and use the app on the phone rather than via AA as you have the added complication of the connection between the phone and the screen and the native app is more functional than the AA version.
-
I have the XT2 which I use on my Yamaha Tenere 700 as its all wired up to switch on when the Yamaha starts up.
On my Triumph Tiger 1200 Rally Pro I generally use the MRA Next App but I always take the XT2 with me as a back up, which I power from a Anker Power Bank in a SW Motech Micro on the Tank.
I do enjoy the functionality of MRA Next but my use of it is quite simple. I never use voice prompts and prefer to visually "follow the route line".
-
@Marinus-van-Deudekom ik heb mijn Zumo XT vervangen door samsung tab 3 en ben daarna overstapt op Carpuride samen met Iphone.
Samsung Tab 3 is te groot voor mij. Het scherm van de Carpuride is nmm prima helder en in felle zon goed leesbaar. Dit is vergelijkbaar met Zumo XT. Het gebruiksgemak tov Zumo is flink verbeterd. Starten en weg. De functionaliteit van IOS is volledig bruikbaar.
Ik mis wel mijn carpe iter adventure controller -
@Mart-Hanssen thnkx
Naar dit soort info ben ik op zoek -
@Marinus-van-Deudekom, onthou dat de bediening van AA/CP devices als de Carpuride is not exact conform wat je wellicht gewend bent van de native app op je smartphone of tablet. Er zitten gewoon een aantal beperkingen op zulke apparaten, opgelegd door Apple en Google.
-
@Con-Hennekens thnkx Con. Ik wist dat al wel omdat ik in mijn auto gebruik maak van Android Auto. Dan is het meestal van A naar B om de app te testen
-
@Marinus-van-Deudekom, Dan is het goed Ik vind dat persoonlijk een belangrijke overweging voor de aanschaf van een apparaat. Gebruikers denken soms de volledige app aan te treffen op zo'n apparaat, en dan kan dat tegenvallen.
-
@Con-Hennekens thnkx
Ik ben nog steeds heel tevreden over de zichtbaarheid van de XT alleen de manier zoals die omgaat met de routes uit MRA is zo hier en daar problematisch.
Inmiddels heb ik wel een weg gevonden door extra veel vormingspunten te gebruiken.
Ook ga ik proberen of de 1.2 Gpx export een beter effect gaat hebben. MRA is qua effectiviteit veel beter dan Garmin maar ik kan niet zo goed het scherm van mijn telefoon aflezen in de felle zon -
Rijd nu ruim een maand met de Carpuride W702 en ben daar super tevreden over, ik wilde eigenlijk navigeren met een goedkopere samsung zodat mijn dure iPhone in de zak kon blijven, maar dat gaf teveel problemen, toen via FB bij de Carpuride gekomen, gewoon rechtstreeks besteld bij Carpuride.com Beeld en zicht is super, vergelijkbaar met de apple CarPlay in de auto maar dan speciaal voor de motor die bestand is tegen de weersinvloeden
zoals je kunt zien is het beeld super scherp, ook met flink zonlicht is er goed beeld
Wil je extra informatie of wat extra zien tijdens het rijden dan tik je op het scherm en dan krijg je boven in het scherm instellingen te zien, druk daarop en dan zie je 6 icoontjes met spraakinstructies. audio waarschuwingen, kaartstijl, dag/nacht, camera modus, eta informatie
-
Ken je de Chigee AIO 5 lite ook?
Het scherm van deze zou nog beter afleesbaar dan die van Carpuride.
Geen ervaring met beide alleen van horen zeggen. -
@M-Schrijver Dank je maar ik ben vooral op zoek naar gebruikerservaringen met zowel het XT scherm als een ander scherm
-
I've been using Garmin Devices since 2004 and currently use a Zumo 340 and 390 on my old BMW R1150GS and my Zumo XT with my Honda Africa twin. I came to MRA (and OSMand) when I was thinking of ditching my XT as it routes "Fastest Time" in a much different way than the older Garmin units and can have a repeating u turns issue with imported routes. Also Garmin Explore is so bad I have disconnected my XT from it. Since I have made sure that my routes are "Saved" rather than imported and I ensure using MRA or Basecamp that I have shaping points on every road I want to be on (And also display the track under the route) then the XT has been rock solid. That said I would happily use Myroute app on AA on my Africa twin if I didn't already have the XT.
-
@Mzokk That's how I do it myself
-
Ik heb net 12 dagen in Noorwegen gereden met zowel de Zumo-XT(1) als de MRA via de Carpuride W702. De gereden routes heb ik thuis in Basecamp gemaakt voor de Zumo en als track geëxporteerd om ze in MRA te kunnen gebruiken.
In MRA heb ik de tracks geïmporteerd en ze omgezet naar routes.
Vervolgens heb ik bij het rijden zowel de route als de track zichtbaar gehad op de Zumo maar ook vanuit MRA op de Carpuride.
Ik moet zeggen, beide schermen bevielen me goed en waren zowel met daglicht, zon of regen goed afleesbaar. De Carpuride deed daarbij niet onder voor de Zumo. Na een paar dagen zo gereden te hebben (met zowel de Zumo als de Carpuride met MRA) besloten om de Zumo maar eens niet te gebruiken.
Dat ging op zich prima maar ik liep tegen één puntje aan; de MRA navigatie op Android auto laat zich niet handmatig in en uitzoomen via het scherm en je kunt het scherm niet "schuiven". Dan moet je de telefoon gebruiken en dat is lastig tijdens het rijden.
Op de Zumo kun je wel in en uitzoomen via het scherm en ook de kaart via het scherm verschuiven.
Maar dat zijn dan ook de enige puntjes waar ik tegenaan liep.
Voor mij is het een goede vervanger voor de Zumo, al zal ik die er nog wel bij blijven gebruiken. Al was het alleen maar voor het inzoomen en/of het verschuiven van de kaart om die even te bekijken. -
Hallo,
I think the Carpuride W502 can keep up with all current devices in terms of brightness, here is a balcony comparison with at least 90% brightness.
Poco X3 NFC / iPhone 15Pro
Garmin XT / Carpuride W502 -
ik heb geen carpuride maar chinees. het scherm van de chinees is eigenlijk best goed en schijnt 800 nits te hebben ten opzichte van 1000 van mijn XT. XT heeft echter als 2de voordeel kleur keuze voor layout. Ik vind here kaart echt de afleesbaarheid verslechteren zowel op mijn AA/CP unit als op mijn telefoons.
persoonlijk denk ik dus als er een andere kaart layout gekozen kan worden dat dit een hele verbetering zou kunnen zijn.
-
@Bouke-Ent ik was er al bang voor. Het scherm van die XT is gewoon super goed. Jammer dat je er MRA niet o kunt krijgen
-
@Mzokk off topic, but how are your experiences if you use Android Auto on your Africa Twin. How long does the battery of your phone last?
I am looking at chigee, because it is detachable. -
AA on the Africa Twin works well. Its Wired AA so the phone has to be connected to the bike via USB. The output of the Africa Twin USB port is 1.5 amps so about 18W. If I use Myroute app the phone gets warm but retains its charge. I run the phone with the screen switched off. I've tried AA with two phones an old Android 10 Motorola G7 and lately with a Motorola Edge 40 neo running Android 14. Obviously the speed of the newer phone is an advantage but both can run MRA. Both phones run Google maps easily for point to point navigation. There are two issues with the Honda implementation of AA
-
It is very sensitive to they type of USB A /USB C lead used to connect the phone to the Honda head unit. It needs to be a high data rate cable. I use this one "Amazon Basics Double Braided Nylon USB-C to USB-A 3.1 Gen 2 Cable (USB-IF Certified), supports high data transfer upto 10 Gbps (0.9 m/3 Feet, Dark Grey)"
-
The USB A cable retainer on the bike can pull the cable out of the USB port and the USB C connection to the phone can loosen with vibration. Both issues can be mitigated by using "blue tac" to reinforce the connections on the cable
-