Route en track importeren verschillend
-
Ik heb 3 maal een route geimporteerd zijnde een GPX bestand.
Deze staan hier: https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/8615531?mode=share
Route 3 heb ik met mijn mobiel geupload en geimporteerd via Routelab en geeft 420km
Route 2 heb ik met mijn computer geupload en geimporteerd via MRA-App
Route 1 heb ik met mijn computer geupload maar nu als track.Kan iemand mij uitleggen waarom ik 3 verschillende route krijg??
-
Looking at your Route 2 you have lots of waypoint that are not placed on the actual route line.
Zoom in to the full extent and move all waypoints onto the Route Line. -
@Robineke said in Route en track importeren verschillend:
Een track is als het ware een kruimelspoor van de route met heel erg veel routepunten. Een track wordt op de kaart exact weergegeven zoals het kruimelspoor is.
Route 2 en route 3 worden in MRA getoond en berekend volgens de route instelling. Die zijn in dit geval niet hetzelfde. De ene is bijvoorbeeld berekend met voorwaarden voor een camper en de andere met die van een auto.
Ik heb verder niet naar verschillende instellingen gekeken.
Maar de instelling hebben invloed dus die moet je gelijktrekken. -
@Robineke
Zie plaatje,
geel = route-track
zwart is de berekende route van de route-track, bij de pijlen staan de verschillen.Daar even een extra punt toevoegen en de andere punten goed op de zwarte lijn leggen.
Zoals @Jack-van-Tilburg aangeeft, een andere transportmodus is in veel gevallen een andere route. -
@Lynchy67 said in Route en track importeren verschillend:
Looking at your Route 2 you have lots of waypoint that are not placed on the actual route line.
Zoom in to the full extent and move all waypoints onto the Route Line.Ja ik weet dat er veel waypoints in staan. Hoe kan het dat de trek een mooie route aangeeft en de route zelf niet.
Ik begrijp inmiddels dat ik deze als track dien te uploaden en dan "bewerk route" moet kiezen en deze omzetten naar route waardoor er een route komt met waypoints.
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master
Hans ik begrijp je uitleg volkomen.
Wat mij verwonderd, en dat probeer ik te begrijpen, wanneer ik de gpx importeer als route heeft deze een veelvoud aan waypoints en is de route >400km en wanneer ik deze als track binnen haal is het bijna de juiste route van 84km. -
@Robineke, Ik kan het niet controleren omdat ik niet weet welk GPX bestand je geïmporteerd hebt. Maar als ik naar route "2 Snertrit MG-Car-Club" zie ik dat er geen enkele logica in de kris-kras plaatsing van de routepunten zit. Er zit totaal geen logische volgorde in, waardoor de route letterlijk van hot naar haar gaat.
-
Dan zou je het gpx bestand even moeten mailen wat je upload.
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master
Naar welk mail adres kan ik dit sturen.
Alvast dank voor al je reacties. Groet Rob -
@Robineke, even een linkje plaatsen naar waar je hem vandaan hebt misschien?
-
This post is deleted! -
@Con-Hennekens
Bijgaand de site waar de route gedownload kan worden.
Heeft even geduurd, sorry stond nog niet in database. -
Heb de route voor de grap eens gedownload (wel even het filter op die site op "Toon alles" zetten, anders zie je hem niet).
Ik zie het verschil ook. Als ik de route in Basecamp laad, wordt er meer duidelijk: er zit geen "echte" route in het bestand, alleen een track en POIs (in een willekeurige volgorde). MRA maakt op basis van die POIs een route, die vanwege de willekeurige volgorde nergens op slaat.
-
@Robineke, Ik heb het niet meer geprobeerd, want de toelichting van @Herko-ter-Horst is wel duidelijk. Het enige wat je dan kunt doen is hem importeren als track. Daarna kun je de track navigeren in de app, of eerst in de planner de track omzetten naar een route. De planner maakt dan zelf waypoints aan die wel nog handmatig nagekeken moeten worden. Op de weg zetten, van kruisingen en afslagen verzetten en zo, je kent het wel denk ik.
Wel raar dat in zo'n GPX de POI's in willekeurige volgorde staan. Het lijkt erop dat daar handmatig aan geknutseld is? Of welk programma genereert zo'n vreemd bestand? Anderzijds zou een POI niet direct als een waypoint geïmporteerd moeten worden misschien. Ik heb geen idee of en hoe dat onderscheid wordt gemaakt in een GPX.
-
@Con-Hennekens
Misschien haal je nu waypoints en POI's door elkaar.
Het GPX bestand is ook een lijst met POI's die je kunt importeren in je eigen library.
Van de POI's is een beschrijving opgenomen in het bestand.Basecamp zet de POI's netjes in alfabetische volgorde.
Er is dan bij het openen ook de beschrijving zichtbaar. Best leuk gedaan. Deed ik vroeger regelmatig bij tours en maakte dan een GPI bestand voor de Garmins.
MRA planner zet alles door elkaar als je dit bestand als route gebruikt. -
Goed punt, ik had er niet op gelet of het alfabetische volgorde was. Alfabetisch is natuurlijk op zich niet willekeurig, maar voor de plek op/langs de route wel.
Het lijkt mij eerlijk gezegd een bug dat MRA van deze lijst een route maakt bij het importeren van dit bestand als route. Ik zou haast zeggen dat MRA zou moeten melden dat het bestand geen route bevat (en evt. aanbieden om het bestand als route-track en/of POIs te importeren).
-
@Jack-van-Tilburg said in Route en track importeren verschillend:
Misschien haal je nu waypoints en POI's door elkaar.
Ik denk niet dat ik ze door elkaar haal
Ik denk dat de import functie ze door elkaar haalt. Of eigenlijk meer gelijkstelt, waar dat niet zou moeten. Zeker niet gezien de nieuwe functionaliteit in de planner waarbij je POI uit de library op in je route kunt zetten zonder dat de route daar overheen gaat. Het zou natuurlijk mooi zijn als bij een import een POI óók op die manier in je route terecht komt. -
@Herko-ter-Horst, precies!
-
@Con-Hennekens said in Route en track importeren verschillend:
functionaliteit in de planner waarbij je POI uit de library op in je route kunt zetten zonder dat de route daar overheen gaat
Correct. Maar ik zie dit topic als onderwerp van de Web Planner en uit niets blijkt dat TS de MRA Nav gebruikt.
Het zou natuurlijk mooi zijn als bij een import een POI óók op die manier in je route terecht komt.
Psies en dat heeft TS misschien verwacht. Ik denk ook dat er wat meer kennis van planners nodig is om te doorgronden wat hier het probleem was.
Wat mij betreft hoeven "normale" gerbuikers die diepgaande kennis niet te hebben.En zo komen er weer wat mooie verbeterpunten voor de Planner aan de orde.
Leuk topic dit -
@Jack-van-Tilburg said in Route en track importeren verschillend:
@Con-Hennekens said in Route en track importeren verschillend:
functionaliteit in de planner waarbij je POI uit de library op in je route kunt zetten zonder dat de route daar overheen gaat
Correct. Maar ik zie dit topic als onderwerp van de Web Planner en uit niets blijkt dat TS de MRA Nav gebruikt.
Ik noem die functie alleen om aannemelijk te maken dat het mis gaat in de import. De planner hééft een functie om POI op de kaart te zetten zonder dat het meteen een WP is, maar in de import wordt diezelfde methode blijkbaar niet toegepast. Ik heb nergens willen doen voorkomen dat TS die functie gebruikt. Het ging dan ook om de import, en niet om het plannen van POI.
Het zou natuurlijk mooi zijn als bij een import een POI óók op die manier in je route terecht komt.
Psies en dat heeft TS misschien verwacht. Ik denk ook dat er wat meer kennis van planners nodig is om te doorgronden wat hier het probleem was.
Wat mij betreft hoeven "normale" gerbuikers die diepgaande kennis niet te hebben.Ach, wat is een normale gebruiker? Elke normale gebruiker zal op zeker moment wel een keer een route importeren
En zo komen er weer wat mooie verbeterpunten voor de Planner aan de orde.
Leuk topic ditZeker!