Afwijken van Track
-
Wanner ik solo rijd gebruik ik liefst een Route. In groepsverband is een Track te verkiezen.
Het probleem ontstaat indien je in Navigation, door bijvoorbeeld een afsluiting of ongeluk, moet afwijken van je Track. Bij een Route gaat dit moeiteloos! Mijn ervaring is dat Navigation je niet goed helpt om weer op je Track te komen. Vaak is uitzoomen en op eigen kracht de route hervinden de beste oplossing. Echter de oorspronkelijke track wordt dan niet (tijdig) herkend. Wat dan wel helpt is om vanuit het “Routes “menu de Track helemaal opnieuw op te starten. Dan ziet het programma wel dat je op de Track zit en navigeert foutloos verder, zo is bij mijn testritten naar voren gekomen. Dit is wel heel omslachtig.
Het zou fijn zijn, als het je is gelukt om weer op de Track te komen er een mogelijkheid was binnen de "drie puntjes" om aan te geven dat je weer op Track bent. En daarna hetzelfde gebeurt als dat je de Tracknavigatie stopt en vervolgens opnieuw de Track opstart vanuit "Routes".Een soortgelijke situatie ontstaat ook na een onduidelijke rechtdoor situatie. Onbedoeld kun je dan van de Track afwijken. De app geeft dan geen waarschuwing, wat wel heel prettig zou zijn. Bijvoorbeeld Fietsknoop heeft zo een waarschuwing wel: ”Je zit niet meer op je route”
-
Als je van de track afwijkt, zul je via de snelste weg naar het eindpunt begeleid worden.
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master
klopt, helemaal waardeloos
-
@smuiger
Dan moet je een route gebruiken -
Dat klopt Hans. Ook mijn idee. Maar bij groepsritten is een track de norm. MrGPS methode! Je hebt dan geen keus. Voorlopig doet mijn TomTom (als reserve in de tanktas opgeborgen) het op dit gebied beter. -
@Adrie-Brouwer said in Afwijken van Track:
Maar bij groepsritten is een track de norm. MrGPS methode! Je hebt dan geen keus.Dan bevalt de MRA-methode mij beter. En van een route in MRA gemaakt kan een groepslid met een ander device best een track navigeren. Maar in MRA vind ik dat flauwekul (mijn bescheiden mening).
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Helaas is een route geen optie tussen verschillende systemen. Track geeft de meeste zekerheid op gelijke route.
Daarnaast vind ik een route met alle tussenpunten gewoon vervelend. -
-
@smuiger "verschillende systemen", maar wanneer gaat het fout dan? Ik hoor dat argument wel vaker, maar naar mijn bescheiden mening wordt dat flink overtrokken. Als je in een groep rijdt, volg je toch gewoon degene die voorop rijdt? Het is geen democratie, waarbij iedereen tijdens het rijden denkt dat hij/zij de juiste koers vaart en maar linksaf gaat als de lei(ij)der rechtsaf gaat. Je hebt democratisch gekozen voor een leider, volg die dan ook. Bij de eerstvolgende koffiestop kun je de balans opmaken, maar meestal blijkt dat niet eens zo'n groot punt geweest te zijn
-
@Lex-Kloet-RouteXpert
Oh bv als je afwijkt vd de track en ook nog eens van de voorgestelde route naar de track. Gaat ook mis als einde dichterbij is dan start, Gaat ook niet navigeren naar start. Gaat in eens waypoints toevoegen???? waypoint in een track?etc etc. erg rommelig allemaal
Het maakt mij niet uit dat er anders gereden wordt maar als je van af dat moment continu allerlei aanwijzingen visueel (want audio staat uit) krijgt vind ik het niet leuk
-
Dan zou je kunnen kiezen voor de gpx 1.2 die heeft alleen de viapunten
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Valt niet veel te kiezen. Track wordt gemaakt en uitgedeeld. Of het het is een TT route uit MRA die als track gereden wordt
-
@smuiger misschien heeft degene die de route heeft “uitgedeeld” die vooraf niet gecontroleerd? En niet gelijk gemaakt aan TomTom voor diegene die daar gebruik van maken? Misschien zijn er nog wel meer redenen te verzinnen…
-
@smuiger
Je kunt dit voorkomen door de route te controleren of deze gelijk is met TomTom, en dan de route te delen via een evenement, dan kan iedere deelnemer zijn eigen bestand kiezen, gpx, 1.0, gpx 1.1, gpx 1.2 of track -
@Rob-Verhoeff nee gelijk maken aan TT vereist dat je MRA gaat gebruiken. Daar is weerstand te over
-
@smuiger ik ben je helemaal kwijt… een forum over MRA en als je een route gelijk wilt maken voor TomTom gebruikers dan is MRA niet goed genoeg? Ik snap je niet meer.
-
@Hans-van-de-Ven-MRA-Master Je hebt helemaal gelijk maar MRA gaat niet gebruikt worden.
-
@Rob-Verhoeff gaat niet over routes die ik zelf maak. 90% krijg ik en het is maar afwachten wat de maker gedaan heeft, MRA is hoe goed ook nog lang niet de standaard
-
@smuiger helder nu. Ik zou dan toch voordat ik een route ga rijden hem zelf controleren. Daar moet je dan wel tijd voor hebben natuurlijk!
-
@smuiger said in Afwijken van Track:
@Rob-Verhoeff gaat niet over routes die ik zelf maak. 90% krijg ik en het is maar afwachten wat de maker gedaan heeft, MRA is hoe goed ook nog lang niet de standaard
Tja als de maker niet verstandig genoeg is om de route te maken met mra dat toelaat om die route uitgebreid te controleren als die identiek is op garmin en tomtom, en mra nav...(voor zover ik weet het enige systeem dat dit kan) dan moet in de eerste plaats die maker aanspreken.