B-wegen in Duitsland
-
Voorbereiding op onze jaarlijkse motorvakantie komende zomer heb ik een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen. We gaan naar Zuid Duitsland/Oostenrijk om wat ritjes te maken. Om de ritten te maken gebruik ik de routeplanner van MRA. De bedoeling is om de Heen- en Terug-routes zoveel mogelijk via de B-wegen te rijden, dit zijn wegen die kun je voor Nederlands begrippen vergelijken met Rijkswegen. Weet iemand welke items (weg keuzes) je moet aan of uit zetten om dit in MRA gerealiseerd te krijgen. Het vermijden van Snelwegen of Kronkelige route Laag, dat werkt niet. Ik gebruik meestal de TomTom kaart of HERE. Alvast bedankt voor een reactie.
Groeten Willem Schols -
@willem-schols
Daar is geen specifieke instelling voor. Zoals jet nu doet ligt het meest voor de hand. Zet de route op in grote lijnen en daarna kun je hem corrigeren zodat deze over de door jouw gewenste wegen zal gaan. Let op dat je voldoende vormingspunte/shapingpoints plaatst. -
@jack-van-tilburg Beste Jack, bedankt voor je reactie. Zo doe ik dat ook momenteel. Het is me wel duidelijk geworden dat ik hierbij geen route voorkeuren moet aanvinken, zoals "Vermijd autosnelwegen of Kronkelige wegen.
Groetjes Willem -
@willem-schols, Wat naar mijn idee een ENORME hulp is, is het gebruik van de Michelin overlay. Je zet dan dus de HERE kaart aan, dan kies je de Michelin Overlay. Op deze kaart zie je alle mooie landschappelijke wegen met een groen lijntje. Je dirigeert je route eenvoudig zoveel mogelijk langs de groene lijntjes. Onderhuids wordt nog steeds de HERE informatie voor je routering gebruikt. Mooie route gegarandeerd!
-
@con-hennekens
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Het mooie van Michelin is dat de groene lijn ook geplaatst is aan de zijde (soms beide zijden) van de weg waar het mooie uitzicht/landschap te zien is. -
@con-hennekens Kan ik helemaal beamen. Mijn motomaat gebruikte dit destijds eens toen we van Frankrijk terugkeerden en we vanaf een andere plaats de terugreis aanvatten. Daardoor hadden we geen vooraf geplande route, en dan was die Michelin overlay van groot nut : hij selecteerde de groene Michelin wegen, en we kregen inderdaad een uiterst leuke route gepresenteerd - intussen heb ik zélf óók al wel MRA
-
Ik denk dat je niet helemaal moet gebruik maken van de Michelin kaarten, de mooie groene wegen zijn van oudsher eerder bedoeld voor 4-wielers. Met de motor zijn er zoveel andere wegen te bewonderen en wie nu een beetje handig omgaat met de de tool RONDRIT zal al snel door mooie landschappen begeleid worden, je hebt al 9 combinaties mogelijk ( 3 kronkelwegen x 3 kronkelhoogtes ).
Deze kan je dan aanpassen verschillende rondritten kan je aan elkaar verbinden of losknippen per dagroutes.
Maar er is niks mis met de groenz wegen van Michelin als je de voor de eerste keer rijdt.
Ikzelf ben ze een beetje beu gereden nà meer dan 40 jaar motorrijden.Maar een leuke dagroute maken vraagt toch één à 2 uur werk per dagroute.
Als je off-road wil gaan gebruik dan enkel de Zumo XT als GSP navigatie. TomTom biedt bij de berekening mooiere routes aan de klassieke Garmin of BMW-Garmin, dat is mijn ervaring.
Dirty roads zijn eigenlijk de leukste, maar vergen 50/50 banden en wat meer stuurhandelingen.In Frankrijk bv vermijdt je best autosnelwegen en N-wegen. De leukste zij de D- en soms de C-wegen.
In Duitsland idem dito.Walther
-
@awdc-lao
Jij hebt gelijk als het gaat om plannen van mooie tochten.
De antwoorden die hier gegeven werden gaan over de vraag van TS:De bedoeling is om de Heen- en Terug-routes zoveel mogelijk via de B-wegen te rijden, dit zijn wegen die kun je voor Nederlands begrippen vergelijken met Rijkswegen. Weet iemand welke items (weg keuzes) je moet aan of uit zetten om dit in MRA gerealiseerd te krijgen.
-
@con-hennekens
Beste heer Hennekens, bedankt voor uw uitleg en reactie, dit ga ik uitproberengroetjs Willem