Routes via jaagpad
-
Ik gebruik de App ook om fietsroutes aan te maken. Ik kan echter geen jaagpad selecteren (bv. langs de Dender)
Is het de bedoeling dat dit in de toekomst beschikbaar wordt? Als men de mogelijkheid heeft om de fiets in de app te selecteren om ritten te maken, vind ik dat dergelijke, veel gebruikte paden, ook moeten beschikbaar zijn om een rit te plannen...
Dikke merci voor de feedback!
-
@Bruno-Cornelis
Dag Bruno,
De kaart die jij geselecteerd hebt, heeft geen weg of pad ter hoogte van de rode pijl.
Je zou in de eigenschappen van het laatste punt kunnen kiezen voor overslaan. Dan krijg je een rechte lijn.
Maar plaats hier even een link naar de betreffende route dan kunnen we er wat beter naar kijken.
Vergeet niet om de eigenschappen van de route public te maken. -
@Jack-van-Tilburg said in Routes via jaagpad:
De kaart die jij geselecteerd hebt, heeft geen weg of pad ter hoogte van de rode pijl.
@Bruno-Cornelis als aanvulling op de reactie van @Jack-van-Tilburg, zie hieronder jouw stukje 'fietspad' dat alleen in de TomTom(zwarte lijn) kaart bekend is. Zowel de Here als de OSM map (groen en blauwe lijn) kennen dat stukje weg/pad niet.
Of het maken van een track via het TomTom algoritme een probleem voor jou vormt, hangt af van het type apparaat dat je wilt gebruiken voor de navigatie.
-
@StefanHummelink & @Jack-van-Tilburg jack,
Thx voor de reacties!
TomTom is geen probleem voor mij. Bedoeling is om de rit via smartphone te rijden met de MRA Navigation App...
Via TomTom werkt het inderdaad al beter, maar nog niet zoals ik zou willen eerlijk gezegd...https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/5260930?mode=share
Vanaf punt 11 kan je mooi naast de Dender blijven fietsen, maar kan dat niet aanduiden op de kaart... Men rijdt dan via jaagpad door tot punt 12, even in centrum Geraardsbergen Dender oversteken en dan met Dender dan op linkerhand verder rijden naar punt 13. Vandaar verder naar punt 14, maar daar wijkt MyRouteApp weer af van de realiteit... Juist voorbij punt 15 kan ik weer jaagpad aanduiden, maar verderop lukt het weer niet meer... Enz., enz., enz., ... Vanaf punt 29 is het jaagpad zelfs niet meer zichtbaar op de kaart...
Ligt het probleem dan aan de cartografie en nog belangrijker, hoe zou dit opgelost kunnen geraken?
Alvast bedankt voor de feedback!
Bruno
-
@Bruno-Cornelis said in Routes via jaagpad:
Ik weet onvoldoende van MRA Nav. Maar volgens mij werkt die met de Here kaart (toch @Stefan?)
Op die kaart staat dat jaagpad niet en kun je er dus niet op plannen.
Maar als ik streetview bekijk dan is het pad verboden voor alle verkeer behalve voetgangers.
Maar ik knop het plaatje niet zien wat er op het onderbord staat. -
@Jack-van-Tilburg said in Routes via jaagpad:
Ik weet onvoldoende van MRA Nav. Maar volgens mij werkt die met de Here kaart (toch @Stefan?)
Helemaal correct! MRA Navigatie maakt gebruik van de Here kaart en de applicatie kent weliswaar verschillen in rij modus (auto/motor, fietsen of wandelen) maar de onderliggende kaart is in beide gevallen NIET verschillend. Als in de Here kaart de weg niet opengesteld is voor gemotoriseerd verkeer, dan zal MRA Routeplanner in de Here kaart daar ook niet overheen routeren, en MRA Navigatie zal daar ook NIET overheen kunnen rijden. Helaas heeft de rijmodus in de Routeplanner geen invloed op de eigenschappen van de Here kaart. Here is simpelweg niet goed geschikt voor fietsers.
Eigenlijk is het zo dat MRA Navigatie niet goed geschikt is om te fietsen, omdat de onderliggende kaart dat ook niet is. De fietsknooppunten zijn bijvoorbeeld wel goed in OSM opgenomen, maar MRA Navigatie gebruikt die niet.
Als MRA Navigatie nu gewoon offroad routepunten snapte, dan kon TS de route gewoon plannen in de OSM kaart en gebruik maken van de fietsknooppunten, om daarna vervolgens alle routepunten naar offroad te zetten. Mits voldoende routepunten geplaatst, zou in theorie de MRA Navigatie app toch gebruikt kunnen worden door op zicht de route te fietsen. Helaas kent MRA Navigatie nog geen onderscheid tussen offroad routepunten.
Kortom: Ik ben misschien wat pessimistisch, maar MRA Navigatie is simpelweg (nog) niet geschikt voor gebruik op de fiets. Het wordt wel zo geadverteerd, maar de ervaring leert dat deze harde conclusie wel geldig is.
Fietsroute over het jaagpad in de OSM kaart met rijmodus fietsen(Here in groen, OSM in zwart):
Alle routepunten op offroad in de Here kaart met rijmodus fietsen(Here in Zwart, OSM in groen):
Maar zoals ik helaas zei: MRA Navigatie kent nog geen verschil tussen offroad en normale punten, dus bovenstaande oplossing is puur theoretisch.