Kleur van de routelijn wijzigen
-
Ik zou het nog super vinden als we de mogelijkheid hadden om de kleur van de routelijn te wijzigen, zoals bijvoorbeeld naar Rood, of juist een hele felle kleur om het makkelijker te maken om op de motor de route te volgen
-
@Niels-Elferink al eens in 2023 aangevraagd, nog maar eens een poging doen
-
@Niels-Elferink mijn wens is ook om tracklijn kleur te wijzigen. ik moet zeggen sinds achtergrond kleur schema te wijzigen is is witte tracklijn wel beter zichtbaar.
-
Ik zal mijn argumenten om dat NIET te doen dan nog maar eens herhalen
.
- Als je de kleur van de routelijn kunt wijzigen, moeten de kleuren van de andere lijnen (opgenomen track en originele route, dus de gele en de witte lijnen) óók aangepast kunnen worden. Het heeft namelijk niet veel zin om een witte lijn (bijvoorbeeld) in te kunnen stellen als routelijn terwijl die al een andere betekenis heeft.
- En daar zit eigenlijk de kern: De kleur van de lijn heeft een betekenis. Het beantwoorden van vragen en de de interpretatie van screenshots wordt alleen maar een stuk lastiger als iedereen zijn eigen favoriete kleur gaan zitten instellen.
Uiteraard ben ik voorstander van duidelijk zichtbare en herkenbare lijnen. Naar mijn idee hebben we die al.
-
@Con-Hennekens Dan vind ik gebruikersgemak toch echt een stuk zwaarder wegen dan hoe een screenshot geïnterpreteerd wordt. Persoonlijk vind ik de hele app te blauw. Dat is natuurlijk deels een kwestie van smaak, maar door het overmatige gebruik van die kleur gaat het ten koste van de afleesbaarheid. Garmin had dat bijvoorbeeld met die (lelijke) paarse routelijn veel beter geregeld… Niet dat er ook maar één haartje op m’n hoofd eraan denkt om terug te gaan naar Garmin, maar ik snap de wens of vraag wel
-
@Con-Hennekens dat kun je toch gewoon aan de gebruiker overlaten? Net zoals Garmin dat doet. Ik vind dat perfect. En als dat vanwege de inrichting van het programma niet kan, kun je die standaardkleuren "not available" maken voor andere lijnen.
Iedereen blij
-
@Lex-Kloet-RX, ja, dat kan zeker! Ik vraag me wel af of het zinvol genoeg is. Ik denk dat er (veel) belangrijkere zaken zijn op de lijst. En nóg meer opties is niet per definitie vooruitgang
-
Hallo @Con-Hennekens,
Ik begrijp je gedachte: meer opties, meer complexiteit hoeft niet per se te worden gezien als vooruitgang. Maar ik denk dat dingen die verbeterd kunnen worden wel als vooruitgang gezien kunnen worden.Toen ik nog Garmin gebruikte (vooral de 396) was ik blij dat Garmin het kleurenschema opsloeg in een tekstbestand. Het was heel gemakkelijk om het zelf aan te passen, bijvoorbeeld om het contrastrijker te maken. Dat was een hele opluchting!
Zelfs als de huidige kleurinstelling van MyRoute-app al goed is, kan ik het begrijpen als gebruikers willen dat de kaart of de routelijn in speciale kleuren met meer contrast wordt weergegeven, vooral als ze geen erg helder scherm hebben.Dit is natuurlijk niet mogelijk met de MyRoute-app. Dan is het waarschijnlijk alleen mogelijk via een optiemenu.
Zoiets bestaat al in MRA-Routeplanner: als je extra tracks of routes voor een route wilt weergeven, kun je daarvoor specifieke kleuren kiezen.Maar ik weet het: er zijn belangrijkere dingen...
-
@Guzzist said in Kleur van de routelijn wijzigen:
was ik blij dat Garmin het kleurenschema opsloeg in een tekstbestand. Het was heel gemakkelijk om het zelf aan te passen
Ja ik ken het. Ik heb diverse Zumo's gehad. Ik vind dat meer een hack dan een feature eerlijk gezegd. Het heeft wat weg van het ouderwets aanpassen van config files onder Linux
-
@Con-Hennekens Ik snap wat je bedoelt met de vergelijking met ouderwets config-bestanden aanpassen, en het voelt inderdaad een beetje “old school”. Maar strikt genomen is dit geen hack. Het aanpassen van het kleurenschema in de Zumo gebeurt via een toegankelijke tekstbestandstructuur die bewust open is gelaten voor gebruikers die hun weergave willen personaliseren. Er wordt niks gekraakt of misbruikt, en het blijft allemaal netjes binnen de grenzen van wat de software toelaat.
Je zou het eigenlijk kunnen zien als een ‘verborgen feature’ of geavanceerde instelling voor de liefhebber