Bevindingen na uitgebreide testdag
-
Gisteren de hele dag als motor-verkeersbegeleider in het Gooi gereden. Mét de route op MRA (bèta) en via Android Auto op mijn 7" Carpuride scherm.
Goede testdag dus en overall tevreden.
Slechts 1x 'onverwachte fout, applicatie sluiten' en 1x 'telefoon wordt te heet'.
Verder eigenlijk maar 2 'urgente' verbeterpunten ter verhoging van het gebruiksgemak op de motor:- Openen en starten route vanuit bibliotheek op AA device (moet nu op telefoon en dan moeten de handschoenen uit) en
- Verhouding muziek/navigatie-audio is echt onvoldoende om goed te kunnen navigeren. Muziek wordt niet genoeg gedempt en/of navigatie-instructie wordt niet hard genoeg gespeeld. Zou mooi zijn als hier de 'Android-Auto' methode voor gebruikt gaat worden zodat je beide onafhankelijk kunt instellen in AA. Heb ik al eerder aangegeven maar dit is echt een deal-breaker op dit moment wat mij betreft.
-
@michaelblaas-nu said in Bevindingen na uitgebreide testdag:
Goede testdag dus en overall tevreden.
Fijn om dat te lezen!
Dat eerste 'urgente' puntje zijn we ook echt mee bezig
Die tweede is nog steeds een beetje raar omdat dat bij de ene goed lijkt te gaan en de ander nog niet helemaal. -
@Corjan-Meijerink said in Bevindingen na uitgebreide testdag:
Die tweede is nog steeds een beetje raar omdat dat bij de ene goed lijkt te gaan en de ander nog niet helemaal.
Voor mij geen dealbreaker, maar ik vind het ook niet heel erg raar. In AA schijnt het zo te zijn dat je het volume van de navigatie afzonderlijk kunt instellen. Geen idee, ik heb geen AA. Wat ik wel weet is dat ook een mooie oplossing zou zijn op native Android toestellen, en dat is het niet, omdat muziek en navigatie samen in één audiokanaal zitten. Niet makkelijk iets wat door MRA op te lossen is natuurlijk. Sommige Android toestellen ondersteunen zoiets als "Volume per app". Dan ben je helemaal vrij hoe je je volume instelt voor navigatie t.o.v. muziek. Maar dat is iets wat Google zou moeten implementeren. Daarnaast zijn er nog alternatieve TTS apps te downloaden, waarbij je meestal tegen betaling andere stemmen kunt downloaden. Sommige zijn dan luider dan andere. Ook niet iets waarmee je als devver iets kunt natuurlijk.
De enige manier om méér zelf te kunnen regelen vanuit de app is, een eigen TTS gaan implementeren in de app. Maar dat lijkt me nogal wat, en die tijd is beter besteed aan andere features lijkt me.
Het enige lapmiddel wat misschien wel vrij makkelijk zou kunnen werken is het aanpassen van het media volume on the fly. Voor elke aankondiging eerst het media volume met 20% verhogen, en na de aankondiging weer terug verlagen naar het oude volume. Zet iemand zijn volume op 100% dan is het effect weg, zet-ie hem op 90% dan heb je een 10% luidere stem, zet die hem op 80% dan heb je een 20% luidere stem. Maar dat geeft natuurlijk wel wat complicaties bij eventuele crashes, of force closed apps.
-
@Corjan-Meijerink mbt het tweede punt
Bij mij wanneer ik met AA Rijdt heb enkel probleem en blijft de routeaanwijzing goed hoorbaar.
Is dus wel vreemd
Ik heb een geëxperimenteerd met die tts engines en er een gevonden die mij wel bevalt -
@Marinus-van-Deudekom Welke TTS Engine geeft bij jou het beste resultaat?
-
@Marinus-van-Deudekom, wat @michaelblaas-nu vraagt...
-
@Con-Hennekens !!
Deze dus
cid:7D384E8B-3AD3-4759-9F52-EBC97C8FC4BB -
@Marinus-van-Deudekom, dat is de standaard Android TTS...
-
@Con-Hennekens pcies en die werkt bij mij uitstekend. De steen zelf is een kwestie van smaak
-
@Marinus-van-Deudekom, ja, alleen niet luid genoeg als je hem met je telefoon als navigatie apparaat gebruikt. Daar ging het net om
@michaelblaas-nu said in Bevindingen na uitgebreide testdag:
Verhouding muziek/navigatie-audio is echt onvoldoende om goed te kunnen navigeren. Muziek wordt niet genoeg gedempt en/of navigatie-instructie wordt niet hard genoeg gespeeld.
-
@Con-Hennekens in AA, een daar ging het volgens mij om, is deze engine lid genoeg om te kunnen navigeren
-
@Marinus-van-Deudekom @Corjan-Meijerink :
Voor alle duidelijkheid: het 'geluidsissue' betreft gebruik icm Android Auto (mijn setup: de Carpuride W702 icm Samsung S21+ en Sena SRL2 headset, alles voorzien van laatste firmware/software).
Gisteren nog eens uitgebreid getest. Het lijkt een apparaat-afhankelijk issue te zijn:- Op mijn Opel en Peugeot AA display kan ik de navigatiestem onafhankelijk van de muziek harder zetten (volume opdraaien als navistem klinkt; dan zie je ook dat het het volume van het navi-deel betreft)
- Op de Carpuride/Sena SRL2 is het één volumeinstelling
De Carpuride voorziet in meerdere manieren om de headset te koppelen als Bluetooth headset rechtsreeks if via de telefoon:
Beide manieren geven hetzelfde resultaat. Zelfs als ik de headset via de BMW koppel maakt het niets uit.Vandaag zal ik nog even testen met een andere headset (gewoon bluetooth oortjes) om te kijken of het de AA-unit is of de headset.
De Carpuride is momenteel erg populair vanwege de prijs/bouwkwaliteit en het feit dat er een BMW-adapter meegeleverd wordt dus hopelijk is deze setup stabiel te krijgen...
@Corjan-Meijerink : Als je meer testinspanning van me wil of specifieke info dan hoor ik het graag. Desnoods kom ik een keer met de unit naar jullie toe
-
@michaelblaas-nu helaas dan kan ik je (nog) niet helpen want ik heb dat systeem nog niet
-